تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۵
۰
plusresetminus
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان:

جیرفت صاحب رکورد کشوری ۱۲۰ تن پیاز در هکتار شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: میانگین عملکرد کشت پیاز در جیرفت، ۶۰ تن در هکتار است اما رکورد کشوری ۱۲۰ تن در هکتار را داریم.
جیرفت صاحب رکورد کشوری ۱۲۰ تن پیاز در هکتار شد
رضا یونس‌زاده در گفتگو با خبرنگار سرویس کشاورزی «راه آرمان» از جیرفت، با اشاره به اینکه جنوب استان کرمان با سطح زیرکشت ۱۵۸ هزار هکتار و عملکرد بالغ بر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات زراعی، گفت: جنوب استان کرمان، یکی از قطب‌های تولید محصولات زراعی در استان کرمان و کشور محسوب می‌شود.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: کِشت غالب محصولات زراعی در منطقه جنوب کرمان شامل محصولات استراتژیک مانند گندم و ذرت و همچنین محصولات اساسی مانند سیب‌زمینی، پیاز و گوجه است.
 
یونس‌زاده بیان کرد: هر سال سطح زیرکشت ابلاغی از وزارت جهادکشاورزی، به سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌ها ابلاغ می‌شود و بُرش شهرستانی آن توسط سازمان جهاد کشاورزی تهیه شده و به شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود.
 
وی ضمن اشاره به اینکه سیب‌زمینی و پیاز در دو قالبِ طرح استمرار و بهاره کاشته می‌شود، اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ سطح ابلاغی پیاز ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار برای جنوب کرمان بوده که ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار، سطح کشت پیاز طرح استمرار است.
 
یونس‌زاده تاکید کرد: سهمیه کاشت سیب‌زمینی و پیاز هر شهرستان در جنوب کرمان با توجه به اولویت‌ها و مزیت‌های نسبی آن شهرستان تقسیم می‌شود.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: میانگین عملکرد پیاز در جیرفت، ۶۰ تن در هکتار است و رکورد کشوری ۱۲۰ تن در هکتار را هم داریم.
 
رضا یونس‌زاده میانگین عملکرد سیب‌زمینی در جیرفت را ۳۸ تن اعلام کرد و گفت: شهرستان جیرفت در تولید سیب‌زمینی طرح استمرار، رکورددار کشور است.
 
وی افزود: رکورددار تولید سیب زمینی در سال زراعی قبل، عباس محمدی بوده و امسال هم کشاورزان نمونه به معاونت ترویج معرفی شده‌اند که یک نفر از کشاورزان شهرستان منوجان در محصول سیب‌زمینی و یک نفر از کشاورزان شهرستان عنبرآباد در محصول پیاز معرفی شده است.
 
مدیر زراعت در محصولات استراتژیک، گندم را محصولی قابل رقابت دانست و بیان کرد: سال زراعی گذشته در جنوب استان کرمان، حدود ۴۰ هزار و ۶۰۰ هکتار گندم کشت شده بود.
 
یونس‌زاده درخصوص قیمت تضمینی خرید گندم تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته، ۱۱۵ هزار ریال بوده که امسال ۱۵ هزار ریال در بحث یارانه‌ی کود و بذر به قیمت تضمینی گندم اضافه شده است که الان مبلغ ۱۳۰ هزار ریال برای قیمت تضمینی گندم تعیین شده است.
 
مدیر زراعت جنوب کرمان میانگین عملکرد گندم را چهار تن در هکتار اعلام کرد و گفت: سیاست دولت، افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی نیست بلکه افزایش عملکرد در واحد سطح، سیاست اصلی دولت در بخش کشاورزی است.
 
وی افزود: ابلاغیه امسال کشت قراردادی گندم برای جنوب کرمان، ۳۹ هزار و ۵۷۶ هکتار است که در سطح جنوب کرمان قابلیت اجرا دارد و سال زراعی گذشته، کشت قراردادی گندم در جنوب کرمان ۱۰ هزار هکتار بوده است.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، بیان کرد: در کشت قراردادی، یکسری شرکت‌های دولتی و غیردولتی با کشاورزان، قرارداد می‌بندند و کشاورزان هم در قبال تامین نهاده‌های کشاورزی توسط آن شرکت، محصول را به آن شرکت تحویل می‌دهند که در بحث گندم، اداره غلّه بعنوان طرف قرارداد با کشاورزان گندم‌کار است.
 
رضا یونس‌زاده کودهای پایه فسفاته، پتاسه و ازته را برای تولید محصول استراتژیک گندم، ضروری دانست و تصریح کرد: لازمه افزایش عملکرد محصولات زراعی در واحد سطح، استفاده از تغذیه و روش‌های تغذیه مناسب است.
 
وی بیان کرد: یکی از روش‌های تغذیه مناسب، استفاده از کودهای پایه، در ابتدای کشت محصولات زراعی است که در طرح کشاورزی قراردادی، دولت کود را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.
 
یونس زاده در خصوص تولید سیب زمینی و پیاز خاطرنشان کرد: سیاست دولت، این است که در مناطقی که مزیت نسبی برای کاشت سیب‌زمینی و پیاز را ندارند، از سطح کاشت این محصولات، کاسته شود.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان درخصوص تعریف طرح الگوی کاشت، گفت: الگوی کِشت به معنای سند وفاق ملی و چند وجهی برای بخش کشاورزی می‌باشد و چند وجهی بودن طرح الگوی کاشت، شامل بُعد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، فنی و .... است.
 
وی ضمن اشاره به بالا بودن هزینه اجاره‌ زمین زراعی، خاطرنشان کرد: در شهرستان جیرفت، زمین‌های کشاورزی، از ۵۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اجاره داده می‌شود که در این زمین‌ها بایستی محصولی کاشته شود که قابلیت رقابت اقتصادی داشته باشد که حمایت همه‌جانبه‌ای از طرف دولت و مجلس را می‌طلبد.
 
انتهای خبر/ فاریابی
https://armanekerman.ir/vdciwpazpt1apq2.cbct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما