تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۱
۰
plusresetminus
کارشناس بررسی آلودگی هوا سازمان محیط زیست استان کرمان پاسخ داد:

کدام صنایع استان کرمان از سوخت مازوت استفاده می‌کنند؟

کارشناس بررسی آلودگی هوا سازمان محیط زیست استان کرمان گفت: تا بهمن‌‌ ماه، صنایع سیمان از سوخت مازوت استفاده می‌کنند.
کدام صنایع استان کرمان از سوخت مازوت استفاده می‌کنند؟
مطهره قریشی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ در خصوص استفاده از مازوت در صنایع گفت: در زمینه مازوت سوزی، هیات وزیران مصوبه‌ای را در جلسه مورخ دوم آذر ماه سال جاری به پیشنهاد وزارت نفت به منظور مدیریت مصرف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف صنعت، اداری و خانگی در بازه زمانی اول آذر ماه لغایت پایان بهمن ماه را تصویب کردند.

کارشناس مسئول بررسی آلودگی هوا سازمان محیط زیست استان کرمان ادامه داد: از جمله بندهای این مصوبه در خصوص صنایع گفته شده است که کل سوخت مورد نیاز کارخانجات سیمان و پنجاه درصد از سوخت مورد نیاز واحدهای دامداری، کشاورزی و آجرپزی با سوخت مایع تأمین و جایگزین سوخت گاز طبیعی شود.

وی افزود: استفاده از این نوع سوخت باعث ایجاد برخی آلایندگی‌ها می‌شود و اداره کل محیط زیست در این بازه زمانی نظارت خود را بر صنایع سیمان و نیروگاه‌ها را بیشتر کرده است و سعی داریم بازدید‌های مستمر و پالایش‌های شبانه را در جهت کنترل آلاینده‌های زیست محیطی صنایع انجام دهیم و صنایع نیز باید بهبود و ارتقا سیستم خود و همچنین همکاری لازم را با کارشناسان ما داشته باشند.

قریشی با تأکید بر اینکه سیستم پایش آنلاین صنایع به صورت مستمر و متناوب در حال رصد و کنترل است، ابراز کرد: در این بازه زمانی سوخت صنایع سیمان، صد در صد، مازوت است و شرکت ملی گاز الزام کرده و با توجه به تصویب هیات وزیران، گاز این صنایع در استان قطع شده است و صنایع دیگر 50 درصد از مازوت استفاده می‌کنند.

کارشناس مسئول بررسی آلودگی هوا سازمان محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه مازوت از مواد شیمیایی مختلفی تشکیل شده است، اظهار کرد: استفاده از مازوت در صنایعی مانند سیمان که در نزدیکی حریم شهر کرمان قرار دارد، موجب می‌شود که شهر در معرض ترکیبات حاصل از سوخت ناقص این فرآورده‌ها قرار بگیرد.

وی ادامه داد: سوخت‌هایی که دارای گوگرد هستند، موجب تشکیل سولفات و نیترات می‌شوند و این ذرات بسیار ریز در هوا، زمانی که آلودگی هوا پدید می‌آید به ویژه در طول فصل سرد سال، سبب می ‌شود با پدیده وارونگی دما رو به رو شویم و مسلما این امر مشکلاتی را برای سلامت مردم به وجود می‌آورد.

قریشی خاطرنشان کرد: برخی مواقع سوزاندن مازوت موجب می ‌شود که از منبع انتشار خود فراتر رود که در این شرایط در اثر واکنش در اتمسفر و آب، اکسیدهای گوگرد واکنش نشان می‌دهند و به اسید تبدیل می‌شوند که تحت شرایط خاص هواشناسی باران‌های اسیدی را خواهیم داشت که این باران‌ها اثرات مخربی به‌دنبال دارند.

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcciiqs02bq118.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین