تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۲
۰
plusresetminus
روانشناس رفسنجانی تشریح کرد:

راز داشتن یک روان آرام

روانشناس رفسنجانی گفت: اعتراف می‌کنیم همه ما، آن ‌قدری که حواسمان به سلامت جسم‌مان است، نشانه‌های ناخوشی روح را جدی نمی‌گیریم.
راز داشتن یک روان آرام
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری راه آرمان؛ خودمراقبی واژه‌ای است که احتمالاً شما هم این روزها زیاد می‌شنوید؛ بشر کم‌کم دارد در رویارویی با بیماری‌های ناشناخته و عجیب که منشأ و علتش نامعلوم است، با استفاده از تکنولوژی و رفاهی که در دست دارد، به خودمراقبتی روی می‌آورد.

او می‌داند که باید از خودش مراقبت کند، مسواک و نخ دندان کشیدن را خوب و به‌موقع انجام می‌دهد، از ضد‌آفتاب زدن غافل نمی‌شود، چکاپ سالانه‌اش را مرتب انجام می‌دهد و به تغذیه سالم رو می‌آورد چون می‌داند که باید از جسمش مراقبت کند و وضعیت غفلت‌بردار نیست.

اگر جایی از دستمان کبود شود، نگران می‌شویم چون دردش اذیت‌مان می‌کند، اما با استرس فزاینده، اضطراب کنترل‌ نشدنی، خشم، افسردگی و هزاران مشکل روحی دیگر، زندگی و کار را ادامه می‌دهیم و گمان هم نمی‌کنیم باید کار ویژه‌ای برای سلامت روح‌مان انجام دهیم.
اما…

اما برای سلامت روحش کار خاصی انجام نمی‌دهد که چند علت دارد، یا به‌طور‌کلی نشانه‌های بیمار شدن روح را نمی‌شناسد و می‌گذارد به حساب ناخوشی معمولی که با گذشت زمان خوب می‌شود، یا نشانه‌ها را می‌شناسد و آگاه است اما نمی‌داند باید برای این علائم بیماری چه کند و چطور از خودش مراقبت کند و یا سخن گفتن از آن‌ها را شرم می‌داند و از زیر بار منفی “بیماری روحی” با فرافکنی و نادیده گرفتن، خودش را بیرون می‌کشد.

اخیراً روز جهانی روانشناس بود که این پایگاه خبری با یکی از اساتید روانشناس شهرمان گفتگویی انجام داد اما انتشار آن به تأخیر افتاد و اکنون قصد به اشتراک گذاری مطالب و توصیه‌های این روانشناس را داریم و در این گزارش می‌خواهیم به اهمیت خودمراقبتی روانی بپردازیم و اینکه به گفته وی اگر افسردگی، اختلالات بین کودکان و نوجوانان، تعارضات زندگی زناشویی و….را در زندگی دارید حتما برای درمانش به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

موقع ورودم از درب اتاق کارش با رویی باز و گشاده به استقبالم آمد و پس از خوش آمدگویی انتظار این را نداشت که رسانه ای به سراغش برود و از دردهای روانی جامعه بخواهد گزارشی تهیه و البته راهکارهای مقابله با آن ها را انتشار دهد.

رضا رحیمی دارای دکترای تخصصی روانشناسی است ضمن بیان عرصه های فعالیتی خویش گفت: در وهله اول در ورود به دانشگاه رشته مورد تحصیل من علوم اجتماعی بود که کم‌کم با مباحث روانشناسی آشنا شدم و علاقمندی ام به مباحث اجتماعی و ارتباط مستقیم با مسایل مشکلات مردم، رشته و گرایش تحصیلی خود را تغییر دادم و به صورت تخصصی در رشته روانشناسی فعالیت کردم.

وی که مدرس دانشگاه و مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان است در ادامه گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبریک روز ملی مشاوره و روانشناس گفت: رشته روانشناسی و مشاوره هر دو رشته بسیار شیرین و کاربردی است.

وی ضمن تاکید این که در رشته مشاوره ما بیمار نداریم، گفت: بلکه مراجعه کنندگانی با مشکل و مسئله روزمره داریم که نیاز به راهنمایی در بحث بهبود کیفیت زندگی و عملکردی دارد.

رحیمی که عضو سازمان و نظام روانشناسی کشور هم است، می گوید: روانشناسی دلایل اختلال را در گذشته و حال مورد بررسی قرار می دهد و درمان به صورت ارائه راهکار و تکنیک رفتاری ارائه می‌دهد.

سلامت جسم مهم است

وی تصریح کرد: مراقبت از جسم، بیش از مراقبت از روان برای افراد اهمیت دارد و به آن می‌پردازند، خودمراقبتی جسمی باید تبدیل به یک سبک زندگی شود، اگر سلامت روان می‌خواهیم، باید حواسمان به سلامت جسم‌مان هم باشد اما فقط این نیست.

سلامت روح هم مهم است چیزی که باورش نمی‌کنیم

رحیمی معتقد است سلامت جسم، اثر مستقیم بر سلامت روان دارد و البته عکس این هم صادق است؛ یعنی سلامت یا ناراحتی روانی شما، مستقیما جسم‌تان را هم درگیر می‌کند این چیزی است که باورش نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آدم‌هایی که روح سالمی دارند، آدم‌های حساسی نیستند؛ نه این‌که از هیچ چیز ناراحت نمی‌شوند، بلکه هرچیزی را در ارتباط با خودشان تفسیر نمی‌کنند اگر می‌بینید که خشم و ناراحتی زیادی را تحمل می‌کنید، چیزی از درون دارد شما را آزار می‌دهد و تحت فشارتان قرار داده که به حساسیت غیرطبیعی انجامیده است.

علم روانشناسی آدمی را به لذت بردن از زندگی سوق می دهد

این متخصص علم روانشناسی گفت: علم روانشناسی منجر به لذت در زندگی از دید معنوی عرفانی می شود.

رحیمی گفت: یک روانشناس خوب باید علاوه بر تجربه کاری که دارد باید علم خود را به روز نگه دارد زیرا که یک روانشناس با مشکلات پیچیده و به روز انسان ها روبروست و نیازمند اطلاعات جدید و بروز شده است.

کدام روانشناس موفق است؟وی ضمن عنوان چندین خصلت و ویژگی یک روانشناس موفق گفت: یکی از مولفه ها و اصول اولیه یک روانشناس موفق صداقت او در تمامی ابعاد زندگی و کار است چراکه صداقت ما با خود و دیگران باعث می شود تا بتوانیم تغییر موثر و سازندگی ایجاد کنیم.

رحیمی پذیرش را به عنوان دومین مولفه روانشناسی بدین معنا کرد که ما می پذیرم کامل کامل و به دور عیوب و معصوم از خطا نیستیم و رازداری سومین و اصلی ترین مولفه و ویژگی ما به عنوان روانشناس در زندگی شخصی و کاری باید باشد که اصل مهمی است.

وی در ادامه گفت: در کنار رازداری ما باید بتوانیم به عنوان روانشناس منعطف باشیم و این قدر سخت نگیریم، سعی کنیم که به قضاوت از لحاظ احساسی و حرکاتی و.. نپردازیم وحتی گاهی اوقات لازم است فقط یک گوش فعال برای شنیدن به دور از اظهار نظر و راهکار باشیم در برابر گفته‌های یک مراجعه‌کننده و به عبارتی شخص سیر از زندگی.

رحیمی تصریح کرد: یک مراجعه‌کننده به روانشناس یا روانپزشک، بیمار نیست بلکه یک دوره بر اساس خلق و طرح پاره‌ها و گذشته‌ای که داشتیم دچار مشکل شده و اینک نیاز دارد که دلی به درمان روح و روانش بپردازد درست مثل فردی که از لحاظ جسمی بیمار جهت به دست آوردن سلامتی کامل به طبیب مراجعه می‌ کند و پس از مراجعه بهبود کامل میابد.

بی‌خوابی موجب ارتباط نادرست با خانواده و همکاران است

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه دلیل پایین بودن سطح سلامت روانی در جامعه این است که مراجعه‌کننده نمی داند کی، کجا و چه زمانی مراجعه کند قطعاً فردی که سطح خلق و بی‌خوابی پایین دارد نمی‌تواند ارتباط درستی با خانواده و همکارانش ایجاد کند و نشان دهند یک مشکل ایجاد شده است که قطعا نیاز به درمان دارد.

وجود اضطراب در کودکان، بی‌انگیزگی در نوجوانان و پرخاش در جوانان

وی ضمن اظهار این که مشکلات روحی و روانی اول از خانواده شروع می شود، گفت: امروزه ما در کودکان اختلالاتی همچون اضطراب و افسردگی را بیشتر داریم و در سنین نوجوانی بی‌انگیزگی داریم.

رحیمی ادامه داد: رفتارهای پرخاشگرانه و بزهکارانه را در جوانی مشاهده می‌کنیم و در بزرگسالی شاهد طلاق عاطفی، خلق و خوی پایین، علاقه‌مندی منفی و… هستیم البته در سنین بالاتر افسوس گذشته را می خوریم که بر اساس ارزش‌های بنیادین ما نیست بلکه بر اساس اهداف زودگذر ماست.

وی خاطرنشان کرد: عامل تمامی این اتفاقات حضور ناگهانی و کنترل نشده و ماهواره‌ها و عدم استفاده صحیح از رسانه است.

حس پژمردگی حال را با کمی خواب ساده خوب کنیم

عضو انجمن نظام روانشناسی کشور گفت: از آن جایی که تغییر به دست خود مراجعه‌کننده است به نظر من هیچ درمانی در روانشناسی ۱۰۰درصد جواب نیست و ما نمی‌توانیم بگویم این مراجع کننده بهبود کامل یافته اما می‌توانیم بگویم ۷۰ درصد تغییر و بهبود داشته است.

رحیمی تصریح کرد: زمان درست مراجعه روانشناس از زمان ایجاد مشکل یعنی زمانی که احساس کردیم حالمان خوب نیست کمی خواب ساده می‌تواند حال ما را بهبود ببخشد.

وی با اشاره به اینکه اما متاسفانه مراجعه‌کننده‌های ما زمانی به فکر درمان می افتند که این مشکل به اوج خود رسیده و تبدیل به یک اختلال بزرگ شده، گفت: سبک زندگی سالم و انجام ورزش، پرهیز از دخانیات، تغذیه سالم، لذت بردن از لحظه و حال، صبر و شکیبایی می تواند به داشتن حال خوب و روان سالم به ما کمک کند.

گفتگو از مژده عباس‌پور

انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcamyn6a49neu1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما