تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۶
۰
plusresetminus
صحبتی گفت: تاکید می شود مراسمات در فضاهای باز  و بدون سقف برگزار شود و افراد از ماسک استفاده کنند و در جاهای که سقف دارد، مدت مراسم کمتر از ۹۰ دقیقه باشد.
هیئات عزاداری الگویی برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی باشند/ حداکثر زمان برگزاری مراسم در مکانهای مسقف ۹۰ دقیقه است
سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار "راه آرمان " در رابطه با آخرین وضعیت کرونا در استان کرمان گفت: همان طور که شاهد هستیم استان کرمان به طور تمام قد درگیر موج هفتم بیماری کرونا است و این موج خوشبختانه نسبت به موج های قبلی حجم و اندازه کوچک تری دارد.

وی توضیح داد: اما با این حال این سویه جدید منجر به این شده است که ۱۳شهرستان استان کرمان در حال حاضر وضعیت قرمز داشته باشند و ۶ شهرستان نارنجی داشته باشیم و بقیه کشور با یک تاخیر دو هفته ای نسبت به ما موج را شروع کرد و در حال حاضر وضعیت بقیه استان ها حاد تر است  و هفته به هفته شهرهای قرمز بیشتر می شود و وضعیت استان کرمان به نظر می رسد به یک ثبات نسبی رسیده است و از یک الی دو هفته دیگر روند بیماری کاهشی می شود.

صحبتی با بیان اینکه در هفته گذشته ۷۷۶ بیمار کرونایی جدید و متاسفانه ۲۷ مورد فوتی داشتیم، توضیح داد: اگر بخواهیم این روند را با موج های قبلی مقایسه کنیم، بستری ها سویه قبلی به حداکثر هزار و 180 مورد و فوتی تا هفته ای ۱۸۶ مورد فوت رسید، ولی در این موج میزان فوتی بیشتر از این میزان نخواهم داشت.

وی تصریح کرد: دو علت باعث شده که در این موج فوتی بیشتری نداشته باشیم، اولین موضوع سویه ای که ما درگیر آن هستیم شاخه ای از بیماری اومیکرون است تحت نام بی ای فایو  که این سویه میزان تهاجم و کشندگی کمتری را دارد و دومین و مهمترین علت این است که درصد زیادی از مردم واکسن تزریق کردند و ایمنی دارد و این ایمنی کمک می کند اگر هم مبتلا شوند به فرم های  خفیف تری از بیماری مبتلا شوند.

صحبتی تصریح کرد: عمدتا افرادای مبتلا می شوند که واکسن نزدند یا حداکثر دو نوبت تزریق کردند و نوبت ها را کامل نکردند و بر عکس کسانی که نوبت هایشان را کامل کردند خیلی کمتر مبتلا می شوند و از آن مهتر در صورت مبتلا دچار فرم های کشنده نمی شوند و این با توجه به اسناد و آمار کاملا مشهود است.

وی توضیح داد: اما با توجه به این موضوعات استقبال از نوبت چهارم در بین جامعه کمرنگ شده است، هم به هر حال خستگی و بی تفاوتی نسبت به بیماری هم ترس کمتر شده  و هم شاید این سویه مرگ و میر کمتری دارد در بعضی افراد همانند یک سرما خوردگی بروز ظهور می کند، حساسیت و انگیزه لازم در مردم ایجاد نمی کند که برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان افزود: در حال حاضر حدود 5 هزار تزریق واکسن نوبت چهارم داشتیم در استان کرمان که در مقایسه با نوبت های قبلی خیلی کمتر است و می طلبد مردم این دوز تزریق را کامل کنند.

وی با اشاره به اینکه ما در ایام عزاداری ابا اعبدالله حسین(ع) هستیم و عزاداری ها توسط هیئت ها در استان شروع شده است، افزود: انتظار ما این است که با حضور عزاداران حسینی درتکیه ها و حسینیه ها، هیئت ها نه تنها مسائل بهداشتی را رعایت کنند بلکه خودشان الگوی سایر افراد جامعه  برای رعایت شیوه های نامه های بهداشتی باشند.

صحبتی تاکید کرد: تعداد ۵۰ هزار ماسک اهدایی توسط  دانشگاه علوم پزشکی کرمان به سازمان تبلیغات اسلامی جهت توزیع در هیئت های عزاداری داده شده است تا عزاداران حسینی مراسماتشان را به سلامتی پشت سر بگذرانند و حالا که بعد از دو سال و مقرارات سفت و سخت کرونایی مراسمات به صورت حضوری برگزار می شود،همه افراد سعی کنند رعایت مسائل بهداشتی انجام شود تا اسیبی به افراد جامعه زده نشود.

وی در پایان با بیان اینکه  عزاداران در این ایام چند نکته را باید رعایت کنند، گفت: اول اینکه توجه داشته باشید کسانی که  در مراسمات شرکت می کنند واکسن های خودشان را تکمیل کرده باشند و اگر واقعا علائم دارد سرما خوردگی و تب دارد از حضور در مراسمات خودداری کنند و تاکید می شود افراد حتما از ماسک در مراسمات استفاده کنند و عزاداری ها حتی المقدور در فضاهای باز  و بدون سقف برگزار شود و در جاهای که سقف دارند مدت برگزاری مراسم کمتر از ۹۰ دقیقه باشد، که ابتلا کمتر ایجاد شود. 

انتهای پیام/ط https://armanekerman.ir/vdcbgwb8zrhb50p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین