تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۵
۰
plusresetminus
استاد دانشگاه جیرفت اظهار کرد: کشتار بی‌رحمانه مخالفان، فساد اخلاقی، جنسی و اقتصادی شاه و اطرافیانش، همراه با تکیه به آمریکا، ارتش و ساواک، باعث متزلزل شدن حکومت پهلوی و خروج شاه از کشور شد.
فرار شاه نتیجه‌ فساد و تکیه به آمریکا بود
رحمان مجازی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی «راه آرمان» از جیرفت، درخصوص تحولات ۲۶ دی‌ماه ۱۳۵۷ گفت: نظر بعضی از سلطنت‌طلب‌ها اینگونه است که عدم کشتار مردم دلیل خروج محمدرضا شاه در تاریخ ۲۶ دی‌ماه ۵۷ از ایران بود که این نظر اصلاً درست نیست چون در بین تحلیل‌گران و چهره‌های مهم داخلی و خارجی، معدود افرادی به مداری شاه با مردم اعتقاد داشتند و تقریباً نظر همه پژوهش‌گران و صاحب‌نظران مبنی بر برخورد سخت و تند شاه با مخالفان می‌باشد.
 ‏
عضو هیات علمی دانشگاه جیرفت افزود: ترسناک بودن حکومت شاه با تشکیل ساواک در سال ۱۳۳۵ نمایان شد و اکنون هم بازداشتگاه‌های مخوف ساواک برای بازدید مردم دردسترس است  و سرکوب تند و خشن مخالفان در واقعه ۱۵ خرداد در تاریخ ثبت شده است.

استاد دانشگاه جیرفت در باب برخورد سخت و تند شاه با مخالفان، بیان کرد: در حکومت پهلوی، تاریخ شاهد سخت‌ترین اهانت‌ و توهین‌ها به علما، وعاظ، روحانیون به‌همراه قتل، شکنجه، حبس، تبعید، ممنوع المنبری و ضربات مالی به خانواده‌ی مخالفین بوده است.

رحمان مجازی درخصوص کم شدن برخورد شاه با مخالفان در اواخر حکومتش، تصریح کرد: رژیم در اواخر عمرش، حرکت رو به جلو نداشت بگونه‌ای غربی‌ها هم نمی‌توانستند کمکش کنند و حتی با حمایت آمریکا، قدرت نظامی ارتش و نهادهای امنیتی، حکومتش متزلزل شد.
 

ناکامی حقوق بشر کارتر و آزادی سیاسی در ایران


رییس ستاد نمازجمعه جیرفت اظهار کرد: ‏شاه در برخورد با امام خمینی (ره)، زندان و تبعید را پیش گرفت و حتی از اعدام امام خمینی (ره) ابایی نداشت و هنگامی که فهمید اعدام امام خمینی (ره) هزینه‌ی سنگینی دارد، از این اقدام منصرف شد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: حقوق بشر کارتر، آزادی‌های سیاسی و سیاست سرکوب مخالفین در حکومت ایران ناکام ماند و شاه به قدری در سرکوب مخالفان افراط می‌کرد که آمریکا بخاطر حفظ آبروی خودش، خواستار تعدیل سیاست سرکوب در ایران شده بود.

رحمان مجازی سیاست فضای باز در سال پایانی حکومت شاه را نشانه متزلزل بودن و ناتوانی شاه دانست و گفت: قتل و کشتار بی‌رحمانه مخالفان به همراه فساد اخلاقی، جنسی و اقتصادی شاه و اطرافیانش، دلیل مخالفت عامه مردم بود که شعار «مرگ بر شاه» سر می‌دادند و درنتیجه راهی بجز فرار نداشت اما امید بازگشت مجدد را داشت.

وی تصریح کرد: مغرور شدن شاه بعلت اعتقاد بیش از حد به آمریکا، نیروهای نظامی و امنیتی بود و خودش را از نخبگان بی‌نیاز می‌دید و درنتیجه خطاهای ریز و درشت، همراه با افراط و تفریط داشت و افکار عمومی را نادیده می‌گرفت و با مصاحبه و اعلام تک‌حزبی شدن ایران در اسفند ۱۳۵۳، درواقع انتحار کرد.
 

دزدی شاه از اموال مردم


مجازی بیان کرد: شاه هنگام فرار از ایران، اموال مردم و دلارهای نفتی را با خودش برد و بعد فرار، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد که مهم‌ترین چالش شاه، عدم پذیرش توسط آمریکا بود.

استاد دانشگاه جیرفت گفت: شاه بعد از ترک ایران، مدت ۱۰ هفته در مراکش، ۱۱ هفته در باهاماس، ۱۷ هفته در مکزیک، ۱۰ هفته در آمریکا و مدت کوتاهی هم در پاناما حضور داشت و سرانجام کشور مصر، پذیرای او شد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای انگلستان، سویس، اردون، فرانسه از پذیرش شاه خودداری کرده و دور انداختن مهره‌ی سوخته، سُنت آمریکا است و این تجربه در زمان مصدق هم ثبت شده است و هنگامی که مصدق که از علما دور شد، به دستور آمریکا، مجبور به استعفا شد.

رییس ستاد نمازجمعه جیرفت تاکید کرد: مدت زمان کوتاهی که شاه در آمریکا حضور داشت بعلت سهام بانکی ۱۲ میلیارد دلاری شاه در شراکت با راکفلر و کسینجر بود و نهایتا شاه مجبور به خروج از آمریکا شد.

وی در خصوص شاپور بختیار گفت: در سال آخر حکومت پهلوی، شریف امامی، ارتشبد غلامرضا انصاری و ازحاری به نخست وزیری رسیدند و نتوانستند رژیم پهلوی را از تقابل با انقلاب نجات بدهند که شاه از میان مبارزان وابسته به جبهه‌ی ملی مانند احمد کریم احمد، کریم سنجابی، غلامحسین صدیقی، مظفر بقایی و داریوش فروهر که به حفظ نظام سلطنت اعتقاد داشتند، شاپور بختیار را انتخاب کرد.
 

جاسوسی شاپور بخیار برای انگلیس


رحمان مجازی افزود: فرح بعد از جلسه‌ی شش ساعته با شاپور بختیار و توصیه رییس ساواک، پیشنهاد نخست وزیری شاپور بختیار را به شاه داد و محمدرضا شاه درجایی گفته که با اکراه، بی‌میلی و فشار وزیر امور خارجه انگلیس، شاپور بختیار را انتخاب کرده است زیرا او را فردی دوست‌دار و جاسوس انگلیس شناخته است.

عضو هیات علمی دانشگاه جیرفت تاکید کرد: شاپور بختیار مذاکرات بسیاری با غربی‌ها برای بقای قدرتش داشت که توفیقی حاصل نکرد و نهایتاً در زمان شاپور بختیار، انقلاب به پیروزی رسید و حتی بعد از پیروزی انقلاب هم با سرسختی و جنایت دنبال کودتا بود.

انتهای خبر/ فاریابی https://armanekerman.ir/vdcgxx9qqak9wz4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما