تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۸
۰
plusresetminus
علی مشهدی کارشناس مسائل سیاسی گفت: عید قربان هم از جنبه‌ی عبادی و هم از جنبه‌ی سیاسی و اجتماعی قابل تحلیل است و جنبه‌ی عبادی عید قربان همان تزکیه و شکستن بت‌های درونی در مقابل فرامین الهی است.
تزکیه و شکستن بت‌های درونی در مقابل فرامین الهی پیام عید قربان است/ کربلا امتداد قربان برای برپایی حکومت الهی بود
علی مشهدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راه ارمان گفت:  یکی از مفاهیم مهم و کلیدی در دین ما قربانی دادن است و هر امتی برای قبول شدن اعمالشان باید قربانی می دادندو سنت قربان از همان ابتدای خلقت قرار داده شد و قربانی هابیل پذیرفته شد اما قابیل نه و ابراهیم خلیل الرحمن برای رسیدن مقام امامت، باید قربانی می داد. 
 
مشهدی گفت: در زندگی فرصت‌ها برای هر کار خیری، زمانی دارند و همیشه فرصت برای اقدامات ارزشمند برای انسان باقی نمی‌ماند، امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: « الْفُرْصَةُ سَرِیعَةُ الْفَوْتِ، بَطِیئَةُ الْعَوْدِ؛ فرصت‌ها زود از دست می‌روند و دیر برمی‌گردند.»(غرر،ص113) امیرالمؤمنین علی(ع) از یکی از واقعیت‌هایی که در سنّت‌‌های حاکم بر هستیِ ما وجود دارد و خداوند متعال مقرر فرموده، خبر می‌دهند.


وی افزود: عید قربان هم از جنبه‌ی عبادی و هم از جنبه‌ی سیاسی و اجتماعی قابل تحلیل است و جنبه‌ی عبادی عید قربان همان تزکیه و شکستن بت‌های درونی در مقابل فرامین الهی است.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: ابراهیم با گذشتن از پاره‌ی جگر خود توانست بت علقه و علاقه‌ی به فرزند را در راه خداوند بشکند و بعد از عبور از امتحانات الهی به مقام امامت دست یابد، همانطور که خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ اِذِابْتَلى اَبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنّى جاعِلُكَ لِلنّاس اِمامَاً [بقره/۱۲۴]  و [بياد آوريد] هنگامى كه ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود و او همه را [بشايستگى] انجام داد [آنگاه خدا به او] فرمود: (من تو را پيشواى مردم قرار دادم).»

مشهدی تاکید کرد: اما جنبه‌ی اجتماعی و سیاسی عید قربان این است که انسان برای برپایی عدل الهی و حکومت الله باید از پاره‌ی جگر خود هم بگذرد، همان‌کاری که ابراهیم در راه خدا انجام داد و در ادامه‌ی تاریخ اوج از خودگذشتگی و فدا کردن خود و فرزندان برای برپایی حکومت الله را در واقعه‌ی کربلا مشاهده می کنیم.


وی افزود: امام خمینی(ره) در مورد جنبه‌ی سیاسی عید قربان می فرمایند: «اين پدرِ توحيد و بت‏ شكنِ‏ جهان به ما و همه انسانها آموخت كه قربانى در راه خدا، پيش از آنكه جنبه توحيدى و عبادى داشته باشد، جنبه‏‌هاى سياسى و ارزشهاى اجتماعى دارد به ما و همه آموخت كه عزيزترين ثمره حيات خود را در راه خدا بدهيد و عيد بگيريد خود و عزيزان خود را فدا كنيد و دين خدا را و عدل الهى را برپا کنید.»


انتهای پیام/ رسول https://armanekerman.ir/vdcaoan6e49nuw1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما