تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۷
۰
plusresetminus
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی جیرفت مطرح کرد؛

ایجاد اشتغال پایدار، یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقای فرهنگ کار است

علی‌اکبر بیگ‌زاده گفت: صیانت از نیروی کار یکی از مأموریت‌های اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
ایجاد اشتغال پایدار، یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقای فرهنگ کار است
علی‌اکبر بیگ‌زاده رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان جیرفت در گفتگو با "راه آرمان" از جیرفت گفت: در راستای عمل به منویات مقام معظّم رهبری مدظله العالی مرکز رشد دانشگاه جیرفت با همکاری کمیته امداد و مشاوره اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۴ طرح فناوری در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی و هوشمندسازی کشاورزی با ایجاد اشتغال پایدار موفق به دریافت مجوزهای لازم شدند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان جیرفت افزود: ۴ طرح فناوری به زودی با معرفی کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) به بانک عامل، از تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۸ برخوردار خواهند شد.

وی بیان کرد: علاوه بر این یک طرح دانش بنیان در زمینه بازی و سرگرمی مجوزهای لازم را دریافت کرده و دارای رتبه دانش بنیانی است که تلاش بر این است، با کمک مسئولین، شورای راهبردی فناوری جنوب کرمان با محوریت دانشگاه جیرفت راه‌اندازی شود که در صورت تحقق می‌تواند منشاء اثر مثبت در ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال پایدار در جنوب کرمان شود.

بیگ‌زاده مطرح کرد: برای رسیدن به تولید دانش بنیان باید پیوند بین دانشگاه و بازار کار عمیق شود و برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان باید نخبگان را شناسایی و از دانش آنان استفاده کرد و وقتی صحبت از دانش بنیان می‌شود این قابلیت را باید از برگزیدگان جامعه انتظار داشت.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان جیرفت خبر داد: در کنار سایر عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار، یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقای فرهنگ کار است که در یک جامعه با فرهنگ؛ اگر حقوق کارگران یک کارخانه در یک ماه به صورت غیر متعارف افزایش پیدا کند، کارگران باید به دنبال علّت این افزایش باشند.

وی تصریح کرد: اگر در راستای سیاست‌های غلط کارفرما و احتمال ورشکستگی کارگاه باشد، باید به این افزایش اعتراض و از قبول آن امتناع کنند که البته این بدان معنا نیست که برای شاغل از لحاظ روحی، روانی، مالی و جایگاه اجتماعی انگیزه لازم ایجاد نشود و باید همه این موارد برای شاغل در حد متعارف ایجاد شود، که اگر این موارد کم رنگ شود بهره‌وری محقق نخواهد شد و شغل پایدار نیز در معرض خطر است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان جیرفت عنوان کرد: اگر نیروی کار رفتار فردی خود را مدیریت و با رفتار سازمانی یا حوزه کاری تطبیق دهد، سلامت روان و نشاط در محیط کار شکل می‌گیرد و ایجاد برنامه‌های جنبی و انگیزشی توسط کارفرما از قبیل برگزاری مسابقات ورزشی و کتابخوانی در سلامت و ایجاد نشاط در محیط کار تأثیرگذار است.

بیگ‌زاده تصریح کرد: اعتقاد بر این است اگر امروز کارفرما برای ورزش کارگران خود هزینه نکند، آینده باید رکود ناشی از بیماری کارگران را بپذیرد که قطعاً هزینه این رکود بیشتر از هزینه برای ورزش است.

وی خاطر نشان کرد: برای بهبود و توسعه ورزش جلساتی با کارفرمایان درخصوص ورزش و توسعه آن در محیط کار تشکیل شد و کارفرمایان به اتفاق حامی ورزش کارگری هستند که در همین راستا با توجه به اینکه مجموعه ورزشی کارگران شهرستان جیرفت با امکانات نسبی از قبیل سالن فوتسال و زمین چمن در حال فعالیت است، با همکاری اداره ورزش و جوانان به مناسبت‌های مختلف مسابقات ورزشی برگزار می‌گردد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان جیرفت ابراز کرد: هر چه بهره‌وری بالاتر باشد بر افزایش حقوق و مزایای کارگران تأثیر دارد و وقتی کارگر درآمد بیشتری کسب کند قطعاً نتیجه آن بر سفره خانواده، سلامت و نشاط شخص کارگر و خانواده تأثیر خواهد داشت.

بیگ‌زاده عنوان کرد: صیانت از نیروی کار یکی از مأموریت‌های اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که از ویژگی‌های قانون کار آمرانه و جنبه حمایتی آن از کارگر است.

وی ابراز کرد: قوانین امری در برابر قوانین تکمیلی و تفسیری قرار دارد و هرگونه توافق بر خلاف قانون آمره باطل است و بنابراین به عنوان مثال اگر کارفرما با کارگر خود توافق کند حقوق و مزایا را کمتر از حداقل دستمزد قانونی پرداخت کند، این توافق باطل است و برابر تبصره ماده ۴۱ قانون کار ضامن پرداخت مابه التفاوت آن خواهد بود.

بیگ‌زاده گفت: با توجه به اینکه ۱۱ اردیبهشت‌ماه هر سال به عنوان روز کارگر نامگذاری شده است، کارفرمایان بخش‌های مختلف اعم از خدماتی، کشاورزی و صنعتی کارگران نمونه خود را معرفی و طی مراسمی در روز کارگر با اهدای لوح تقدیر و هدیه از آنان قدردانی می‌شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان جیرفت افزود: متأسفانه حوادث ناشی از کار مانند سایر حوادث قربانی می‌گیرند و مطابق آمارهای موجود بیشتر حوادث مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است، اما با توجه به شرایط منطقه در بخش کشاورزی حوادثی از قبیل برق گرفتگی پمپ‌های آب، درگیری با قطعات متحرک ماشین آلات نظیر شفت‌ها (شافت ها)، گاردان‌ها و تسمه‌ها، برخورد با خرمن کوب‌ها، کمباین‌ها و غرق شدگی در استخرها و بیماری‌های شغلی ناشی از به کارگیری سموم و کودها نیز اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از حوادث ناشی از کار باید اقدامات لازم در رعایت مسائل ایمنی به صورت اصولی و استاندارد با نظارت کارشناسان رعایت شود و این حوادث با توجه به نظر بازرسان کار یا کارشناسان دادگستری و براساس رأی دادگاه به میزان تقصیر عوامل آن دارای مسئولیت کیفری برای مقصر یا مقصرین حادثه است.

بیگ‌زاده در ادامه عنوان کرد: برای درخواست بررسی حوادث ناشی از کار حادثه‌دیده و یا در صورت فوت او اولیای دم به مراجع قضایی یا انتظامی برای طرح شکایت مراجعه می‌کنند و مراجع قضایی یا کلانتری طی نامه‌ای از واحد بازرسی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست گزارش حادثه و علل وقوع آن را دارند و پس از انجام بازرسی، گزارش به مقام قضایی ارجاع و گزارش حادثه به طرفین ابلاغ می‌گردد که در نهایت رأی دادگاه برای اعلام تقصیر هر یک از مقصرین یا مقصر حادثه صادر می‌گردد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان جیرفت تصریح کرد: با توجه به اینکه جیرفت قطب کشوری است، نرخ بیکاری در فصول مختلف سال متفاوت است و هم‌اکنون آمار جدید رسمی در دسترس نیست، اما به هر حال متغییر است.

وی خبر داد: در راستای روان‌سازی و طرح تکریم تمامی فعالیت‌های واحدهای مختلف این اداره از طریق سامانه جامع روابط کار، سامانه جامع هوشمند بخش تعاون و سیستم مکانیزه بازرسی کار انجام می‌شود و در ۲ سامانه فوق با ارسال پیامک، ارباب رجوع از وضعیت پرونده خود مطلع می‌شود.

بیگ‌زاده بیان کرد: بازرسان کار با بازرسی از واحدهای مختلف کارگاهی بر اجرای قوانین و مقررات کار نظارت می‌کنند که این نظارت هم به منظور پرداخت حقوق و مزایای کارگران بر مبنای قانون کار و هم پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی ناشی از کار است.

وی افزود: به منظور ارتقاء سطح آگاهی جامعه بزرگ کارگری و کارفرمایی همیشه آموزش قوانین و مقررات کار در دستور کار قرار دارد و متأسفانه علیرغم اینکه از طرق مختلف اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdcjyhevxuqe8mz.fsfu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما