تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۷
۰
plusresetminus
در سی‌‌‌وچهارمین دوره جشنواره امتنان؛

جوان رفسنجانی کارگر نمونه کشوری شد

محمد کرمی در سی‌وچهارمین دوره جشنواره امتنان کارگران، عنوان کارگر نمونه کشوری را کسب کرده است.
جوان رفسنجانی کارگر نمونه کشوری شد
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری راه آرمان؛ محمد کرمی متولد ۱۳۶۲ اهل رفسنجان و دارای مدرک فوق لیسانس «HSE» و دانشجوی سال آخر دکتری مدیریت محیط زیست است.

وی در حال حاضر رئیس اداره بهداشت کار مجتمع مس رفسنجان است و قریب به بیست سال است در مجتمع مس رفسنجان مشغول به فعالیت است.

محمد کرمی در سی‌وچهارمین دوره جشنواره امتنان کارگران در هفته کارگر امسال که با حضور بیش از ۴۰ هزار نفر از جامعه کار و تولید کشور برگزار شد، عنوان کارگر نمونه کشوری را کسب کرده است.

به مناسبت هفته کار و کارگر با وی گفتگویی انجام دادیم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

در مورد خودتان بیشتر توضیح دهید؟

بنده در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان از سطح کارشناسی، سرپرستی و مدیریت را طی کردم. در سمت قبلی مسئولیت محیط زیست و بهداشت محیط مجتمع مس را برعهده داشتم و از سال ۹۲ که انجمن متخصصین و ایمنی بهداشت حرفه‌ای رفسنجان تاسیس شده در سه دوره متوالی عضو هیات مدیره و دبیر این انجمن بودم. نماینده کارگران مجتمع مس سرچشمه و عضوهیات‌های حل اختلاف از سال ۹۲ تا ۹۷، عضو هیات مدیره سازمان آتش نشانی و امداد و نجات رفسنجان از سال ۹۷ تاکنون، عضو کمیته تخصصی دفتر «HSEE» وزارت صنعت و معدن تجارت نیز هستم.

چه عناوینی تاکنون در حیطه کاری کسب کردید؟

در المپیاد ایمنی جنوب شرق کشور در سال ۹۶ رتبه رتبه اول و در المپیاد ایمنی کشوری در سال ۹۷ رتبه دوم را کسب کردم. کسب نشان ایمنی نقره‌ای استان کرمان در سال ۹۸ و گواهی مشاوره از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار در رشته‌های آموزش ایمنی و ایمنی معدن و ارائه راه‌حل‌ها و سیستم‌ها را اخذ کردم و با قبولی در آزمون کارشناسان رسمی دادگستری در رشته حوادث ناشی از کار در حال گذراندن دوره کارآموزی هستم. همچنین طی ۱۵ سال اخیر چهار هزار ساعت سابقه تدریس دوره‌های ایمنی و بهداشت در حوزه ایمنی کار را دارم.

در خصوص طرح و جشنواره امتنان توضیح دهید؟

با توجه به ماده ۱۹۵ قانون کار جشنواره ملی امتنان هرساله توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود و امسال قریب به ۴۰ هزار طرح به این جشنواره ارائه شده در نهایت ۹ کارگر نمونه انتخاب شد و ۸ گروه کاری و واحد نمونه انتخاب شدند که طی مراسمی در هفته کار و کارگر از برگزیدگان جشنواره توسط ریاست جمهوری و وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی تجلیل به عمل آمد.

شما توانستید در کشور عنوان کارگر نمونه کشوری را کسب نمایید، چه احساسی دارید؟

بنده خوشحالم از این جهت که به واسطه کسب این موفقیت، یک‌بار دیگر نام شهر و مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در مجامع ملی مطرح شد و همین‌طور با کسب این موفقیت و مطرح شدن این طرح در مجامع ملی می‌تواند الگویی برای سایر سازمان‌ها باشد و با توجه به این طرح ارائه شده محیطی زیستی است قطعا تاثیر مستقیم بر حفظ محیط زیست و سلامتی جامعه دارد.

چه شد به عنوان کارگر نمونه انتخاب شدید، توضیح دهید؟

طرحی که به جشنواره ملی امتنان راه پیدا کرد طرحی با عنوان احداث سایت تصفیه خاک‌های آلوده به مواد نفتی در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به عنوان اولین سایت تصفیه خاک در صنایع غیرنفتی کشور بود و از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ در مجتمع مس سرچشمه اجرا شد.

با اجرای این طرح از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ ، ۲۵۰۰ تن خاک آلوده به مواد نفتی را تصفیه و پاکسازی و به چرخه طبیعت برگردانده شد.
مهم‌تر از آن بحث فرهنگ‌سازی بود که به واسطه اجرای این طرح انجام شد و در نتیجه طی سنوات گذشته، حدود ۹۰ درصد کاهش آلودگی خاک را در کارگاه‌های مربوط به پیمانکاران مجتمع مس سرچشمه داشتیم.

دلایل موفقیت خود را بیان کنید؟

در خصوص دلایل موفقیت باید عرض کنم که اولا حمایت مدیریت ارشد مجتمع مس سرچشمه از اجرای طرح‌های محیط زیستی و حمایت مهندس زیدآبادی مدیرمحترم امور ایمنی بهداشت و محیط زیست بود که همین جا از آنها تشکر می‌کنم و هم چنین از تمامی همکاران اداره محیط زیست و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه رفسنجان قدردانی می‌کنم چراکه با تلاش و همکاری آنها توانستیم این طرحی که در فاز ایده بود را اجرا کنیم.

هم‌چنین پشتکار، جدیت، مطالعه و تحقیق و اینکه می‌خواستیم یک کار نو و اثر بخش انجام دهیم و خوشبختانه موفق شدیم و کسب این موفقیت در جشنواره ملی امتنان مهر تاییدی بر اثربخشی و اجرای صحیح این فرایند است.

به نظر شما قشر کارگر چه مشکلاتی دارند؟

در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه و مشکل کاری جامعه کشور مسئله معیشت است که کفاف زندگی کارگر را نمی‌دهد و مشکلات در حوزه درمان و مسائل مربوط به صندوق‌های بازنشستگی و ارتباط مستقیمی که با معیشت کارکنان و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد، اینها از چالش‌های اصلی جامعه کارگری است. مشکل در مهارت‌آموزی و اجرای ایده‌هایی که می‌تواند برای جامعه موثر باشد که در این مسیر مشکلاتی وجود دارد و همه این ایده‌ها اجرا نمی‌شوند.

چه انتظاری از مسئولین دارید؟

انتظاری که از مسئولین داریم در راستای رفع دغدغه‌های قشر کارگر تلاش کنند و به جامعه کارگر و جوان‌ها فرصت دهند و از ظرفیت و ایده‌های آنها استفاده نمایند.

چه صحبتی با جوانان دارید؟

از جوانان می‌خواهم در جهت کسب علم و دانش و به کارگیری علم و دانش در راه اهداف والای کشور تلاش کنند و کاری که انجام می‌دهند با عشق و علاقه باشد. شاید گلایه‌هایی از جامعه و مسئولین وجود داشته باشد نباید فراموش کنیم که این جامعه را ما و تک تک اعضای این جامعه می‌سازیم و اگر به علت موانع دست از کار بکشیم با عشق و علاقه و دقت، کار نکنیم قطعا موفقیت و پیشرفت حاصل نخواهد شد.

صحبت پایانی؟

در پایان تشکر می‌کنم از فرصتی که مدیریت مجتمع مس در اختیار ما قرار داد که با ارائه و اجرای طرح در جشنواره ملی امتنان بتوانیم برای مجتمع و شهر افتخاری کسب کنیم.

شایان ذکر است مراسم تجلیل از کارگران نمونه کشوری در در کرج برگزار و کارگران نمونه کشوری توسط ریاست جمهوری تجلیل شدند.

گفتگو از منیژه نوروزی

انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcf1jdyxw6dmya.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما