کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پروژه هنر هفتم کرمان در انتظار وفاق همگانی؛

احیا سینما «هفتاد ساله» کرمان؛ نیازمند عزم نهادهای حاکمیتی استان/ پیش بینی اکران فیلم های جشنواره فجر در پردیس سینما نور در صورت تأمین اعتبار

20 شهريور 1401 ساعت 9:00

سینما هفتاد ساله نور شهر کرمان قرار بود در شهریور ماه با بهسازی انجام شده به عنوان پردیس سینما نور مورد بهره برداری قرار گیرد که تاکنون این پروژه به سرانجام نرسیده است و رئیس حوزه هنری استان کرمان می گوید چنانچه تأمین اعتبار لازم انجام و هماهنگی های موردنیاز در استان صورت گیرد، می توانیم شاهد اکران فیلم های جشنواره فجر امسال در سینما نور باشیم.


به گزارش راه آرمان؛ هجدهم فروردین ماه سالجاری بود که پس از برگزاری نشست خبری مدیر حوزه هنری کرمان، اخباری با تیترهای گوناگون تحت عنوان «پردیس سینمایی‌نور کرمان در شهریورماه بهره‌برداری می رسد» بر خروجی رسانه های شهر کرمان قرار گرفت و نور امید را بار دیگر با احیا سینما هفتاد ساله شهر در دل اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرد.

بنا به گفته مجتبی اسدی بین هشت تا ده میلیارد تومان هزینه عمرانی و تجهیزات این سینما است که با کمک حوزه هنری و موسسه تخصصی بازسازی سینماهای حوزه هنری تأمین می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان کرمان گفته بود: این مجموعه تا الان یک سالن سینما بوده اما با بهسازی تبدیل به پردیس سینمایی متشکل از پنج سالن سینما و ۴ سالن سینمای تابستانی، کافه و کافه کتاب، پلاتو تئاتر، سالن همایش، سالن سینما و تئاتر کودکان می‌شود.

حال با گذشت بیش از پنج ماه از اعلام رسمی بهره برداری سینما نور در شهریور ماه سال جاری، این پروژه به سرانجام نرسیده است.

مجتبی اسدی در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص عدم بهره برداری از سینما نور گفت: برای بازسازی این سینما هفتاد ساله از ابتدا مقرر شد که سازه فعلی این بنا به هیچ عنوان تخریب نشود و سالن کنونی بهسازی و به هشت سالن تبدیل شود و برای اینکه یک پروژه زیر ساخت فرهنگی شهر سریعا به نتیجه برسد، نیاز به وفاق همگانی است.

رئیس حوزه هنری استان کرمان ادامه داد: در بهمن ماه سال گذشته نیز، حوزه هنری استان کرمان اعلام کرد که ظرفیت این را دارد که این طرح را تا شهریور ماه سالجاری یعنی سال 1401، با توجه به مقدمات و هماهنگی ها شهری و استانی افتتاح کند.

وی با اشاره به اتمام مراحل ابتدایی مقاوم سازی و با تأکید بر اینکه آمادگی مقاوم سازی نهایی را داریم، عنوان کرد: پس از حادثه متروپل، دستگاه های نظارتی و دولتی حساسیت بیشتری پیدا کرده اند و نقشه های مقاوم سازی مجددا بازنگری و تاییدیه های لازم گرفته شد و به همین اساس پیشرفت پروژه کُند است.

اسدی تصریح کرد: حوزه هنری به عنوان مجری طرح از طریق سازمان ستادی خود، سرمایه گذاری کرده است و در پروژه سینما نور، از تمام ظرفیت و توان خود به منظور بهسازی کار، استفاده کرده است.

رئیس حوزه هنری استان کرمان تأکید کرد: نکته حائز اهمیت آن است که در شهر کرمان هماهنگی های مورد نیاز، به خوبی پیش نمی رود که تغییر دولت و مدیران استانی، از جمله دلایل آن است؛ چرا که ما مجبور به توجیه مدیران هستیم و همچنین باید فرایندهای طی شده را چندین بار طی کنیم.

وی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دغدغه جدی در خصوص ساختمان در زمینه ارتفاع و نوع سازه در بافت قدیمی داشتند که توسط کارشناسان میراث فرهنگی، بازبینی نقشه ها انجام شده است.

اسدی با بیان اینکه اتود اولیه که تنها ذهنیتی از تغییرات ممکن در سازه سینما نور بود در رسانه ها به عنوان نمای پروزه منتشر شد که این مسئله موجب حساسیت سازمان میراث فرهنگی شده بود، گفت: در خصوص نوع مصالح و معماری با سازمان صحبت شده و هماهنگی های اولیه نیز انجام شده و گفتنی است تاکنون از سوی سازمان میراث فرهنگی تذکر داده نشده است.

رئیس حوزه هنری استان کرمان عنوان کرد: این مهم را قبلا اعلام کرده بودیم که حوزه هنری انقلاب اسلامی در صورتی که تمامی هماهنگی های مد نظر، انجام شده باشد، آمادگی افتتاح سینما نور را در شهریور امسال دارد و این اقدام را حوزه هنری در سطح کشور  با اضافه کردن بیش از ۱۱۰ سالن سینما به سالن‌های سینمایی کشور اثبت کرده است.

وی در خصوص چالش های پیشرو این پروژه تصریح کرد: از مهمترین چالش ها، می توان به مسئله اعتبارات اشاره کرد که تاکنون به جز یک میلیارد تومانی که در سال گذشته تخصیص داده شد، هیچ اعتباری مصوب نشده است و در این زمینه اگرچه ستاد حوزه هنری به وظایف خود در راستای مسائل اعتباری وبودجه ای عمل کرده اما از تأمین اعتبار و آورده های مالی در استان نگران هستیم.

اسدی با تأکید بر اینکه همت و عزم تمامی نهادهای حاکمیتی مرتبط با  این پروژه خواسته ماست، اظهار کرد: به منظور ساماندهی و اتمام پروژه باید جلسه ای در استانداری با حضور دستگاه های مختلف اعم از آب، برق، برنامه و بودجه، شهرداری و ... برگزار شود.

رئیس حوزه هنری استان کرمان خاطر نشان کرد: چنانچه تأمین اعتبار لازم انجام و هماهنگی های موردنیاز در استان صورت گیرد، می توانیم شاهد اکران فیلم های جشنواره فجر امسال در سینما نور باشیم.

انتهای پیام/م


کد مطلب: 129416

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/129416/احیا-سینما-هفتاد-ساله-کرمان-نیازمند-عزم-نهادهای-حاکمیتی-استان-پیش-بینی-اکران-فیلم-های-جشنواره-فجر-پردیس-نور-صورت-تأمین-اعتبار

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir