کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری:

ولایتمداری، وفاداری و شجاعت از ویژگی های بارز عباس ابن علی(ع) بود

16 مرداد 1401 ساعت 7:52

امان الله علیمرادی گفت: حضرت عباس علیه ‎السلام باور و اعتقادش، تمام تلاش‎ها و موضع‎گیری‎های او را در مسیر ولایت قرار داده است.


حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن عرض تسلیت ایام عزای سیدالشهدا علیه السلام و یاران ایشان در خصوص ولایتمداری حضرت عباس بن علي علیه السلام گفت: عبوديت، وظيفه انسان در قبال خدا و در امر ولایت نيز انسان بايد ولايت كساني كه خدا دستور پيروي از آنان را داده است، بپذیرد.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حضرت عباس علیه ‎السلام باور و اعتقادش، تمام تلاش‎ها و موضع‎گیری‎های او را در مسیر ولایت قرار داده است، ادامه داد: در عصر تاسوعا، دشمن کوشید با استفاده از روابط قومی و قبیله‎‌ای، حضرت اباالفضل علیه‎السلام را از لشگر حسین جدا سازد اما موفق نشد.

وی در رابطه با وفاداری حضرت عباس علیه السلام با اشاره به اینکه در زيارتنامه ایشان عليه‎السلام" اَشهَدُ لَکَ بِالتَّّسليمِ وَ التَّصدِيقِ وَ الوَفاء و النَصيحَة لِخَلَفِ النَّبي"، ابراز کرد:  هنگامي که کاروان اسيران کربلا را در شام، به کاخ يزيد بردند، در ميان وسايل غارت شده‎ي شهيدان، پرچمي بود که از ضربات دشمن بسيار آسيب ديده بود. يزيد با حيرت به آن نگاه کرد و پرسيد: «اين پرچم در دست چه کسي بوده است؟»؛ گفتند: «عباس بن علي.» آنگاه سرگردان بين حيرت و احترام، سه بار برخاست و نشست و به حاضران گفت: «به اين پرچم خوب نگاه کنيد. ببينيد که بر اثر ضربات شما هيچ جاي سالمي ندارد، ولي انتهاي آن که در دست علمدار بوده، سالم سالم است.»

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی افزود: اين سخن کنايه از اين بود که پرچمدار، ضربات تيغ‎هاي برهنه و برّاني را که به دستش مي‎خورده، تاب آورده، ولي پرچم را رها نکرده است؛ آنگاه يزيد رو به حاضران، با صداي بلند گفت: «نفرين از نام تو دور باد اي عباس! به راستي که اين معناي کامل وفاي برادر نسبت به برادر است.»

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: حضرت ابوالفضل علیه السلام هم چنين در صحنه‎‌اي ديگر آنگاه که بر امواج بستر دل‎‌انگيز آب روان نگاه مي‎کند، لبان خشکيده محبوب خود را در نظر مي‎آورد و داغ تشنگي را از ياد مي‎برد و به تعبير مقتل، دارد كه" فذكر عطش الحسين(ع) واهل بيته و رمي الماءمن يده وقال والله لا ذقت الماء وسيدي الحسين عطشانا".

وی شجاعت را از دیگر ویژگی های حضرت عباس علیه السلام دانست و تصریح کرد: آنگونه که از منابع تاريخي بر مي‎آيد حضرت عباس عليه‎السلام داراي ورزيدگي اندام و تناسب اعضايي بوده که بيانگر توان جسمي بالاي او بوده است که تا اندازه‎اي از ويژگي‎هاي ارثي او بوده است. چرا که هم پدر او از ابرپهلوانان عرب به شمار مي‎رفته و هم خاندان مادري او گرُد ميدان بوده‎اند. مادر او ام‎البنين، از خانواده شجاع و دلاور بود.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی عنوان کرد: از ديگر دلايل اين قدرت جسمي، افزودن بر فرآيند ارثي، اين بوده که او از کودکي با ورزش و چالاکي انس داشت. ورزش و کار در مزرعه و آموزش‎هاي نظامي دست به دست هم داد و از عباس عليه‎السلام، جواني نيرومند و شجاع ساخت؛ نقل شده است روزي امام علي عليه‎السلام در مسجد نشسته بود و مردم را پند مي‎داد. مردي اعرابي وارد مسجد شد. سلام کرد و صندوقي را که همراه داشت، بر زمين گذاشت و به حضرت گفت: «اي پيشواي من! پيش‎کشي براي شما آورده‎ام.» آنگاه صندوقچه را گشود و شمشيري آب ديده و منحصر به فرد را از آن بيرون آورد و به حضرت تقديم کرد.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در همين هنگام، حضرت عباس عليه‎السلام که نوجواني رشيد بود، وارد شد و پس از سلام، با ادب در گوشه‎اي ايستاد. نگاهش در برق شمشير گره خورد. حضرت علي عليه‎السلام متوجه علاقه و شگفت‎زدگي عباس شد و از او پرسيد: «پسرم دوست داري اين شمشير براي تو باشد؟» عباس، با شادي پاسخ داد: «آري، پدر!» حضرت، برخاست و با دست خود، شمشير را بر بلنداي قامت استوار او حمايل کرد. سپس به برازندگي شمشير بر اندام رشيد و تناور فرزندش نگريست و اشک بر محاسن سفيدش جاري شد. حاضران پرسيدند: «يا اميرالمؤمنين! چرا گريه مي‎کنيد؟» حضرت فرمودند: «روزي را مي‎بينم که او با اين شمشير، نفس دشمن را در سينه حبس مي‎کند و بي امان بر آنان مي‎تازد و سرانجام به شهادت مي‎رسد.»

وی با بیان اینکه درخشش او در جنگ‎هاي گوناگون به ويژه کربلا، يادآور نبردهاي پيروزمندانه حضرت علي عليه‎السلام بود، گفت: او با سه تن از شجاعانِ دشمن، قهرمانانه مي‎جنگد و هر سه را به هلاکت مي‎رساند؛ نخستين آنان که دو زره نفوذناپذير پوشيده، کلاهخودي بزرگ بر سر نهاده و نيزه‎اي بلند در دست گرفته بود وقتي به ميدان آمد، نيزه‎اش را به حمايل سينه حضرت فرود کرد. حضرت عباس عليه‎السلام سر نيزه او را گرفت و پيچانيد و از دستش بيرون آورد و او را با نيزه خودش هلاک کرد و اين رشادت کسي است که هم اعتقاد قوي دارد و هم تسليم ولي و امام خود است.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی علم و معرفت را از دیگر ویژگی های حضرت عباس علیه السلام بیان کرد و ادامه داد: در شان حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام گفته شده" حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام از هر كرانه كه به جانبش آيى، دريايى است كه موج‌هايش نيكى ها است و كرانه آن سرشار از سخاوت و كرم است".

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) درباره حضرت ابوالفضل علیه السلام فرمودند" عموی ما عباس بن علی (ع) دارای بصیرت دینی و استواری در باور بود. در راه خداوند در رکاب ابی عبدا... جهاد کرد و نیکو آزمایش داد و به شهادت رسید".

انتهای پیام/م
 


کد مطلب: 128696

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/128696/ولایتمداری-وفاداری-شجاعت-ویژگی-های-بارز-عباس-ابن-علی-ع

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir