تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۹
۰
plusresetminus
مدیر اداره امور آبیاری جیرفت خبر داد؛

۱۰۰ هکتار از بستر رودخانه‌های جیرفت لایروبی شد

حمید آذربیگ گفت: بیشترین لایروبی و احداث دیواره حفاظتی و تقویت دیواره‌های رودخانه‌ها در سطح شهرستان جیرفت صورت گرفته است.
۱۰۰ هکتار از بستر رودخانه‌های جیرفت لایروبی شد
حمید آذربیگ در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: بارندگی‌هایی که در سطح شهرستان جیرفت صورت گرفت به طور ایمن از مسیر و بستر رودخانه شور عبور داشته که این مسئله، نتیجه اقدامات مدیریت منابع آب است.

مدیر اداره امور آبیاری شهرستان جیرفت افزود: وظایف امورات منابع آب یا مدیریت منابع بررسی وضعیت منابع آبی در حوزه تحت مدیریت خود است که با اعمال سیاست‌ها و خط مشی‌های ابلاغی شرکت آب و منطقه وزارت نیرو همخوانی دارد.

وی تهیه برنامه‌های لازم جهت نظارت به امور مربوط به حفاظت و بهره‌برداری آب‌های زیرزمینی و سطحی و را از دیگر امورات انجام شده در این حوزه برشمرد.

آذربیگ تصریح کرد: کنترل و بهره‌برداری منابع آبی شهرستان جیرفت طبق پروانه‌ها صادر شده است و از اضافه برداشت‌های این منابع آبی به صورت تخصصی جلوگیری به عمل آمده است.

مدیر اداره امور آبیاری شهرستان جیرفت عنوان کرد: نظارت دقیق به منظور جلوگیری از آلودگی آب‌ها و تهیه گزارش‌های لازم در جهت انجام اقدامات قانونی با هماهنگی شرکت‌های آب منطقه‌ای و سازمان‌های زیر مربوط در اداره امور آبیاری جیرفت صورت گرفته است.

وی بیان کرد: نظارت بر عملیات تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها، رودها و جوی‌ها و جلوگیری از دخل و تصرف در این بسترها در شهرستان جیرفت انجام شد.

آذربیگ مطرح کرد: نظارت و پاسخ به استعلام‌ها و برداشت‌های شن و ماسه‌ی بستر رودخانه‌ها طبق دستورالعمل‌ها و مقررات مربوطه بحمدالله در حال انجام است.

مدیر اداره امور آبیاری شهرستان جیرفت برنامه‌ریزی جهت گروه‌های گشت و بازرسی به منظور حفاظت از منابع آب و جلوگیری از تخلفات آبی را از دیگر برنامه‌های این اداره عنوان کرد.

وی خبر داد: خدمات‌دهی به چاه‌های دارای پروانه و کف‌شکنی و لایروبی آن‌ها و دریافت آب‌ها و حق مطالبات قانونی شرکت‌های منطقه‌ای از منابع آبی بحمدالله در حال انجام و پیگیری کارشناسان است.

آذربیگ مطرح کرد: برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی در شهرستان جیرفت صرفاً از طریق چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها و بعضی رودخانه‌های سطحی صورت می‌گیرد که تاکنون مردم در این خصوص مشکلی نداشته‌اند.

مدیر اداره امور آبیاری شهرستان جیرفت هر گونه برداشت از آب‌های سطحی رودخانه‌ها و کانال‌ها را که از رودخانه‌ها مشرف می‌شوند را غیرقانونی دانست و گفت: رودخانه‌های جیرفت نیز دارای حقابه هستند و براساس مجوز برداشت آب بلامانع است.

وی افزود: طرح پُر کردن چاه‌های غیرمجاز بحمدالله تاکنون موفق بوده است و ادارات مربوطه باید در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

مدیر اداره امور آبیاری شهرستان جیرفت ابراز کرد: تعیین تکلیف شدن چاه‌های غیرمجاز طبق مصوبه سال ۸۹ صرفاً مشمول چاه‌های فاقد پروانه قبل از سال ۸۵ که فعال باشند است که در لیست فعال وزارت نیرو نیز ثبت شده باشند.

آذربیگ تأکید کرد: لایروبی و احیاء قنواتی که دچار نقصان آب‌دهی شده باشند در صورتی که درخواست از سوی سازمان جهاد کشاورزی با معرفی نماینده داشته باشد این درخواست قابل بررسی خواهد بود و امکان بررسی جهت لایروبی و سایر امورات توسط کارشناسان وجود دارد.

وی مطرح کرد: قنواتی که بیش از ۵ سال از خشک شدن آنها گذشته باشد در صورتی که نماینده آن درخواستی را مبنی بر قنات داده باشند امکان اختصاص چاه به جای قنات نیز وجود دارد.

مدیر اداره امور آبیاری شهرستان جیرفت مطرح کرد: در چند سال اخیر با توجه به اقدماتی که در بستر رودخانه‌ها انجام شده بیش از ۱۰۰ هکتار لایروبی بستر رودخانه‌ها انجام شده و ۲۵ هکتار آزادسازی و رفع تصرف صورت گرفته است.

آذربیگ تصریح کرد: بیش از ۵۰ مجوز برای صنایع کوچک و بزرگ در سطح شهرستان جیرفت صادر شده است که ۴۰ مجوز جهت شُرب روستاها و شهر صادر شده است.

وی بیان کرد: بارندگی‌هایی که در سطح شهرستان صورت گرفته به طور ایمن از مسیر و بستر رودخانه شور عبور داشته است که این نتیجه اقداماتی است که مدیریت منابع آب انجام داده است.

مدیر اداره امور آبیاری شهرستان جیرفت عنوان کرد: بیشترین لایروبی و احداث دیواره حفاظتی و تقویت دیواره‌های رودخانه‌ها در سطح شهرستان جیرفت در چند سال اخیر صورت گرفته است که این فعالیت‌ها و اقدامات قابل تقدیر است.

آذربیگ خاطر نشان کرد: در تأمین آب شرب با تلاش و پشتکار همکاران در اداره امور آبیاری هیچ مشکلی در سطح شهرستان جیرفت وجود ندارد.

انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdcaian6049nuo1.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما