تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۱
۰
۱
plusresetminus
گفتگوی خواندنی با دانشجو معلم‌های رفسنجانی؛

از سختی‌های شغل معلمی تا شوق برای هم‌کلام شدن با دانش‌آموزان

معلمی از آن دسته شغل‌های حرفه‌ای، بی‌همتا و امیدبخش است که جامعه را به سمت و سوی رودی همیشه جاری می برد؛ فرا رسیدن ماه اردیبهشت تداعی‌کننده هفته‌ای خاطره‌انگیز در ذهن ما ایرانیان است.
از سختی‌های شغل معلمی تا شوق برای هم‌کلام شدن با دانش‌آموزان
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری راه آرمان؛ می‌خواهم بنویسم، از روزهایی که سال‌های پیش در جوارت بودم و هرگز به این فکر نمی‌کردم که سال‌های بعد غبطه‌ی روزهای با بودنت را بخورم.
قلم را نخستین بار تو در دست‌های کوچک و کم جانم گذاشتی، تو یاد دادی بنویسم ” بابا آب داد و نان داد ” و آنچنان سخت نبود، اما چگونه بگویم که چقدر سخت است از تو نوشتن و آنچه به من دادی.
معلمم، هنوز هم اردیبهشت که می‌شود و تقویم ها ۱۲ بار ورق می‌خورد یاد تو مثل نسیم وزیدن می‌گیرد و چه می‌گویم در جان من طوفانی می‌شود که کجا به جستجویت برخیزم.
و امروز روز معلم است و به همین بهانه به سراغ دانشجوهایی رفتیم که قرار است معلمان آینده کشور شوند و نسل‌هایی را تربیت کنند می‌خواهیم از زبان آن‌ها بشنویم و بخوانیم که آیا توان پراندن از ته جان ِعشق به آسمان بی کران اذهان و افکار کودکان و نوجوانان را همانند معلمان قدیمی دارند یا خیر؟
نخستین دانشجویی که هم کلامم شد محمد ابوطالبی متولد سال ۷۸ و سال سوم دانشگاه فرهنگیان کرمان است.

سختی معلمی حقوق پایین آن است

در گفته‌هایش به این نتیجه رسیدم که به تدریس همیشه علاقه داشته و در دوران مدرسه، زمان کنکور هر مبحثی را که مطالعه می‌کرد قبلش محیط کلاس درس شامل تخته وایت برد و تعدادی صندلی را فراهم می‌کرده و از این کار هم لذت می‌برد هم باعث فهم بهتر این درس برایش می‌شد.

وی قبل از اینکه دانشگاه فرهنگیان قبول شود در رشته دیگری تحصیل می‌کرد اما با انصراف از رشته پیشین، در حال حاضر سال سوم رشته دبیری ابتدایی دانشگاه فرهنگیان کرمان تحصیل می‌کند و از این وضعیت نهایت رضایت را دارد.
سختی‌های دوران معلمی هم برای او خوشایند و لذت‌بخش است و او را از پای درنمی‌آورد، می‌گوید: از هر معلمی بپرسید که سختی معلمی چیست؟ اول از هر چیزی می‌گوید حقوق کم، حرفشان هم درست است یک معلم از نظر من باید آنقدری حقوق بگیرد که به فکر شغل دوم نباشد و تمام فکر و ذهن و توانش را بگذارد برای پرورش هر چه بهتر دانش‌آموزانش.

عشق به معلمی سختی‌های این شغل را کمرنگ می‌کند

مژده رضایی دیگر دانشجویی بود که با وی به مصاحبه نشستم؛ متولد ۱۳۸۲ و دانشجوی رشته آموزش عربی پردیس حضرت معصومه (س) قم است و اعتقاد دارد هرچه عشق و علاقه به این شغل بیشتر باشد سبب می‌شود فرد سختی‌ها و مشکلات این شغل را کمرنگ و نادیده بگیرد، بنابراین به هنگام انتخاب رشته می‌دانستم که معلمی شغلی است که نیاز به دانش عمیق، عشق و علاقه دارد.
مهمترین و موثرترین دلیل انتخاب رشته آموزش عربی برای این بانوی دانشجو علاقمندی‌اش بود زیرا می‌دانست اساتیدی که به کار تدریس و رشته ای که تدریس می‌کنند علاقه دارند خیلی سریع پیشرفت می‌کنند و از طرفی علاقه جزء مهترین و بهترین شاخص‌های یک تدریس موفق است.

رضایی در رابطه با شیرینی‌های شغل معلمی هم چنین گفت: هرکس شیرینی را در چیزی می‌بیند بنابراین بستگی به نوع نگرش هر معلم دارد برای من تربیت صحیح یک دانش آموز و ایجاد تغییر مثبت در تفکر و رفتار دانش آموزم است، البته وقتی که متوجه شدم دانش آموزم به کتابی که تدریس می‌کنم یعنی عربی علاقمند شده است و سعی در یادگیری این درس دارد.
وی اما در رابطه با سختی‌های شعل معلمی اظهار داشت: این شغل مسئولیت‌های سنگینی دارد زیرا معلمان کسانی هستند که کودکان و نوجوانان را تربیت و آموزش می‌دهند و تاثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان دارند و نوجوانها هم کسانی هستند که آینده‌ کشور را می‌سازند.
این دانشجوی تازه نفس تصریح کرد: مطمعنا اگر از من خاطره‌های شیرین دانشگاه رو بخواهند قطعا یکی از آنها زیارت‌هایی است که بعد از کلاسها به اتفاق دوستانم میروم و شرکت در نماز جماعت در صحن و حرم حضرت معصومه(س) بعد از یک روز پرکار و حضور در کلاس‌های متوالی که خستگی را از تن بیرون و آرامش را به وجودم تزریق می‌کند.
اخلاق خوب معلم دوران راهنمایی باعث آمدنم به رشته معلمی شد
فاطمه سادات حسینی هم دانشجوی رشته کارشناسی ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان کرمان است، او زمانی که دوران راهنمایی را طی می‌کرد یک معلم ادبیات کلاس هشتم داشته که انسان خیلی شریفی بود و باعث شد که فاطمه هم پیشرفت کند و هم اخلاق خوبش بر وی تأثیرگذار بود.
خانم حسینی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب افزود: از سختی‌های معلمی بخواهم بگویم، حقیقتا از آنجایی که مقام معظم رهبری فرمودند دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل جامعه ماست واقعاً به این قشر از جامعه کم‌لطفی می‌شود.
وی بیان کرد: دانشجو معلم‌هایی که در دانشگاه فرهنگیان کرمان هستیم با وجود کمبود امکانات راحتیم اما باید دانشگاه فرهنگیان خیلی بهتر از این می‌بود و این از کم لطفی‌های آموزش و پرورش و دولت است که به این قشر داشتند.

حسینی گفت: اگر ما معلم‌ها بتونیم در این راستا خودمان را باور داشته باشیم و بدانیم یک رسالت خیلی مهمی در جامعه داریم احساس می‌کنم وضعیت‌مان بهتر از این بشود.
وی بیان کرد: بعضی از دانشجو معلم‌ها این دغدغه را دارند که نظام آموزش و پرورش ما یک نظام تقلیدی از کشورهای اروپایی است، به نظرم یک کشور به گفته رهبر معظم انقلاب با این همه سرمایه و امکانات واقعاً حیف است که نظام تعلیم و تربیت آن را از یک کشور غربی تقلید کند و این خواسته تمام دانشجو معلم‌هاست که یک تحول اتفاق بیفتد و ما باید دست به دست هم بدهیم و یک تحول را به نحو صحیح‌تر رشد بدهیم.
گزارش از بهرخ امیری
انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdchiknz623nxid.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

صلوات
خدا قوت به خانم رضایی.از خداوند موفقیت و سلامتی ایشون رو می طلبیم.