کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری:

اصلاح اخلاق جامعه اسلامی یکی از کارهای بزرگ امام سجاد(ع) است/ ادعیه امام زین العابدین(ع)؛ درس معارف، تقوا و اخلاق است

1 شهريور 1401 ساعت 7:48

امان الله علیمرادی گفت: در زندگی امام سجاد، کارهای بزرگی وجود دارد که یکی از آنها، اصلاح اخلاق، تربیت و تهذیب جامعه اسلامی است.


حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن عرض تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام گفت: بیست وپنجم ماه محرم، بنا به روایتی سالروز وفات امام چهارم است؛ امام زین العابدین علیه السلام، تقریباً سی ‌و چهار سال بعد از حادثه کربلا، زندگی کرد و این زندگی، از همه جهات از زندگی های پر از درس است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام سجاد علیه السلام، بعد از حادثه عاشورا که ضربه عظیمی بر پیکر اسلام ناب بود، ایستاد و مانع ویرانی بنای دین شد و اگر تلاش های ایشان نبود شهادت سیدالشهدا عیله السلام ضایع می شد و آثار آن نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه اباعبدالله علیه السلام، آن کشتی نجات و خورشید هدایت برای اصلاح امت جدشان قیام کردند، عنوان کرد: مهمترین فساد جامعه اسلامی آن روز این بود که سلطنت طاغوت جای امامت قرار گرفته بود. امام قیام کرد ولی یاری نشد و کار به شهادت ایشان با آن وضع فجیع منتهی شد.

این مقام مسئول ابراز کرد: حفظ ماهیت قیام و حقیقت شهادت سیدالشهدا علیه السلام که اثر بگذارد، مفاسد را اصلاح کند و طاغوت را ریشه کن کند، کار بسیار بزرگی است و نقش امام چهارم در این خصوص عظیم است.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با تأکید بر اینکه اصلاح اخلاق جامعه اسلامی یکی از کارهای بزرگ امام سجاد علیه السلام است، اظهار کرد: در زندگی امام سجاد، کارهای بزرگی وجود دارد که یکی از آنها، اصلاح اخلاق، تربیت و تهذیب جامعه اسلامی است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: به یقین بخش مهمی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود؛ اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید، ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند.

وی گفت: اگر مردم پست نشده بودند، به خاک نچسبیده بودند، از ارزش ها دور نشده بودند و زشتیها بر آنها حاکم نمی بود، حکومت ها گرچه فاسد و بی دین و جائر باشند، نمی توانستند مردم را به فاجعه عظیم کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا سلام ‌الله ‌علیها وادار کنند. یک ملت، وقتی منشأ مفاسد می شود که اخلاق او خراب شود. این واقعیت تلخ را امام سجاد علیه السلام، در چهره جامعه اسلامی یافت و خواست این زشتی را پاک کند و اخلاق را نیکو گرداند.

این مقام مسئول تصریح کرد: دعاهای امام سجاد در «صحیفه سجادیه» مانند دعای «مکارم‌الاخلاق» و سایر دعاها، دعاست؛ اما درس معارف، تقوا و اخلاق است.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی بیان کرد: وقتی گفته می شود تقوا، ذهن متوجه محرمات و واجباتی مثل نماز، روزه، دروغ نگفتن می شود که البته مهم است، لیکن تقوا ابعاد دیگری هم دارد که از آن غفلت می شود؛ در دعای شریف مکارم الاخلاق دعای بیستم از صحیفه سجادیه یک بخشی در توضیح  ابعاد تقوا است" پروردگارا! مرا با زیور صالحان زیور بده و با لباس متقیان ملبس کن".

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در خصوص لباس متقیان امام شرح می دهند" در گستردن عدالت، فرو بردن خشم، فرو نشاندن آتشهائی که بین افراد جامعه برمی‌افروزند، گرد آوردن افرادی که جدا شدند، ایجاد ائتلاف بین برادران مؤمن، برادران مسلمان؛ به جای آتش‌افروزی، خبرچینی، و به جان یکدیگر انداختن، اصلاح ذات‌البین کنند" و اینها همه، مسائل زمان ما هم است.

وی افزود: گستردن عدالت، عدالت قضائی، عدالت اقتصادی، عدالت در گزینش، عدالت در تقسیم منابع و فرصتها، عدالت جغرافیائی، اینها همه نیازهای ماست؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند" يك ساعت به عدالت رفتار كردن بهتر از هفتاد سال عبادت است؛ كه شبهايش را بيدار و روزهايش را روزه دار باشد، و يك ساعت حكم به ظلم كردن نزد خدا از گناهان شصت سال سخت‏تر و بزرگتر است".

این مقام مسئول ابراز کرد: فرو بردن خشم در مقابل دوستان مراد است. در مقابل دشمنان باید غیظ داشت؛ خشم در مقابل دشمنی که با هویت و موجودیت ما مخالف است، خشم مقدس است. اما در جمع مؤمنین، خشم و عصبانیت نباید باشد؛ تصمیم‌گیری با خشم، حرف زدن با خشم، کار کردن با خشم مضر است. جلوگیری از خشمی که موجب انحراف می شود، موجب خطای در فکر و عمل میشود، یکی از موارد تقواست.

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی گفت: برخی در کشور آتش‌افروزی‌ سیاسی و جناحی می کنند. گویی برای این کار مأموریت دارند تا افرادی از جناح ها را به جان هم می اندازند؛ گویی از آتش‌افروزی خوششان می‌آید و این مهم خلاف تقواست.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری در خصوص گرد آوردن افرادی که جدا شده اند، خاطر نشان کرد: این مسئله همان جذب حداکثری، دفع حداقلی بر معیار و میزان، اصول و ارزش هاست؛ انسان ها از لحاظ ایمان در یک حد نیستند و نباید ضعیف‌الایمان را دفع کرد، نباید فقط به  قوی‌الایمان ها نظر داشت؛ نه، ضعفا را هم باید در نظر داشت.

انتهای پیام/م


کد مطلب: 129034

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/129034/اصلاح-اخلاق-جامعه-اسلامی-یکی-کارهای-بزرگ-امام-سجاد-ع-ادعیه-زین-العابدین-درس-معارف-تقوا

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir