تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۷
۰
plusresetminus
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان عنوان کرد:

رشد بیش از ۱۱ برابری ثبت ملی آثار استان کرمان بعد از انقلاب

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: پس از پیروزی انقلاب تعداد آثار ملموس و ناملموس ثبت ملی شده ۸۰۱ مورد است.
رشد بیش از ۱۱ برابری ثبت ملی آثار استان کرمان بعد از انقلاب
فریدون فعالی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب تعداد آثار ثبت ملی شده در استان کرمان ۶۹ اثر بوده، گفت: پس از پیروزی انقلاب تعداد آثار ملموس و ناملموس ثبت ملی، ۸۰۱ مورد است و گفتنی است قبل از پیروزی انقلاب هیچ‌ یک از بناهای تاریخی استان در فهرست یونسکو ثبت نشده بودند اما پس از پیروزی انقلاب و تاکنون هفت بنا ثبت شده‌ است.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: تعداد کارگاه‌های فعال مرمتی بناهای تاریخی قبل از انقلاب، ۷۰ کارگاه بوده که تعداد این کارگاه‌ها پس از پیروزی انقلاب به بیش از ۷۰۰ کارگاه رسیده است.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها یک موزه در سطح استان فعال بوده است اما پس از پیروزی انقلاب ۲۳ موزه داریم، تصریح کرد: بناهای شاخصی همچون باغ شاهزاده ماهان، ارگ تاریخی بم، روستای میمند، کاروانسرای وکیل و غیره پس از پیروزی انقلاب بازسازی شدند.

فعالی خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در سطح استان شهر ملی و جهانی نداشتیم؛ اما اکنون سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم و پنج شهر کرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی، شهربابک شهر ملی فیروزه، قلعه گنج شهر ملی حصیر، راور شهر ملی فرش و راین شهر ملی چاقو  ثبت شده است.

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdcg7x9qqak9wt4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین