تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۸
۰
plusresetminus
نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری:

علی(ع) الگوی حاکم اسلامی است/ غدیر جهانی و جاودانی است

امان الله علیمرادی با بیان اینکه غدیر جهانی و جاودانی است، گفت: نظام حکومت الهی، نظام ولایت است و در هر زمانی باید با نظام امامت و امامان همراهی کرد؛ غدیر منحصر به آن زمان نیست.
علی(ع) الگوی حاکم اسلامی است/ غدیر جهانی و جاودانی است
حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن تبریک عید سعید غدیر خم در خصوص معارف غدیر گفت: در این معارف اسلام نظام‌ سیاسی و حکومتی دارد؛ اسلام، تنها به زندگی خصوصی انسان نپرداخته است و به نماز و روزه و زکات و اعمال فردی و عبادات خلاصه نمی شود.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در حدیث غدیر، غیر از مضمون، نصب امیرالمؤمنین به ولایت بعد از نبى اکرم که معناى رایج و شایع این جمله است یک مضمون مهم دیگرى دارد و آن، پرداختن اسلام به امر حکومت و سیاست امّت و اهمّیّت بالای این موضوع از نظر اسلام است.

وی بیان کرد: آن کسانى که سعى دارند اسلام را از مسائل اجتماعى و سیاسى برکنار بدانند و به مسائل شخصى و خصوصى زندگى منحصر کنند و نگاه سکولار به اسلام داشته باشند؛ البته که تبلیغات و دست هاى دشمنان هم این بینش را در بین مسلمانان در طول سالیان دراز ترویج کرده است؛ جوابشان جریان غدیر است.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با بیان اینکه در نظام‌ سیاسی اسلام، حکومت از نوع  امامت و ولایت است، عنوان کرد: ولایت، یعنی حكومت الهی كه در آن در عین وجود اقتدار و عزت یك حاكم و جزم و عزم و تصمیم قاطع یك حاكم، هیچ اثر و نشانه‌ای از تکبر، اشرافی‌گری، استبداد، خودپرستی و خودخواهی و خود رایی و زیاده‌ طلبی و برای خود طلبی و برای خود خزانه کردن و ویژه‌خواهی نیست.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: آن حکومتی که حاکم حتی در عرف خود مردم مثل حکومت های امروز دنیا از امکانات خاص و از برخورداری های ویژه بهره‌مند باشد و برای او، منطقه ویژه‌ای برای تمتعات دنیوی وجود داشته باشد، هیچکدام در معنای «ولایت» نیست.

وی ابراز کرد: ولایت، حکومتی است که در آن، شخص حاکم با آحاد مردم دارای پیوند محبت‌آمیز و عاطفی و فکری و عقیدتی است؛ نه آن حکومتی که با زور، با کودتا همراه باشد؛ نه آن حکومتی که حاکم، عقاید مردمش را قبول نداشته باشد و افکار و احساسات مردمش را مورد اعتناء قرار ندهد.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی اظهار کرد: ولایت، یعنی حکومتی که در آن، ارتباطات حاکم با مردم، ارتباطات فکری، عقیدتی، عاطفی، انسانی و محبت‌آمیز است؛ مردم به او متصل و پیوسته‌اند؛ به او علاقه‌مندند؛ حاکم وظایف خود را از خدا میداند و خود را عبد و بنده خدا میانگارد و استکبار در ولایت وجود ندارد.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حکومتی که اسلام معرفی می کند، از دمکراسی های رایج دنیا مردمی تر است؛ با دلها و افکار و احساسات و عقاید و نیازهای فکری مردم ارتباط دارد؛ حکومت در خدمت مردم است.

وی با اشاره به اینکه حکومت که امری قراردادی است، تابع ارزش‌هاست، تصریح کرد: مبنای نصب علی علیه‌السلام به ولایت ارزش ها و فضایل او بود، اراده الهی آن فضایل و ارزش ها را معتبر دانست و بر اساس آن، ولایت و حاکمیت بعد از پیامبر را تعیین کرد؛ نزد مردم روشن بود که این مرد فداکار مخلص دارای مرتبه‌ی عالی علم، ایمان و تقوا و عزم راسخ شایسته‌ یک چنین نصبی توسط پیغمبر اکرم و از سوی خدای متعال است.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی تأکید کرد: غدیر معلوم کرد آن کسی می تواند در مرتبة حکومت بر مسلمین قرار بگیرد، که دارای آن ارزش‌ها باشد و این فضایل و ارزش ها، به حکومت و به این ارزش قراردادی در جامعة اسلامی منتهی می شود؛ بنابراین در اسلام، حکومت تابع ارزش هاست؛ نه چیز دیگر و این، خود یک اصل اسلامی است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فضایل امیرالمؤمنین(ع) برای مردم مشهود و از نزدیک او را آزموده بودند؛ کسی نبود که نسبت به نصب امیرالمؤمنین دچار تردید شود؛ «ابن ابی الحدید» می گوید: فضایل علی بن ابی طالب به طوری که در آن روز برای مردم واضح بود که بعد از رحلت پیامبر، احدی از مهاجران و اغلب انصار شک نداشتند که مسئله خلافت بر علی قرار خواهد گرفت؛ یعنی در نظر آنان جزء مسلمات بود. در موارد دیگر، خود رسول اکرم هم راجع به امیرالمؤمنین چیزهای زیادی فرموده است.

وی با تأکید بر اینکه علی علیه‌السلام الگوی حاکم اسلامی است، اظهار کرد: در روز غدیر که پیامبر(ص) به امر خداوند علی علیه السلام را به عنوان ولی مسلمین معین فرمود  الگوی حاکم اسلامی را تا آخر تعیین فرمودند. البته معلوم است که کسی مثل حضرت امیر المؤمنین علی علیه اسلام نمی‌تواند باشد لکن باید نزدیک به ایشان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی بیان کرد: چنانکه در نهج‌البلاغه از آن حضرت نقل شده است" هان! هر پيروى را پيشوايى است كه به او اقتدا مى كند و از نور دانشش پرتو مى گيرد. بدانيد كه پيشواى شما از دنياى خود به دو جامه كهنه و فرسوده و از خوراكش به دو گرده نان بسنده كرده است. البته شما از عهده چنين كارى بر نمى آييد، اما با پارسايى و سخت كوشى و عفّت و درستكارى مرا يارى رسانيد".

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه غدیر جهانی و جاودانی است، عنوان کرد: نظام حکومت الهی، نظام ولایت است و در هر زمانی باید با نظام امامت و امامان همراهی کرد؛ غدیر منحصر به آن زمان نیست. غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر(ع) در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملت ها و دست اندرکاران باشد.

وی خاطر نشان کرد: غدیر به ما فهمانده که سیاست به همه مربوط است، در هر عصری باید حکومتی عادل باشد، اقامه صلوة کند، اقامه صوم کند، اقامه حج کند، اقامه همه معارف را بکند و راه را باز بگذارد برای اینکه صاحب افکار، یعنی آرام کند که صاحب افکار، افکارشان را با دلگرمی و با آرامش ارائه بدهند.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcjmoevtuqe88z.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین