تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۴۴
۰
plusresetminus
مروری بر ظرفیت‌های کشاورزی و دامپروری استان چهار فصل کرمان؛

از شیر شتر تا گیاهان دارویی ارمغان کویر به کریمان

خیراندیش مدیر کل جهاد کشاورزی استان کرمان به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب به تشریح پیشرفت‌ها و فعالیت‌های شاخص این اداره کل در دو عرصه دام و طیور و حفظ نباتات پرداخته است.
از شیر شتر تا گیاهان دارویی ارمغان کویر به کریمان
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری «راه آرمان»؛ در آستانه چهل‌ و‌ چهارمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران قرار داریم. با نگاهی گذرا به تاریخ کشورمان مشاهده خواهیم کرد در دوران رژیم منحوس پهلوی و پیش از انقلاب، منابع غنی کشور در نقاط مختلف در اختیار بیگانگان و کشورهای خارجی قرار داشت و ایران در عرصه‌های مختلف رشد و پیشرفت نداشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تدابیر معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) و پس از ارتحال ایشان، رویکرد آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و همت والای مسئولان انقلابی، پس از ۴۴ سال شاهد ارتقا کشور و کسب رتبه‌های جهانی در عرصه‌های مختلف هستیم.

در استان کرمان نیز همچون سایر استان‌های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد و پیشرفت در عرصه‌های مختلف از جمله توسعه منابع طبیعی، فعالیت در زمینه‌های مختلف کشاورزی، توسعه گردشگری، تأمین زیر‌ساخت‌های حمل و نقل، افزایش فضای کسب و کار، توسعه زیر‌ساخت‌های آب، برق، گاز و ... بوده‌ایم.

به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفتگویی با مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در خصوص پیشرفت جهاد کشاورزی در عرصه‌های مختلف داشته ایم که در بخش اول این گفتگو تفصیلی به تشریح فعالیت‌ها این سازمان در سال‌ جاری در دو واحد دام و طیور و حفظ نباتات پرداخته‌ایم.


وضعیت صنعت مرغداری و دامپروری استان کرمان


محمد خیراندیش در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ در خصوص فعالیت‌های انجام شده در بخش صنعت مرغ‌داری استان کرمان از ابتدا سال ‌جاری تاکنون گفت: استان کرمان دارای زنجیره کامل صنعت طیور گوشتی شامل یک واحد مرغ اجداد به ظرفیت ۱۵۰ هزار قطعه، تعداد سه واحد مزرعه مرغ مادر گوشتی به ظرفیت ۴۶۶ هزار قطعه، تعداد ۲۹ واحد مزرعه مرغ تخم‌گذار با ظرفیت یک میلیون و ۹۶۰ هزار قطعه و تولید تخم مرغ سالانه ۲۸ هزار تن با تکنولوژی روز دنیا در حال فعالیت هستند.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: ۶۲۱ واحد مرغ گوشتی به ظرفیت ۱۰ میلیون قطعه تولید سالانه ۵۲ هزار تن گوشت مرغ در حال فعالیت و تامین نیاز استان هستند؛ لازم به ذکر است استان کرمان از معدود استان‌هایی است که زنجیره کامل تولید گوشت مرغ را دارد و از طریق شرکت تعاونی مرغداران مدیریت می‌شود.

وی در خصوص صنعت دامپروری استان ابراز کرد: استان کرمان با توجه به وسعت و امکان تولید شیر و گوشت قرمز تعداد ۶۸۰ واحد گاو شیری پر تولید با ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن شیر در حال فعالیت هستند که تعدادی از این واحدها طی سال‌های اخیر به عنوان نمونه استانی و به ویژه کشوری معرفی شده اند.

خیراندیش افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر استان کرمان و حذف دام سبک از مراتع توسعه واحدهای بزرگ دام سبک پر تولید رونق خاصی پیدا کرده است؛ آمار دام سبک به ظرفیت دو میلیون و ۸۰۰ هزار رأس گوسفند و بز، تولید گوشت قرمز از واحدهای دام سنگین و سبک استان به میزان ۲۳ هزار تن سالانه تولید می‌شود.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان با تولید هزار تن کرک مرغوب رتبه یک کشوری را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: استان کرمان دارای ۱۸ کارخانه فعال تولید خوراک دام و طیور با ظرفیت سالانه بالغ بر ۶۰ هزار تن است و تعداد ۱۳کشتارگاه طیورگوشتی و چهار واحد کارخانه شیر فعال است.
 




فرصت‌های توسعه و سرمایه‌گذاری بخش دام و طیور


وی در خصوص فرصت‌های توسعه و سرمایه‌گذاری بخش دام و طیور اظهار کرد: ایجاد ترابری هوایی حمل جوجه گوشتی یک‌ روزه بین استان‌های کرمان، یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، ایجاد مزرعه پرورش مرغ لاین در استان، تامین نهادهای دامی از طریق تولید داخل استان، کشت فراسرزمینی و یا واردات میزان ۵۰ هزار تن مواد کنستانتره‌ای به‌ صورت ماهانه که در سال ۶۰۰ هزار تن نهاده مورد نیاز استان است، از جمله فرصت‌هاست.

خیراندیش تصریح کرد: تولید محصولات صادراتی، با توجه به کیفیت گوشت دام سبک استان، بازار پسندی کشورهای همجوار به‌ ویژه کشورهای عربی، کیفیت بالای شیر تولیدی در استان (بارمیکروبی) پایین و درصد بالای ماده خشک، واحدهای مجهز پرورش، امکان صادرات تخم‌مرغ تولیدی واحدهای مرغ تخم‌گذار مرغ گوشتی با قابلیت تولید مرغ از دیگر فرصت‌های توسعه و سرمایه‌گذاری است.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی استان در خصوص پرورش شتر و مزایای شیر و گوشت شتر، امکان سرمایه‌گذاری در این خصوص وجود دارد، همچنین با توجه به کیفیت باغات و مراتع استان و وجود گیاهان دارویی، زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت پرورش زنبور عسل و صادرات فرآوردهای آن وجود دارد.

وی در رابطه با فعالیت‌های شاخص عرصه حفظ نباتات استان گفت: نظارت بر شبکه توزیع آفت‌کش‌های کشاورزی با حضور ۲۴۸ اکیپ نظارتی و انجام هزار و ۲۸۵ مورد بازدید از داروخانه گیاهپزشکی وکشف و جمع‌آوری ۴۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم/ لیتر سموم سنواتی و قاچاق و ۶۲۰ عدد قرص غیر مجاز تخت فسفید آلومینیوم انجام شده است.

خیراندیش ادامه داد: همکاری با کمیته پایش قاچاق کالا و انجام سه مورد بازدید از سموم ضبط شده در سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی و شناسایی سموم مربوطه، استعلام تعیین اصالت ۱۳ مورد سموم مشکوک از سازمان حفظ نباتات، برگزاری دوره بازآموزی ضوابط، مقررات و تخلفات داروخانه‌های گیاهپزشکی برای ۴۳۸ نفر از مسئولین فنی داروخانه‌های گیاهپزشکی شهرستان‌های تابعه از جمله اقدامات انجام شده است.
 




فعالیت‌های شاخص عرصه حفظ نباتات استان


مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: برگزاری دوره آنلاین آموزش سامانه مانیتورینگ سموم ویژه مسئولین فنی داروخانه‌های گیاهپزشکی با شرکت ۲۲۵ نفر، آموزش نحوه استفاده از سامانه مانیتورینگ برای کارشناسان بازرس داروخانه‌های گیاهپزشکی شهرستان‌های استان و احراز هویت ۱۸۷ داروخانه گیاه‌پزشکی در سامانه مذکور، انجام نمونه برداری از ۳۷ مورد سموم وارداتی و تولیدی و ارسال به سازمان حفظ نباتات کشور جهت آزمایش کنترل کیفی از دیگر فعالیت های صورت گرفته است.

وی بیان کرد: لیست‌برداری از سموم سنواتی انبار حفظ نباتات و پیگیری برای تامین اعتبار جهت امحای این سموم، تشکیل جلسه کمیته گیاه‌پزشکی با حضور نظام مهندسی استان ۶ مورد، تهیه دستورالعمل‌ مبارزه با علف‌های هرز گندم، ذرت،کلزا، زعفران، پنبه و گل محمدی ۶ مورد، مدیریت تلفیقی آفات باغی و زراعی شامل مگس میوه مدیترانه، کرم سیب، پسیل پسته، کرم خراط گردو و غیره انجام شده است.

خیراندیش ابراز کرد: مبارزه با آفت سن غلات در سطح ۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع غلات و کاهش میزان سن زدگی زیر ۰.۵ درصد با  نظارت دقیق کارشناسان حفظ نباتات و پهنه بر مزارع تحت پوشش و ارائه توصیه های فنی و کارشناسی به کشاورزان و همکاری آنها در انجام عملیات مبارزه به موقع در مبارزه با آفت سن غلات و کاهش خسارت به محصول تولیدی از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته است.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: اجرای پروژه‌های پیش آگاهی آفت پسیل پسته، چوبخوار خرما و کرم خراط در شهرستان‌ها، انجام عملیات مبارزه با جوندگان مضر کشاورزی در سطح ۵۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع و باغات استان با توزیع سم رایگان بین کشاورزان به‌ منظور جلوگیری از خسارت آفت به محصولات کشاورزی و افزایش تولید، انجام عملیات دیده‌بانی ملخ صحرایی در سطح ۳۸۵ هزار هکتار از مراتع استان به‌ منظور ردیابی آفت ملخ صحرایی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: ردیابی آفت سرخرطومی حنایی خرما از مرداد ۱۴۰۰ با مشاهده آفت در مناطقی از شهرستان نرماشیر و بخش اندوهجرد شهرستان کرمان شروع شد و تا این تاریخ بیش از ۷۰ هزار نخل خرما ردیابی و تعداد ۲۰۲ نخل آلوده شناسایی و تیمار شده، همچنین ردیابی آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای از جمله بیماری آتشک گلابی،گرینینگ مرکبات، جاروک لیموترش، شانکر باکتریایی مرکبات، نماتد سیست سیب زمینی، آفت پروانه جوانه خوارزیتون، سوسک کلرادو سیب زمینی، کرم سرخ پنبه، پسیل مرکبات، مگس زیتون در سطح 190 هزار هکتار در سال جاری صورت گرفته است.





خیراندیش گفت: صدور گواهی بهداشت برای محصولات صادراتی به تعداد هزار و ۷۱۸ گواهی بهداشتی برای ۳۰ هزار و ۳۶۶ تن برای محصولاتی مانند پسته، مغز پسته، خرما، کشمش، انجیر، زرشک، زعفران، انغوزه، پوست پسته وزردآلو، حنا، ترخون، تخم هندوانه، سیر و نخود در سال جاری انجام گرفته است.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ابراز کرد: برگزاری چندین مانور پدافند غیرعامل جهت آگاهی بخشی به کشاورزان در مناطق مختلف استان برای آشنایی کشاورزان با روش شناسایی و کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای و سوسک سرخرطومی حنایی خرما، برگزاری بیش از 100 کلاس آموزشی برای آشنایی کشاورزان با آفت سوسک سرخرطومی حنایی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: برگزاری کلاس آموزشی برای کارشناسان شهرستان‌ها با دعوت از محقق برجسته موسسه گیاهپزشکی کشور،     آموزش کشاورزان و تعدادی از اعضاء بسیج شهرستان نرماشیر، بخش شهداد جهت ردیابی آفت سرخرطومی حنایی، بازدید و نمونه برداری از نهالستان‌های استان جهت تایید سلامت آنها، تایید و ارسال ۴۲۴ فقره گواهی ضدعفونی محصولات کشاورزی صادراتی، اجرای روش‌های مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک در سطح ۵۵ هزار هکتار در اراضی باغی و گلخانه‌ای و تولید محصول سال از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این واحد بوده است.

خیراندیش ادامه داد: تهیه و توزیع عوامل کنترل غیرشیمیایی آفات و نظارت بر عملکرد آنها در باغ و گلخانه، جمع بندی و ارسال گزارشات نهایی مبارزه با عوامل خسارت‌زا زراعی، باغی و سبزی و صیفی به سازمان حفظ نباتات، عقد قرارداد طرح خرید خدمات کارشناسی با کلینیک‌های منتخب شهرستان‌های استان، پروژه پیش آگاهی آفت پسیل پسته در سطح سه هکتار توسط کارشناس مسئول فنی کلینیک منتخب شهرستان‌های رفسنجان و زرند اجرا شده، از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: پروژه پیش آگاهی آفت چوبخوار پسته (کرمانیا) در سطح سه هکتار توسط کارشناس مسئول فنی کلینیک منتخب شهرستان‌های کرمان و سیرجان اجرا شده، پروژه پیش آگاهی آفت کرم خراط در سطح سه هکتار توسط کارشناس مسئول فنی کلینیک منتخب شهرستان‌های بردسیر و رابر اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه پیش آگاهی آفت چوبخوارهای خرما در سطح 3 هکتار توسط کارشناس مسئول فنی کلینیک منتخب شهرستان‌های نرماشیر و بم اجرا شده است، ارسال گزارشات نهایی پروژه‌های پیش آگاهی آفت چوبخوار پسته (کرمانیا)، آفت پسیل، آفت کرم خراط و چوبخوارهای خرما به سازمان حفظ نباتات کشور، بازدید از شرکت ضد عفونی پاک گیتی آبیار در شهرستان ریگان و صدور کد ضدعفونی جهت فعالیت شرکت مذکور، بازدید از شرکت ضدعفونی شرکت پارسیان جالیز جنوب شرق در شهرستان کرمان و صدور کد ضدعفونی جهت فعالیت شرکت مذکور از دیگر فعالیت‌های شاخص انجام شده در واحد حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان است.


انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcgqx9qyak9ww4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما