تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۳
۰
plusresetminus
کارشناس مسائل مذهبی گفت: اگر امام حسن علیه‌السلام صلح نمی‌کرد، چهره ضد دین معاویه روشن نمی‌شد.
نمایان شدن چهره ضد دین معاویه با صلح امام حسن(ع)
حجت‌السلام و المسلمین محمود رجبی ضمن تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام و با تأکید بر این‌که امیدواریم همه ما از محبان و شیعیان حضرت باشیم، گفت: بخش برجسته زندگی امام حسن علیه‌السلام، مسئله صلح با معاویه است که بسیار مورد بحث و گفتگو است.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: در آن دوران شرایط امام حسن علیه‌السلام به‌گونه‌ای بود که اگر هر امام دیگری بود، همین مسیر را انتخاب می‌کرد و اگر امام حسین علیه‌السلام در آن زمان امامت را به دوش داشتند، قطعا جریان صلح را می‌پذیرفتند و با همین صلح‌نامه پیش می‌رفتند.

وی بیان کرد: در آن دوران زمانی که برخی به امام حسن در خصوص پذیرش صلح‌نامه اعتراض کردند، امام حسین علیه‌السلام به دفاع از این صلح، با آنها برخورد کردند و ایشان این مسیر را درست می‌دانست و اگر در آن مقطع امام حسن علیه‌السلام، صلح را نمی‌پذیرفت و با معاویه مقابله می‌کرد، به شهادت می‌رسیدند.

حجت‌السلام و المسلمین رجبی افزود: در آن دوران شرایط به‌گونه‌ای بود که معاویه بسیار راحت می‌توانست امام حسن علیه‌السلام را توسط لشکریان خود امام به شهادت برساند، چرا که لشکر امام حسن علیه‌السلام مکرر در میدان جنگ، میدان را رها و به معاویه پیوسته بودند و حتی در نامه‌ای خطاب به معاویه نوشتند که اگر بخواهید ما حسن‌ابن‌علی علیه‌السلام را تحویل خواهیم داد.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: شرایط به‌گونه‌ای بود که اگر شهادت امام حسن علیه‌السلام رخ می‌داد، ممکن بود معاویه با دست همین افراد، آن حضرت را به شهادت برساند و به بهانه شهادت امام، همه شیعیان را به اتهام قتل امام حسن علیه‌السلام نیز به شهادت برساند تا اثری از یاران ایشان که در جریان عاشورا به یاری امام حسین علیه‌السلام آمدند، باقی نماند.

وی اظهار کرد: معاویه فردی بود که در جاهای مختلف سیاسی‌کار به تمام معنا بود؛ او شخصیت‌های بزرگی از یاران امیرالمومنین و پیامبر(ص) را به شهادت رساند و اگر کسی می‌آمد و به او اعتراض می‌کرد و یا از فضائل امیرالمومنین علی علیه‌السلام سخن می‌گفت، ظاهر سازی می‌کرد و بسیار روی خوش نشان می‌داد.

حجت‌السلام و المسلمین رجبی ابراز کرد: از سوی دیگر معاویه عده‌ای را با پول می‌خرید و تعدادی از فرمانده‌هان لشکر امام حسن علیه‌السلام به وعده رشوه معاویه، لشکر امام را رها کردند و به معاویه پیوستند.

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: اگر امام حسن علیه‌السلام صلح نمی‌کرد، چهره ضد دین معاویه روشن نمی‌شد؛ چرا که زمانی که صلح‌نامه امضا شد، معاویه سریعاً گفت که من صلح‌نامه را قبول ندارم و وفای به عهد را کنار گذاشت و عنوان کرد که من می‌خواستم بر شما حکومت کنم و با این اقدام چهره واقعی معاویه برای خیلی‌ها روشن شد.

وی تأکید کرد: امام حسن علیه‌السلام با صلح خود، جمع زیادی از شیعیان مخلص را حفظ کرد و این حرکت نهضت‌گونه ادامه پیدا کرد تا جریان عاشورا پیش آید تا بعد از عاشورا تا زمان امام رضا علیه‌السلام، جایگاه اهل‌بیت در بین امت اسلامی نمودار شود و همواره نهضت جریان باطل و حق در جامعه باشد.

حجت‌السلام و المسلمین رجبی اظهار کرد: صلح امام حسن علیه‌السلام و تصمیمی که امام در این زمینه گرفتند، بسیار حکیمانه، آینده‌نگرانه و صحیحی بود که ایشان در آن مقطع گرفتند.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: نهضت امام حسن علیه‌السلام و نهضت ایشان در این زمینه، زمینه ساز نهضت‌های دیگر بود که در این خصوص مبانی مستحکمی وجود دارد.

انتهای خبر/م
  https://armanekerman.ir/vdcd5s0f5yt0sk6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین