کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معضل اجتماعی که همت مسئولان را می طلبد؛

چالش سرقت کابل های مخابراتی در رفسنجان

18 دی 1401 ساعت 7:23

افزایش سرقت کابل های مخابراتی در رفسنجان یکی از چالش های فعلی مخابرات و مردم است که به نظر می‌رسد خلأ قانون در برخورد با این سارقان موجب شده فعالیت آن ها در سرقت کابل بیشتر شود.


به گزارش راه آرمان؛ طی سال های اخیر سارقان ِ کابل های مخابراتی در شهرستان، میلیاردها تومان از این سرقت ها به جیب زده اند، سارقانی که با این اقدام در یک لحظه کسب و کار مردم را آجر کرده و شهروندان را با قطعی تلفن دچار سردرگمی می کنند، چه آن مغازه داری که با قطعی تلفن و دستگاه پوز نقره داغ می شود و چه افراد دیگری که به تلفن همراه دسترسی ندارند و با قطعی تلفن شاید نتوانند در مواقع بحران به دستگاه های خدمات رسان اطلاع دهند.
 

اگرچه شرکت مخابرات رفسنجان آماری از میزان قطعی تلفن ناشی از سرقت ها ارائه نداد؛ زینلی رییس مخابرات شهرستان رفسنجان با اشاره به این مطلب که آمار در حال جمع آوری است اظهار کرد: متاسفانه میزان سرقت کابل‌ها از شبکه بیش از حد تصور است که این موضوع به قطع ارتباط تعداد زیادی از مشترکین منجر شده است.
 
مهدیه زینلی بیان کرد: در شرایطی که پیمانکاران از کمبود کابل برای ترمیم سرقت ها گلایه می کنند ، سرعت و دفعات این سرقت ها به حدی است که مشاهده شده برخی مناطقی که کابل های سرقتی آن ها ترمیم و کابل جایگزین شده اما دوباره سرقت می شود.
 
وی ادامه داد: سارقان به راحتی کابل های مخابراتی را به سرقت می برند گاهی اوقات گلایه هایی از مناطقی که کابل به سرقت رفته؛ به دست مخابرات می رسد که می گویند وقتی متوجه سرقت می شویم و از درب خانه بیرون میاییم و به سارقان در مورد کارشون اعتراض می کنیم می گویند ” بروید داخل منزل و درب را ببندید” !!! و ما نیز از ترس اینکه بلایی سرمان بیاورند داخل منزل می رویم اما با تماس به ۱۱۰ تا رسیدن پلیس متاسفانه سارقان کارشان را تمام کردند و رفته اند.
 
زینلی با اشاره به اینکه در حالت کلی میزان قطعی تلفن به دلیل سرقت کابل آمار بالایی دارد گفت: هم اکنون سعی داریم در شهرستان با امکاناتی مثل فیبر نوری، میزان سرقت کابل های مخابراتی را کاهش دهیم، امّا فیبر های نوری حاوی رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه است که متاسفانه امکان دارد سارقان آن ها را بدزدند بدون اینکه آن ها را از سیم و کابل مسی تشخیص دهند که این نیز مشکلی مضاعف بر مشکلات دیگر برای مردم و مخابرات خواهد بود زیرا این نوع کابل سرقت رفته به درد سارقان نمی خورد.
 
وی ادامه داد: این یک معضل اجتماعی است، همت همه ارگان ها اعم از فرمانداری، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، شورای تأمین و غیره را می طلبد.
 
رییس مخابرات شهرستان رفسنجان در ادامه تصریح کرد: وقتی سرقت کابل های مخابراتی انجام می شود در کسب و کار مردم تاثیر می گذارد، مردم از این سرقت ها زیان های زیادی را متحمل می شوند و باعث آزار و اذیت آن ها می شود، حتی در مواردی مشاهده شده که فرد کابل های مخابراتی را با قیچی بریده اما سرقت نکرده و فقط یک متر از این سیم را به سرقت می برد و با اعصاب و روان مردم بازی شده است.
 
وی با بیان اینکه با فناوری های نوین جلوی سرقت ها را می توان گرفت خاطرنشان کرد: برخورد با این جرایم باید بازدارندگی لازم را داشته باشد اما همچنان شاهد افزایش سرقت کابل های مخابراتی هستیم، با توجه به اهمیت پایداری ارتباط مشترکان در تداوم کسب و کار و بحث‌های آموزشی، موضوع سرقت کابل تلفن اکنون از اهمیت زیادی برخوردار است و باید برای جلوگیری از آن چاره اندیشی اساسی شود.
 
زینلی با بیان این که با سرقت کابل های مخابراتی زندگی و کسب وکار مردم تعطیل می شود می گوید: مردم مراقب باشند و در صورت مشاهده موارد مشکوک به شماره پلیس ۱۱۰ و یا شرکت مخابرات استان یا شهرستان اطلاع دهند البته بهتر است بسیج محلات را در این زمینه فعال کرد تا در زمان سکوت محله که سارقان دست به اقدام خبیث سرقت کابل می زنند بسیجیان مراقبت های لازم را انجام دهند تا سرقت ها کاهش یابد.
 
وی خاطر نشان کرد: در شورای تأمین شهرستان پیگیری موضوع به طور جد در دست بررسی است و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد تصمیمات صحیح و اجرای برنامه های موثر در راستای کاهش سرقت کابل های مخابراتی در شهرستان باشیم.
 
گفتگو از: مریم رضایی
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 131852

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/interview/131852/چالش-سرقت-کابل-های-مخابراتی-رفسنجان

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir