کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رزمنده و آزاده کرمانی دوران دفاع مقدس عنوان کرد؛

ایجاد کارخانه مُهرسازی در دل اردوگاه رژیم بعث عراق/ شکل گیری کمیته های متعدد توسط رزمندگان ایرانی در اردوگاه تکریت ۲۰

27 مرداد 1401 ساعت 8:43

سردار محمد مطهری با بیان اینکه رزمندگان یک کارخانه مهر سازی را در عراق درست کردند، گفت: در اردوگاه که بودیم نیروها شروع به ساختن مهر کردند و آنقدر تعداد این مهرها زیاد شد که هر نفر از ما در اردوگاه صاحب یک مهر شدیم


سردار محمد مطهری در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: زمانی که که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، برخی ناخوشایند بود و بر همین اساس غربی ها و آمریکایی ها علیه ما جنگ ایجاد کردند و ارتش حزب عراق کمر به نابودی انقلاب اسلامی بسته بود.

این رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس ادامه داد: در دوران دفاع مقدس، تمامی نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، ژاندارمری حضور داشتند و محور اصلی تحرکات بسیجیان بودند که در این دوران نیز حضور داشتند و در پایان دوران جنگ، پیروزی برای انقلاب اسلامی رقم خورد.

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس استان کرمان افزود: در دوران جنگ تحمیلی، بسیاری از همرزمان ما شهید و مجروح شدند و جمعی دیگر نیز بعد از دفاع و جنگیدن با دشمن، در زمان مجروح شدن به دست عراقی ها اسیر شدند اما رسالت دفاع از انقلاب اسلامی را فراموش نکردند؛ درست است که برخی از رزمندگان مجروح و اسیر شدند و تفنگی در دست نداشتند اما نگذاشتند عراقی ها آرام و قرار داشته باشند.

اسرا؛ سفیران جمهوری اسلامی ایران بودند/ تلاش رزمندگان برای حفظ معنویات در اردوگاه های رژیم بعث عراق

سردار مطهری با بیان اینکه از سوی رزمندگان شاخصِ اردوگاه مدیریت هایی صورت می گرفت تا مباحث معنوی بچه ها حفظ شوند، عنوان کرد: دشمنان ما ارتش حزب بعث عراق با تفکر ضد شیعی و ضد ایرانی بودند و ما اسرا به عنوان سفیران جمهوری اسلامی ایران وظیفه داشتیم تا صلابت ایرانی، اسلامی و انقلابی خود را حفظ کرده و در مقابل دشمنان کوتاه نیاییم.

این رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس ابراز کرد: در اردوگاه به گونه ای رفتار می کردیم که ارتش حزب بعث عراق احساس نکنند، رزمندگان و ایرانی ها اگر در چنگال آنها هستند، می توانند هر امر و نهی را انجام دهند.

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس استان کرمان ادامه داد: ما در اردوگاه رزمندگان و اسرا را سازماندهی کرده بودیم تا در زمینه مباحث معنوی و اخلاقی با بچه ها کار شود؛ چرا که اردوگاه ما مربوط به نیروهای مفقودالاثر بود و بچه ها مشکلات روحی و روانی بسیاری را تجربه می کردند؛ در اردوگاه دو روحانی خوزستانی و کرمانی داشتیم که از ظرفیت آنها استفاده می کردیم؛ بچه هایی که توان انتقال مطالب را داشتند، وظیفه داشتند با این علما ارتباط بگیرند و مطالب معنوی را از آنها دریافت کنند و صبح با چهار نفر و عصر نیز با چهار نفر از اسرا صحبت کنند.

ایجاد کارخانه مُهرسازی در دل اردوگاه های دشمن

وی افزود: دشمن به دنبال این بود تا مسئله معنویت را از رزمندگان و اسرا بگیرد بر همین اساس آب را قطع می کرد تا نتوانیم وضو بگیریم و طهارت نداشته باشیم تا رزمندگان از مباحث معنویت عقب بیافتند اما بچه ها در جهت عکس اقدامات بعثی ها حرکت می کردند و از طرق دیگر اقدام می کردند.

سردار مطهری با بیان اینکه رزمندگان یک کارخانه مهر سازی را در عراق درست کردند، اظهار کرد: در اردوگاه که بودیم نیروها شروع به ساختن مهر کردند و آنقدر تعداد این مهرها زیاد شد که هر نفر از ما در اردوگاه صاحب یک مهر شدیم؛ همچنین به ما کتاب دعا نمی دادند و ما با استفاده از خودکار و مدادی که مخفیانه پیدا می کردیم کتابچه های چند صفحه ای دعا را درست و بین بچه ها توزیع می کردیم به گونه ای که آسایشگاه پانزده در اردوگاه نهروان به عنوان مسجد اردوگاه مطرح بود چرا که می دانستند منشأ بسیاری از این اقدامات در این اردوگاه است.

این رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس افزود: این مسائل عراقی ها را بسیار نگران کرده بود که اگر این روند ادامه داشته باشد، موجب ایجاد آشوب در زندان و اردوگاه خواهد شد و بعد از آن ما را پراکنده کردند و به اردوگاه بیست تکریت بردند، تا شاید بتوانند، سازماندهی ما را بهم بریزند؛ اما اقدامات و سازماندهی ما در تکریت نیز ادامه داشت و ساختار سازمانی خود را در آنجا گسترده کردیم.

شکل گیری ساختار اصولی و کمیته های متعدد رزمندگان ایرانی در اردوگاه تکریت ۲۰

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس استان کرمان با بیان اینکه کمیته های متعددی اعم از سیاسی، اقتصادی و مالی و فرهنگی و معنوی را در اردوگاه تکریت بیست ایجاد کردیم و پر رنگ تر از قبل فعالیت داشتیم، عنوان کرد: ما را به مکانی بردند تا بتوانند افرادی را به گروه های منافقین جذب کنند و برخی را به عنوان مأمور آورده بودند که به وسیله بچه ها به آنها پیام داده شد که حواستان باشد و درست است که ما اسیر هستیم اما ما مسلمان و مدافع انقلاب اسلامی هستیم.

وی ادامه داد: به آنها پیام دادیم که این افراد را سالم نخواهیم گذاشت و به نوعی آنها را مورد تهدید قرار دادیم؛ ما صندوقی به نام صندوق مالی داشتیم که به بچه ها گفتیم که به آنها نیم دینار دهید و بگویید ما تشکیلات داریم و هر کس بخواهد حرکتی خلاف بچه های آزاده و انقلابی انجام دهد با آنها برخورد می کنیم که با استفاده از ظرفیت تیم های عملیاتی که داشتیم، چند نفر را در اردوگاه گوشمالی دادیم که بعد از آن، آن افراد نزد ما آمدند و اظهار پشیمانی کردند.

سردار مطهری با اشاره به اینکه ما در اردوگاه نزدیک به هزار نفر بودیم که با عنایت خداوند، حتی یک نفر هم جذب منافقین نشد، اظهار کرد: دشمن می خواست ما را بشکند و ما نیز در تلاش بودیم که دشمن را شکست دهیم و بگوییم در توان شما نیست که بر اعتقادات ما مسلط شوید؛ نفس امام خمینی(ره) باعث شده است که ما اینگونه پرورش بیابیم و در برابر دشمنان کوتاه نمی آئیم.

زبان، دست و پای آزادگان در دوران اسارت در خدمت انقلاب اسلامی بود

این رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس ابراز کرد: ما جزو مفقودین بودیم و عراقی ها نمی خواستند، اسیران را آزاد کنند و نگاه ما نیز این بود که ما هیچ گاه آزاد نمی شویم؛ اما عراقی ها می خواستند به کویت حمله کنند و برای این اقدام از طرف جمهوری اسلامی ایران تهدید شده بودند و بر همین اساس صدام نامه ای به رئیس جمهور وقت ارسال کرده بود که ما مفاد قرارگاه 1975 الجزایر را که در آغاز جنگ پاره کردیم، می پذیریم و این اقدام، مقدمه ای برای آزادی اسرای ما شد.

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس استان کرمان تصریح کرد: ما را از طریق فرودگاه کرمانشاه به کرمان آوردند، برادری به نام امیر تیموری در دوران اسارت داشتیم که اقوامشان پیش ما آمدند و گفتند فردی به نام امیر تیموری همراه شما بوده است، گفتم سهراب یا رضا و گفتند، سهراب امیر تیموری، پرسیدند که سهراب زمگر زنده است، گفتم بله زنده است و با ما آمده است.

وی افزود: خانواده و اقوام برادر امیر تیموری تعجب کردند، پرسیدم چرا تعجب می کنید؛ گفتند که ما دومین سالگرد شهادت سهراب امیر تیموری را هم گرفته ایم؛ خانواده های مفقودین خیلی ناامید بودند که شهید شده اند و منتظر رسیدن  پیکر شهدای خود بودند.

سردار مطهری اظهار کرد: اسبران بسیاری را داشتیم که در دوران اسارت از انقلاب اسلامی دفاع می کردند و تا پای جان خود، با زبان، اقدامات متعدد و غیره ایستاده بودند؛ در آن شرایط سلاح افتاده بود اما زبان، دست و پای آزادگان در خدمت انقلاب اسلامی و برای دفاع از انقلاب اسلامی بود.

این رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: دشمنان بدانند آزاده هایی که اسیر بوده اند با انرژی مضاعف برای دفاع از انقلاب اسلامی آماده هستند و همچنین آزادگان در حکومت دینی که بعد از هزار و چهارصد سال، جمهوری اسلامی ایران توانسته است علم کند، سرباز این حکومت هستند.

انتهای پیام/م
 


کد مطلب: 128931

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/128931/ایجاد-کارخانه-م-هرسازی-دل-اردوگاه-رژیم-بعث-عراق-شکل-گیری-کمیته-های-متعدد-توسط-رزمندگان-ایرانی-تکریت-۲۰

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir