تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۹
۰
plusresetminus
فریدون آهنگری ضمن تشریح اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در راستای اصلاح الگو کشت گفت: اجرای مزارع الگویی سورگوم علوفه ای و دانه ای، که به دلیل مقاوم بودن این محصول علوفه ای به شتر گیاهان زراعی معروف شده به منظور توسعه کشت این محصول و توزیع بیش از 10 تن بذر هیبرید رقم علوفه ای اسپیدفید انجام شده است.
تشریح اقدامات جهاد کشاورزی کرمان در راستای اصلاح الگو کشت/ از اجرای مزارع الگویی "سورگوم" علوفه‌ای تا توسعه آبیاری "تیپ"
فریدون آهنگری در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص اقدامات انجام شده به منظور الگوی کشت در محصولات زراعی سال 1401 گفت: با توجه به نوسانات شدید قیمت به دلیل کاهش یا افزایش تولید و عرضه در بسیاری از محصولات کشاورزی، تدوین الگوی کشت و صدور پروانه کشت بر مبنای نیاز داخلی و توانمندی های صادراتی به عنوان یکی از الزامات تنظیم میزان تولید و بازار و جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی به ویژه منابع آب و خاک، نهاده ها و... پیشنهاد می شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان کرمان ادامه داد: همچنین بازنگری قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به منظور الزام کشاورزان به رعایت الگوی کشت و سقف تولید هر محصول با تمهیداتی نظیر عدم ارائه تسهیلات و نهاده های یارانه ای بخش کشاورزی مازاد بر سقف تولید پیشنهاد می شود.

وی ابراز کرد: پیرو اجرای الگوی کاشت، مسئله مهم دیگر اجرای کشت قرار دادی با مشارکت کشاورزان (تشکلهای صنفی کشاورزان) با مصرف کنندگان و صنایع وابسته به زنجیره تولید و مصرف محصول مانند دامداران، فروشگاه های زنجیره ای و کارخانجات که نمونه آن در کشت قراردادی گندم ماکارونی با مشارکت کشاورزان و انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی کشور در شهرستان ارزوئیه در سال های 1399 و1400 به مرحله اجرا در آمد که حدود 10 میلیارد تومان به درآمد گندمکاران اضافه و112 میلیارد تومان از بار مالی مورد نیاز جهت خرید تضمینی گندم توسط دولت کاسته شد.

آهنگری بیان کرد: در سال جاری با مشارکت اتحادیه تعاونی های تولید استان، کارخانجات پنبه پاک کنی و پنبه کاران ارزوئیه در سطح 1200 هکتار (12 برابر برنامه ابلاغی وزارت) کشت قراردادی پنبه با توزیع بذور هیبرید دلینته خارجی، توزیع کودهای پایه وریز مغذی و با استفاده از ردیفکار پنوماتیک به مرحله اجرا در آمد که وضعیت مزارع کشت شده بسیار مطلوب است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان کرمان افزود: کشت قراردادی محصول جدید کینوا نیز با مشارکت بخش خصوصی در بخش راین شهرستان کرمان، شهرستان ریگان اجرا شده است که نتایج و تجربیات حاصله از اجرای کشت قراردادی پنبه و کینوا پس از برداشت جهت توسعه کشت قراردادی در سایر محصولات زراعی به کار گرفته خواهد شد.

وی عنوان کرد: معرفی ارقام جدید با کارآیی مصرف آب بالا در محصولات گندم، جو، کلزا، ذرت، پنبه و افزایش سطح کاشت محصولاتی نظیر سورگوم، چغندر علوفه ای و تریتیکاله در محصولات علوفه ای و افزایش سطح کشت محصول روغنی کلزا در همین راستا با مشارکت شرکت رشد پایدار ایرانیان وابسته به تعاون بسیج کشت قراردادی چغندر علوفه ای با رقم خارجی هیبریدکیروشو رقم داخلی کارا با مشارکت شرکت فتح و نصر کمیته امداد در شهرستان بردسیر به مرحله اجرا در آمده که در آبان ماه سالجاری برداشت این مزارع انجام می گیرد.

آهنگری اظهار کرد: توزیع بیش از ده تن بذر منداب به منظور کشت و برگرداندن به خاک به صورت کود سبز و قرار گرفتن در تناوب محصولات زراعی که علاوه بر افزایش ماده آلی خاک سبب بهبود فیزیکی و شیمیایی خاک و کاهش آفات و بیماری ها به دلیل عدم کشت پی در پی برخی محصولات می شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان کرمان ادامه داد: توزیع بیش از 10 تن بذر تریتیکاله رقم پاژ وکشت این محصول در شهرستان های کرمان، بردسیر و شهربابک در سال زراعی گذشته و خرید 10 تن بذر این رقم جهت توسعه کشت این محصول در کشت پاییزه سال جاری نیز از اقدامات تغییر الگوی کشت در استان بوده است.

وی تصریح کرد: اجرای مزارع الگویی سورگوم علوفه ای و دانه ای، که به دلیل مقاوم بودن این محصول علوفه ای به شتر گیاهان زراعی معروف شده به منظور توسعه کشت این محصول و توزیع بیش از 10 تن بذر هیبرید رقم علوفه ای اسپیدفید انجام شده است.

آهنگری عنوان کرد: اجرای مزارع الگویی ارقام متوسط رس ذرت، کشت دو ردیفه ذرت همزمان با اجرای آبیاری تیپ، مزارع مقایسه ارقام گندم وجو وتریتیکاله جهت معرفی و ترویج ارقام جدید مقاوم به خشکی و شوری از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان کرمان خاطر نشان کرد: توسعه آبیاری تیپ در مزارع ذرت و پنبه به منظور کاهش مصرف آب که از اهداف مهم اجرای الگوی کشت است و همچنین خاک ورزی با استفاده از چیزل و خاک ورزهای مرکب در راستای اجرای کشاورزی حفاظتی که سبب جلوگیری از فرسایش خاک و نهایتا تغذیه بهینه مزارع، همگی اقداماتی هستند که سبب افزایش کارآیی مصرف آب می شود.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcdfn0f9yt0x56.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین