کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت مطرح کرد؛

پیشگیری از معلولیت مهمترین اقدام بهزیستی در ایجاد اشتغال خانوارها

7 مرداد 1401 ساعت 7:32

محمود رضانژاد وی پیشگیری از معلولیت را از اقدامات مهم بهزیستی در ایجاد اشتغال خانواده‌ها دانست و بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین محورهای توانمندسازی ایجاد اشتغال برای مددجویان است.


محمود رضانژاد رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت در گفتگو با "راه آرمان" از جیرفت گفت: از وظایف اصلی بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی و تخصصی، توانمندسازی و کمک به ارتقای کیفیت زندگی مددجویان و استقلال آنها است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت افزود: در حوزه اجتماعی برنامه‌ها و طرح‌های علمی بسیاری برای پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است.

پیشگیری از معلولیت مهمترین اقدام بهزیستی در ایجاد اشتغال خانوارها

وی پیشگیری از معلولیت را از اقدامات مهم بهزیستی در ایجاد اشتغال خانواده‌ها دانست و بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین محورهای توانمندسازی ایجاد اشتغال برای مددجویان است.

رضانژاد تصریح کرد: بهزیستی در سال ۱۴۰۰ با اعتباری به میزان ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان که به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه یا کمک بلاعوض بوده است توانسته برای ۲۶۵ نفر اشتغال ایجاد نماید.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت اظهار کرد: با توجه به این‌که سیستم مددکاری بهزیستی برای مددجویان تحت پوشش خود از مددکار برخوردار است که وظیفه توانمندسازی مددجویان را برعهده دارد و با این‌که در پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض انجام شده از درصد پایداری شغلی بالایی نیز برخوردار است.

وی عنوان کرد: سازمان بهزیستی به عنوان یک نهاد حمایتی در حوزه مسکن طبق قوانین مؤظف است از مددجویان در چهارچوب قانون حمایت و اقدام به ساخت مسکن کند که این کمک در سال ۱۴۰۰ برای تعداد ۳۱۵ نفر به مبلغ ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

رضانژاد ابراز کرد: برای خانواده‌های چند معلولیتی میزان و سقف کمک ۱۵۰ میلیون ریال و تک معلولی‌ها ۱۳۰ میلیون ریال و زنان بی‌سرپرست خانوار پنج میلیون تومان بوده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت مطرح کرد: اصل برتری پیشگیری در درمان و نقش اداره بهزیستی در ریشه‌یابی و کاهش آسیب‌ها با وجود اهمیّت بالای حوزه پیشگیری و درمان حمایت لازم و اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن به صورت مستمر و فراگیر تأمین می‌شود و با توجه به ظرفیت موجود و با همکاری سایر دستگاه‌ها بهزیستی با اجرای طرح‌های اجتماع محور و پیشگیری سعی دارد از حداکثر ظرفیت خود برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی استفاده نماید.

وی در ادامه گفت: خدمات و حمایت‌های غیر بیمه‌ای و یا تکیه بر مشارکت مردم یکی از اصول بهزیستی در زمینه‌های آموزش و نگهداری و ارتقای سطح کیفیت زندگی مددجویان، استفاده از مشارکت مردم و واگذاری خدمات غیر دولتی و سازمان‌های مردم نهاد است.

رضانژاد تصریح کرد: در حال حاضر اکثر خدمات آموزشی نگهداری و ارائه طرح‌های غربالگری توسط بخش غیر دولتی و با نظارت در جهت گسترش خدمات توانبخشی و پیشگیری از اقداماتی انجام می‌شود که بهزیستی با راه‌اندازی ۱۱ مرکز خدماتی سعی کرده است که خدمات مددکاری و توانبخشی خود را به محلات ارائه نماید و علاوه بر این با توجه به خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه برای ۲۷۰۰ نفر از معلولین خدمات توانبخشی را در خانه انجام داده است.

کلینیک های توانپزشکی به مددجویان خدمات رایگان ارائه می دهند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت تأکید کرد: بهزیستی با داشتن کلینیک توانپزشکی با نیروهای تخصصی در رشته‌های فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتار درمانی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی و ارتوپدی برای ارائه خدمات رایگان به مددجویان به صورت رایگان همت دارد.

وی در زمینه پیشگیری از معلولیت برای مددجویان گفت: با اجرای طرح‌های غربالگری شنوایی برای نوزادان زیر سه ماه، غربالگری بینایی برای کودکان ۳ تا ۶ سال و آموزش‌های پیشگیری از معلولیت برای افراد بهزیستی سعی دارد از معلولیت به شدت جلوگیری کند.

رضانژاد ابراز کرد: بهزیستی در حوزه امور اجتماعی وظیفه حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و کودکان بد سرپرست را برعهده دارد که در این زمینه با انجام اقدامات مددکاری زنان سرپرست خانوار تحت پوشش حمایت‌های مستمر و پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به چرخه زندگی عادی بر می‌گردند و توانمند می‌شوند.

وی افزود: سازماندهی، حمایت و نگهداری سالمندان نیازمند در اداره بهزیستی جیرفت به این صورت است که با توجه به قوانین موجود بهزیستی از سالمندان معلول حمایت می‌کند و با ایجاد و راه‌اندازی یک خانه حمایتی سالمندان با ۱۰ نفر در سال ۱۴۰۰ و راه‌اندازی بنیاد فرزانگان که در یک سازمان مردم نهاد عرضه شد خدمات را در حوزه نگهداری و آموزش و سالمندان ارائه می‌کند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان جیرفت مطرح کرد: پرداخت وام ۹ میلیارد و هفتصد و شصت میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ به مددجویان در حوزه‌های مختلف، راه‌اندازی یک خانه حمایتی سالمندان، یک خانه حمایتی معلولین ذهنی دختران بالای ۱۴ سال، یک خانه کودک و نوجوان پسرانه ۶ تا ۱۲ سال، راه‌اندازی بنیاد فرزانگان، توزیع ۹۹۰ قلم وسیله کمک توانبخشی و اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه برای ۲۷۰۰ نفر از معلولین انجام شده است.

وی پیگیری نصب ۱۰ پنل خورشیدی برای خانواده‌های چند معلولی، ارائه خدمات توانپزشکی برای ۱۴۸۶ نفر، ایجاد اشتغال برای ۲۶۵ نفر از مددجویان، کمک به تکمیل ساخت خانه برای ۳۱۵ نفر از مددجویان، آموزش مهارت‌های زندگی بعد از طلاق و فرزندپروری زندگی خانواده برای مددجویان از دیگر اقدامات مهمی است در در بهزیستی شهرستان جیرفت اجراء شده است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 128465

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/128465/پیشگیری-معلولیت-مهمترین-اقدام-بهزیستی-ایجاد-اشتغال-خانوارها

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir