تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۳۴
۰
plusresetminus
رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان عنوان کرد؛

«نظارت و اجرا» دو حلقه مفقوده در موضوع عفاف و حجاب/ نقش آفرینی آموزش و پرورش در زمینه توجه فرزندان به این مقوله

رضا فتحی زاده با بیان اینکه در زمینه قوانین در عرصه عفاف و حجاب کاستی وجود ندارد، کاستی ها بیشتر در بعد نظارت و اجرا است، گفت: آنچه که در کل کشور در این زمینه لطمه وارد کرده، عدم بازرسی های به موقع و عدم تشویق و تنبیه هایی است که اتفاق افتاده است.
«نظارت و اجرا» دو حلقه مفقوده در موضوع عفاف و حجاب/ نقش آفرینی آموزش و پرورش در زمینه توجه فرزندان به این مقوله
رضا فتحی زاده در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه ضرورت توجه به مقوله عفاف و حجاب بر کسی پوشیده نیست، گفت: فطرت بشر ایجاب می کند که افراد پوشش لازم را داشته باشد و در این زمینه بین زن و مرد فرقی وجود ندارد؛ در مقوله عفاف و حجاب، گفتمانی که در این زمینه حاکم است، توجه به حجاب است و در حالی که اصل مسئله، عفاف است.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: اینکه بگوییم صرفا پوشش مورد رعایت قرار گیرد اما عفیف نباشید، اصلا اینگونه نیست؛ بشر به خودی خود، عفیف آفریده شده است و مسئله عفت بسیار مهم است و در کنار آن بحث پوشش مطرح است که انسان باید بهترین پوشش را داشته باشد؛ قرآن نیز به این مهم تأکید داشته و بهترین و ارزنده ترین پوشش، پوشش سراسری است.

وی با بیان اینکه عفت یعنی خویشتن داری جنسی و هیچ زن و مردی حاضر نیست کسی به حریم آنها وارد شود، ابراز کرد: در این زمینه، انسان ها چند دسته هستند؛ برخی توجه به مسئله عفاف را عادی می بینند و برخورد با نامحرم برایشان مهم نیست؛ در حالی که در جامعه توجه به این موضوع باید فرهنگسازی و از الگوهای قرآنی، دینی و مذهبی استفاده شود و ائمه جمعه مسئله عفاف را برای مردم واکاووی و روشن کنند تا این مسئله جا بیافتد.

فتحی زاده اظهار کرد: دسته دوم افرادی هستند که بی تفاوت نسبت به مسئله عفاف و حجاب هستند؛ به عنوان مثال گاها افرادی را مشاهده می کنیم که آقایان با پوشش نامناسب(شلوارک) در سطح جامعه حاضر می شوند و این مسئله بدفهمی و کج فهمی است و مردم باید بدانند که خانه و جامعه حریم دارد و به این مهم باید توجه کنند و لباسی را بر تن کنند تا شأن جامعه و کرامت انسان خدشه دار نشود.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: گروهی دیگر در سطح جامعه وجود دارند که با حجاب عناد دارند و شاید عنوان کنند که جامعه نیاز به این حریم ها ندارد و می خواهیم هر گونه که دلخواه مان است، زندگی کنیم؛ این گروه تعدادشان کم است که در ابتدا باید ارشاد شوند و چنانچه با ارشاد، مجاب نشدند، قانون را اعمال کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم در گروه اول و دوم قرار دارند که ناآگاه هستند و نیاز به آگاهی و آموزش دارند، عنوان کرد: خداوند انسان را پاک آفریده است و نیاز دارد سالم زندگی کند؛ بنابراین حریم ها باید رعایت شود.

فتحی زاده با بیان اینکه سخنران ها و آموزش و پرورش بسیار کم به این مقوله پرداخته اند و در این عرصه باید این نهادها اقدام کنند، اظهار کرد: اطلاعات مردم کم است و در زمینه توجه به کرامت انسان خوب کار نکرده ایم.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ابراز کرد: اقدامات ما در اداره کل در حد خودمان قابل قبول بوده و البته کاستی هایی را نیز داشته ایم اما تا جایی که توان و اعتباراتی داشته ایم، زیر ساخت ها را در این زمینه فراهم کرده ایم.

وی اظهار کرد: دو طرح را به عنوان کارگروه فرهنگی و دینی، شورای فرهنگ عمومی پیگیری کرده ایم که هم اکنون در مرحله اجرا در صنوف وابسته به میراث فرهنگی و گردشگری و صنوف صمت در حال بررسی و انجام است که بازخورد خوبی به همراه داشته است و همچنین فرمانداری این طرح ها را پیگیری می کند.

فتحی زاده با اشاره به برگزاری جلسات متعددی با اتحادیه های مربوطه و به ویژه اتحادیه صنف پوشاک در راستای مقوله عفاف و حجاب تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این حوزه قوانین بسیار خوبی را بر اساس نگاه به نظام و نگاه به کرامت انسان تصویب کرده اند و متأسفانه تنها مشکل ما در زمینه نظارت است.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: مقوله حجاب و عفاف، موضوع فرهنگی، دینی و اعتقادی است که باید جامعه در این زمینه اقناع سازی شود که این موضوع توسط ائمه جمعه، جماعات، مجموعه های دینی و مذهبی کشور و استان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در زمینه قوانین در عرصه عفاف و حجاب کاستی وجود ندارد، کاستی ها بیشتر در بعد نظارت و اجرا است، تصریح کرد: آنچه که در کل کشور در این زمینه لطمه وارد کرده، عدم بازرسی های به موقع و عدم تشویق و تنبیه هایی است که اتفاق افتاده است.

فتحی زاده عنوان کرد: تولید البسه بر مبنای عرضه و تقاضا انجام می شود و اگر در جامعه این بستر را آماده کند که از مدل های قابل قبول خودمان استفاده کنیم، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با تأکید بر نقش مدارس و آموزش و پرورش در زمینه توجه به عفاف و حجاب ابراز کرد: مربیان مهد کودک ها، پیش دبستانی، معلمان و همچنین محتوای کتب درسی نقش بسیار سازنده ای در این عرصه دارد؛ بنابراین اگر می خواهیم جامعه مان به سمت صحیح پیش برود باید از آموزش و پرورش سرمایه گذاری را آغاز کرد و این در حالی است که سرمایه گذاری را در این نهاد فراموش کرده ایم.

وی با تأکید بر اینکه مربیان ما در مقوله عفاف و حجاب باید به فرزندانمان به خوبی آموزش دهند و برای آموزش هر چه بهتر باید دغدغه های مربیان کم شود، خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم جامعه در این زمینه به ثبات برسد باید از دوران کودکی و توسط آموزش و پرورش این کار  انجام شود.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcfvcdyxw6d0ya.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین