تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۸
۰
plusresetminus
سجاد امینی نژاد مخترع و مبتکر رفسنجانی موفق به ثبت اختراع دو دستگاه، چاپگر سه بعدی و دستگاه تولید مواد مصرفی چاپگرهای سه بعدی شده است و در حال حاضر نیز دارای دو ایده و یک طرح تجاری است.
ایده پرداز نیاز به سرمایه دارد / ضرورت حمایت مسئولین از جوانان ایده پرداز و نخبه
به گزارش راه آرمان؛ سجاد امینی نژاد جوان بسیجی ۲۸ ساله اهل رفسنجان است .وی دانشجوی فارغ التحصیل رشته مکانیک گرایش ساخت تولید که از همان ابتدای تحصیل در دانشگاه به کار در کارگاه مجتمع صنعتی مشغول بوده است.

وی مخترع دستگاه چاپگر سه بعدی و دستگاه تولید مواد مصرفی چاپگر سه بعدی است که در سال ۱۴۰۰ ثبت اخترع شد.

امینی نژاد در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص ایده ساخت دستگاه چاپگر سه بعدی چگونه به ذهنش رسید، گفت: از ترم دوم دانشگاه به اتفاق چند نفر از دانشجویان و اساتید تیمی زیرنظر مرکز رشد دانشگاه ولیعصر (عج) تشکیل دادیم و درحوزه چاپ سه بعدی شروع به فعالیت کردیم .با توجه به نیازهایی که درشهرستان وجود داشت به خصوص مجتمع مس سرچشمه و اینکه قبلا در شهرک صنعتی مشغول به کار بودم، با مشورت هایی که با تیم شد تصمیم گرفتیم یک دستگاه چاپ سه بعدی صنعتی بسازیم.
 
وی افزود :این دستگاه قبل از سال ۹۴ وارداتی بوده و به صورت انبوه تولید نمی شد اما در حال حاضر در هر استان یک تا دو شرکت وجود دارد که این دستگاه را تولید می کند.
 
این مخترح بسیجی رفسنجانی بیان کرد : تیم ۶ نفره ما که متشکل از دو استاد و چهار دانشجو بود یک سال و نیم طول کشید تا این دستگاه را ساختیم و ثبت اختراع شد. بعد از ساخت دستگاه متوجه شدیم که نیاز اصلی کشور این دستگاه نیست در نتیجه به حوزه مصرفی مواد چاپگر ها(پتروشیمی و مواد شیمیایی) تغییرکاربری دادیم.
 
وی تصریح کرد :در مرحله دوم دستگاه تولید مواد اولیه دستگاه های چاپگر های سه بعدی در دستور کار قرار دادیم و بعد از تغییر کاربری به سمت تولید مواد مصرفی و سیم های پالستکی با تکنولوژی روز دنیا برای این دستگاه رفتیم.

امینی نژاد با تشریح کاربرد دستگاه چاپگر سه بعدی، گفت :پرینتر سه بعدی دستگاه کوچکی است که که شما را قادر به پرینت گرفتن و به نوعی ساخت اشیاء به صورت سه بعدی خواهد کرد.این عمل طی فرایند افزودن الیه های متعدد انجام می شود به طوری که برش هایی به صورت مقاطع افقی روی هم قرار می گیرند تا در نهایت فرم شئ ایجاد شود. این فرایند باعث می شود تا از ساخت مجسمه و ماکت به روش های قدیمی فاصله بگیریم و روند سریع تر، به صرفه تر و با دور ریز کمتری انجام شود.

وی افزود: با استفاده از پرینت سه بعدی دیگر نیازی به برش و کنده کاری بر روی مواد اولیه نیست و با صرف کمترین مقداراز مواد اولیه می توان به نتیجه دلخواه رسید. همچنین دقت و ظرافت در این روش بسیار بالا است. دستگاه سه بعدی هرنوع قطعات از جمله چرخ دهنده های بسیار ریز، پیچ مهره و… هر نوع قطعه پالستیک بدون هیچ محدودیتی را تولید می کند. بیشتر کاربرد این دستگاه تولید قطعات صنعتی و قالب های صنعتی، ماکت سازی و تولید نمونه اولیه محصول و اسباب بازی و همچنین مد است.

وی بیان کرد: در صنعت مد طراحان از پرینتر سه بعدی استفاده می کنند تا یک نمونه اولیه از طرحی که دارند را بسازند و آن را از نظر ظاهری بررسی کنند و همچنین این دستگاه قادر است دستگاه ها را به صورت مونتاژ شده پرینت و تولید نماید.

این مخترع جوان رفسنجانی عنوان کرد: سه سال است در حوزه پتروشیمی فعالیت می کنیم دستگاه دوم ما نیز ثبت اختراع شده است و ما همچنان در پی تولید صنعتی محصول هستیم که کشور را از واردات این محصولات بی نیاز کنیم.

نخبه بسیجی یادآور شد: ما یک سال عضو مرکز رشد دانشگاه و بعد از آن قریب به مدت یک سال و نیم عضو پارک علم وفناوری کرمان بودیم هم اکنون عضو مرکزنوآوری شهید ستاری رفسنجان هستیم حمایت مالی تا حدودی صورت گرفت ولی برای تولید محصول نهایی و صنعتی نیاز به یک سری آزمایش های خاص و شرایط خاص دارد که قریب به ۴ میلیارد اعتبار نیاز است و دنبال سرمایه گذار هستیم که این طرح را بین المللی کنیم و محصولات خود را به کل دنیا صادر کنیم.

وی در پایان بر ضرورت حمایت مسئولین از جوانان دارای ایده تاکید کرد و گفت: متاسفانه اگر کسی ایده ای داشته باشد باید سرمایه هم داشته باشد تا طرح و ایده اش به سرانجام برسد.هیچ ارگان خاصی به صورت تخصصی حمایت نمی کند مگراینکه ایده پرداز محصول اولیه را تولید کرده باشد. همچنین وام با سودهای کالن با پروسه اداری و ضامن به درد ایده پرداز نمی خورد..
 
امینی نژاد گفت: همه باید به فکر ابتکار در عمل و ایجاد نوآوری باشند تا شاهد موفقیت خود و کشور خود باشیم اگر دنبال موفقیت هستید نوآوری و خود باوری خود را تقویت کنید موفقیت دنبال افراد ایده پرداز است.


گفتگو از منیژه نوروزی

انتهای پیام /
https://armanekerman.ir/vdcfxydyyw6dm0a.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما