تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۷
۰
plusresetminus
منصور الهی گفت: مهم آن است که دشمن شناسی در نهایت درک صحیح قرار بگیرد که وظیفه نسل امروز این روز را به عنوان یاد آوری چرایی مبارزه شهدای دانشجو و نفرت از استبداد و استکبار گرامی بدارند.
بررسی اتفاقات آذر ماه ۱۳۳۲/ لزوم یادآوری چرایی مبارزه شهدا دانشجو در ۱۶ آذر
منصور الهی در گفتگو با راه آرمان؛ ضمن گرامیداشت روز دانشجو در تشریح حوادث آذر ماه سال ۱۳۳۲ گفت: دانشجویان در سال ۱۳۳۲ به علت مخالفت با سفر معاون رییس جمهوری آمریکا، ریچارد نیکسون و همسرش به ایران در بازه زمانی هجدهم تا بیست و یکم آذر ماه آن سال و انتشار خبر برقراری مجدد روابط سیاسی ایران و انگلستان، اعتراض کردند؛ چرا که این روابط در اعتراض به بی‌اعتنایی انگلستان به بحث ملی شدن صنعت نفت، از جانب ایران قطع شده بود و چهار ماه پس از کودتا، مصدق در دادگاه نظامی دارد محاکمه می‌شد، شاه قرار بود برای سفیر انگلستان فرش قرمز پهن کند و میزبان معاون رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: دهم آذرماه، روزنامه اطلاعات با چاپ عکسی از  فضل‌الله زاهدی و وزیر دفاع در کنار رئیس هیئت مستشاری آمریکا در ایران، از اعطای نشان همایون درجه دوم به او با موافقت شاه خبر می‌دهد و چهارشنبه یازده آذر سفیر کبیر آمریکا در ایران، کاردار جدید را به وزارت خارجه معرفی می‌کند و  چهاردهم آذرماه، تیتر یک روزنامه اطلاعات این است «از امروز روابط سیاسی ایران و انگلیس برقرار گردید»؛ این مسائل به معنای بر باد رفتن رویای مصدق و کاشانی و از بین رفتن تمامی زحماتی که برای ملی‌شدن صنعت نفت کشیده شده بود.

وی با بیان اینکه چهاردهم و پانزدهم آذر راهپیمایی‌های پراکنده‌‌ای در دانشگاه تهران و اعتصاباتی در بازار صورت گرفت، عنوان کرد: ۱۶ آذرماه دانشجویان وقتی وارد دانشگاه شدند، نیروهای گارد را دیدند که اطراف و داخل دانشگاه مستقر شده‌اند. ساعت ده صبح  وقتی چند سرباز با مسلسل وارد کلاس نقشه‌برداری می‌شوند، همه از ترس فرار می‌کنند. چند دقیقه بعد نیروهای گارد رسما به دانشکده فنی حمله می‌کنند.

الهی ابراز کرد: ۱۸ آذر، نیکسون طبق برنامه به تهران آمد؛ شاید یکی از تلخ‌ترین هایی که از این سفر سه روزه در تاریخ ایران به یادگار ماند، حضورش وی در تالار دانشکده حقوق و اعطای دکترای افتخاری به او بود؛ این در حالی بود که این اتفاق چهار روز پس از به رگبار بسته‌شدن دانشجویان دانشگاه تهران، حالا دکتر سیاسی، رئیس دانشگاه، میزبان نیکسون شده بود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: نیکسون لباس دکترای افتخاری دانشگاه را بر تن کرد، عکس یادگاری‌اش را گرفت و تهران را ترک کرد. اما از آن سال، ۱۶ آذر به یاد سه شهید قربانی‌شده پیش پای آمریکایی‌ها، روز دانشجو نامیده شد.

وی بیان کرد: نکته قابل توجه برای نسل امروز به ویژه دانشجویان این است که با شناخت علل و مصادیق نامگذاری این روز به نام دانشجو بهتر آشنا و دقت نظر داشته باشند که این به یاد جوانان مبارز علیه دیکتاتوری پهلوی و استکبار آمریکا است.

الهی تصریح کرد: البته مهم آن است که دشمن شناسی در نهایت درک صحیح قرار بگیرد که وظیفه نسل امروز این روز را به عنوان یاد آوری چرایی مبارزه شهدای دانشجو و نفرت از استبداد و استکبار گرامی بدارند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: این مهم را باید بدانیم که آمریکا هم چنان با خوی استکباری و سلطه گری در تلاش است با اقداماتی چون طراحی فعالیت های تروریستی هم چون حمله تربیت یافتکانش مانند داعش به همراه جنگ ترکیبی رسانه ای ضمن تجزیه ایران عزیز اسلامی سلطه خود را بر منطقه استمرار بخشد؛ البته این دولت در این مرحله سرش به سنگ خواهد خورد و ملت ایران هم چنان پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/م https://armanekerman.ir/vdcg3q9quak9wq4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین