کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از رسوم کرمانی ها در ایام عزای سیدالشهدا(ع) چه می دانید؟

برگزاری عزاداری«جوش زنی» در شهرستان های شمالی استان کرمان/ اجرا آئین علم گردانی از هفتم محرم تا غروب عاشورا

12 مرداد 1401 ساعت 10:13

فاطمه رضاپور گفت: در روز تاسوعا و عاشورا در شهرستان های شمالی استان کرمان مراسم عزاداری بصورت جوش زنی برگزار می شود که در این مراسم افراد حلقه وار کنار هم ایستاده سینه زنان یک دست خود را به کمر شخص کنار خود می‌گذارند همراه با نوحه خوانی با دست دیگر بر سینه می‌زنند و همزمان یک قدم جلو گذاشته و دوباره به جای خود بر می‌گردند.


فاطمه رضاپور در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص آداب و رسوم مردم کرمان در ماه محرم و ایام عزای سیدالشهدا علیه السلام گفت: با شروع ماه محرم در گوشه و کنار شهر و در مکان های مذهبی یا منازل شخصی، اقشار مختلف اقدام به برپایی مجالس روضه خوانی و زیارت عاشورا می کنند و در پایان زیارت عاشورا که معمولا صبح های زود برگزار می شود از شرکت کنندگان  در مجلس با نان و پنیر و چای پذیرایی می شود.

مسئول واحد مردم شناسي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان ادامه داد: مراسم روضه خوانی معمولا به گونه ای برنامه ریزی می شود که به ظهر یا نیمه های شب خاتمه پیدا کند و صاحبان مجلس از افراد حاضر با غذا که معمولا آبگوشت مخصوص آبگوشت امام حسینی و یا چلوخورشت پذیرایی می کنند.

پخت و توزیع آبگوشت امام حسینی توسط بانی مراسم عزاداری

وی با بیان اینکه کیفیت و نوع غذا بستگی به وضعیت مالی بانی جلسه و یا میزان مشارکت افراد خیر و افرادی که مبلغی به عنوان نذر اهدا می کنند، دارد، عنوان کرد: در اکثر نقاط استان کرمان پختن و توزیع آبگوشت یاد شده قدمت و رواج بیشتری دارد.

رضاپور در خصوص ترکیب آبگوشت مخصوص کرمانی ها اظهار کرد: آبگوشت امام حسینی شامل گوشت بره، حبوبات از قبیل نخود و لوبیا، سبزیجات خشک از قبیل ترخون، شنبلیله، ادویه از قبیل زردچوبه، دارچین، زعفران، فلفل، رب گوجه فرنگی، پیاز، برگه زردآلو، به خشک شده و چربی گوشت گوسفند است.

مسئول واحد مردم شناسي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان تصریح کرد: با آماده شدن غذا و پس از پایان مراسم عزاداری و روضه خوانی در بین جمعیت و عزاداران سفره هایی پهن می شود و آبگوشت که قبلا بوسیله پیمانه هایی داخل ظروف معمولا کاسه مسی ریخته اند، نزد مهمان ها می آورند.

پخت«عاشوری» از اول تا هفتم محرم برای اموات

وی تصریح کرد: شرکت کنندگان  در مجلس نیز آبگوشت را با نان محلی مطبوعی که مخصوص این روزهاست، مخلوط کرده و می خورند و با به کار بردن کلمات التماس دعا و اجر شما بر امام حسین (ع) منزل یا محل برگزاری روضه و عزاداری را ترک می کنند.

رضاپور افزود: در بیشتر شهرها و روستاهای استان کرمان مرسوم است از اول تا هفتم ماه محرم «عاشوری» که یک نوع بلغور است و همچنین شله زرد در بین مردم و همسایه ها توزیع می کنند و انتخاب روز پخت و توزیع بلغور و شله زرد همگی به مدت زمان فوت عزیز از دست رفته بستگی دارد.

مسئول واحد مردم شناسي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان ادامه داد: اگر از فوت وابسته آنها مدت کوتاهی گذشته باشد سعی می کنند توزیع بلغور و شله زرد را در روزهای اولیه محرم انجام دهند و چنانچه از زمان درگذشت وی مدت طولانی گذشته باشد پخت و توزیع عاشوری را در ایام بعدی صورت خواهد گرفت.

برگزاری عزداری«جوش زنی» در شهرستان های شمالی استان کرمان

وی گفت: در ایام محرم علاوه بر برگزاری مراسم روضه خوانی سیدالشهدا علیه السلام، مردم هر محله بطور خودجوش در تکیه ها و مسجدها تجمع و نسبت به تشکیل هیات های سینه زنی یا زنجیرزنی اقدام می کنند. دسته سینه زنی هر محله نوحه یا نوحه هایی را متناسب هر روز بوسیله مداح یا مداحان خود تهیه و در مجالس مختلفی که دعوت می شوند می خوانند و عزاداری می کنند.

رضاپور ادامه داد: در روزهای هفتم ماه محرم در مجالس مختلف نوحه حضرت قاسم بن الحسن، روز هشتم نوحه حضرت علی اکبر(ع) خوانده می شود. در روز نهم ماه محرم که روز تاسوعا نوحه حضرت ابوالفضل العباس(ع) برادر گرامی و سردار لشکر امام حسین (ع) خوانده می شود.

مسئول واحد مردم شناسي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان عنوان کرد: در روز تاسوعا و عاشورا در شهرستان های شمالی استان مراسم عزاداری بصورت جوش زنی برگزار می شود.

اجرا آئین علم گردانی در تمام نقاط استان از هفتم محرم تا غروب عاشورا

وی اظهار کرد: افراد حلقه وار کنار هم ایستاده سینه زنان یک دست خود را به کمر شخص کنار خود می‌گذارند همراه با نوحه خوانی با دست دیگر بر سینه می‌زنند و همزمان یک قدم جلو گذاشته و دوباره به جای خود بر می‌گرددند.

رضاپور ابراز کرد: «سنگ زنی» مراسم خاصی است که در شهرستان کوهبنان در روز تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود و این مراسم به منزله صدای سم اسبان برای شروع جنگ است که دو قطعه چوب خراطی شده به اندازه مچ دست داخل دست می‌گیرند همراه با خوانده نوحه عزاداران سنگ ها را به هم میکوبند.

مسئول واحد مردم شناسي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان تصریح کرد: در غروب تاسوعا و شب عاشورا در شهر کرمان عزاداران امام حسین در چهل مکان عزاداری شمع روشن می‌کنند که چهل منبرون نامیده می‌شود.

وی افزود: در شهرستان های کرمان، رابر و کوهبنان گروهی از عزادار کفن بر تن می کنند و نوحه یا عباس می خوانند این مراسم «یا عباسی» نامیده می شود و همچنین مراسم علم گردانی در تمامی نقاط استان از هفتم محرم آغاز و تا غروب عاشورا ادامه دارد.

رضاپور خاطر نشان کرد: نوحه 12 امام از نوحه های خاصی است که بعد از اتمام عزاداری سینه زنی و زنجیر زنی هر روز جهت ختم مراسم با ریتم خاصی همراه با سینه زنی خوانده می شود.

انتهای پیام/رفیعی


کد مطلب: 128610

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/128610/برگزاری-عزاداری-جوش-زنی-شهرستان-های-شمالی-استان-کرمان-اجرا-آئین-علم-گردانی-هفتم-محرم-غروب-عاشورا

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir