کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل سیاسی:

کودتا ۲۸ مرداد نشان داد که نباید به حمایت های ظاهری آمریکا دلخوش بود/ مصدق عملا زمینه موفقیت کودتا را فراهم کرد

27 مرداد 1401 ساعت 10:36

کامران غضنفری گفت: کودتا 28 مرداد ماه نشان می دهد که ما به حمایت های ظاهری آمریکا نبیاد دلخوش باشیم، باید روی پای خود بیایستیم و به مردم خود اتکا کنیم و با اتکا به یاری خداوند متعال در مقابل زیاده خواهی های دشمنان بیایستیم.


کامران غضنفری در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه طرح کودتا 28 مرداد ماه سال 1332، به صورت مشترک توسط دو دولت آمریکا و انگلیس پیاده شد و البته قبل از این تاریخ در مهر سال 1331، انگلیسی ها طرح کودتایی را طرح ریزی کرده بودند تا با کمک ایادی داخلی خود، دولت را کنار بگذارند و یک دولت کاملا همراه با سیاست های خودشان را بر سرکار بیاورند که این توطئه کشف و برخی از عناصر دخیل در آن دستگیر شدند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اما متأسفانه نحوه برخورد مصدق با این ماجرا و افراد دستگیر شده بسیار ساده انگارانه بود و آنها را به عنوان مجرم عادی، تحویل دادگستری دادند و برخی از آنها را بعد از گذشت چند ماه آزاد کردند؛ به عنوان مثال برادران رشیدی که با دکتر مصدق فامیل بودند بعد از گذشت چند ماه از زندان بیرون آمدند.

وی با اشاره به اینکه عناصر اصلی کودتاچی متأسفانه خیلی راحت از زندان آزاد شدند و با انگلیسی ها برای کودتا بعدی اقدام کردند، عنوان کرد: مصدق متأسفانه به آمریکایی ها اعتماد کرده بود که آمریکا، در ماجرای دعوای میان ایران و کمپانی نفت انگلیس، از دولت ایران حمایت کند؛ اما مصدق دچار ساده انگاری و ساده لوحی بود و فکر می کرد که دولت آمریکا که شعار آزادی و عدالت را سر می دهد، در عمل نیز به همین صورت اقدام می کند، در حالی که اینگونه نبود و از همین ناحیه ضربه خورد.

غضنفری افزو: البته این اقدام از روی ناآگاهی نبود، چرا که در همان زمان آیت الله کاشانی، علمای دیگر و فدائیان اسلام به مصدق چندین بار هشدار می دهند که نمی توانی برای مقابله با استعمار پیر انگلیس، روی حمایت امپریالیسم نوپای آمریکا اتکا و به آنها دل خوش کنی و بارها این مهم را به او متذکر شده بودند؛ اما دکتر مصدق گوش نکرد و گمان می کرد که آمریکایی ها از او حمایت می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: دولت انگلیس وقتی که دید دولت آمریکا برخی حمایت های ظاهری را از دولت ایران انجام می دهد، در پشت صحنه با آمریکایی ها هم پیمان می شود تا بعد از کودتا، کمپانی نفت آمریکا در نفت ایران سهیم شوند و در این راستا موافقت آمریکایی ها را می گیرند که کودتای مشترکی را برنامه ریزی کنند تا دولت را کنار بگذارند.

وی ادامه داد: در مهر سال 1331 که کودتا به نتیجه نرسید مردم در صحنه و خیابان ها آمدند که این حضور به دعوت آیت الله کاشانی و فدائیان اسلام بودغ اما مصدق گمان می کرد به دلیل طرفداری از او مردم به خیابان ها آمدند و این اشتباه محاسباتی مصدق بود که فکر می کرد مردم در سال 1331 نیز به طرفداری از او به میدان می آیند و جلوی مخالفین را خواهند گرفت.

غضنفری اظهار کرد: مصذق در فاصله یک ساله با عملکرد غلط خود، آیت الله کاشانی را از خود رانده و همچنین با فدائیان اسلام برخورد بدی کرده بود و همچنین علمای تهران و دیگر شهرستان ها را از خود بیزار کرده بود و به طور کلی سیاست ضد روحانیتی را در پیش گرفته بود که متأسفانه باعث شد بسیاری از مردم مذهبی و متدین کشور از مصدق و دولت او فاصله بگیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن اشاره به مطلب فوق ادامه داد: این اقدامات موجب شد که آمریکا و انگلیس با حضور اندک نیروی اراذل و اوباش، نظامی ها و پلیس در مرداد 1332 موفق شوند و ظرف چند ساعت دولت را کنار بگذارند و مردم نیز دیگر به هواداری از مصدق به خیابان ها نیامدند.

وی ابراز کرد: در ایام کودتا هواداران مصدق و اعضای جبهه ملی به دکتر مصدق مراجعه کردند و گفتند که برای دفاع از دولت آماده اند که به خیابان ها بیایند، اما مصدق انها را منع کرد و گفته بود که همه چیز تحت کنترل است و مخالفین نمی توانند کاری انجام دهند؛ حتی روز 28 مرداد ماه نیز برخی از نزدیکان دکتر مصدق به او مراجعه می کنند و می گویند، انگلیسی ها کودتا می کنند و بگذارید مردم را دعوت کنیم و شما نطق رادیویی برای مردم داشته باشید که دکتر مصدق در این زمینه نیز مخالفت می کند و مصدق عملا زمینه موفقیت کودتا را فراهم می کند.

غضنفری گفت: برنامه مصدق این بود که شاه و اطرافیان او را به خارج از کشور بفرستد و نقشه اش این بود که همان اقدامی که رضا شاه بر سر خانواده قاجار انجام داد و قدرت را به دست گرفت، مصدق نیز این چنین کاری را انجام دهد تا خود قدرت مطلقه کشور شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: مصدق در مدت زمانی که بر سر کار بود قوه مجریه را به دست داشت، قوه مقننه را نیز عملا تعطیل کرده بود و دستگاه قضایی نیز ربه دست او بود و تنها قدرت سلطنت مانده بود و در چنین شرایطی که او جامعه مذهبی را از خود رانده و آمریکا و انگلیس علیه او متحد شده بودند، امکان موفقیت برای او وجود نداشت و بنابراین او در این وضعیت تسلیم می شود.

وی خاطر نشان کرد: کودتا 28 مرداد ماه نشان می دهد که ما به حمایت های ظاهری آمریکا نبیاد دلخوش باشیم، باید روی پای خود بیایستیم و به مردم خود اتکا کنیم و با اتکا به یاری خداوند متعال در مقابل زیاده خواهی های دشمنان بیایستیم.


انتهای پیام/م


کد مطلب: 128944

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/128944/کودتا-۲۸-مرداد-نشان-نباید-حمایت-های-ظاهری-آمریکا-دلخوش-مصدق-عملا-زمینه-موفقیت-فراهم

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir