تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۳
۰
plusresetminus
رئیس سازمان آتش‌نشانی جیرفت بیان کرد:

جبران کمبود اعتبارات با فداکاری آتش‌نشانان

رئیس سازمان آتش‌نشانی جیرفت گفت: پرسنل آتش‌نشانی با فداکاری و سرعت‌عمل، کمبود اعتبارات برای تهیه تجهیزات موردنیاز را جبران می‌کنند.
جبران کمبود اعتبارات با فداکاری آتش‌نشانان
به گزارش «راه آرمان»، در حادثه آتش‌سوزی منطقه ویکتوریای استرالیا در تاریخ چهارم می ۱۹۹۸ مصادف با ۱۳ اردیبهشت، بعلت تغییر ناگهانی مسیر وزش باد، پنج نفر از آتش‌نشانان، دچار حریق شده و فوت کردند که پس از آن حادثه، چهارم می توسط سازمان جهانی آتش‌نشانی، بنام روز جهانی آتش‌نشانی نامگذاری شده است.
 
در ابتدای شروع جنگ ۸ ساله علیه ایران، پالایشگاه نفت آبادان در تاریخ هفتم مهرماه ۱۳۵۹ در اثر بمباران، دچار حریق و آتش‌سوزی شد که در این حادثه، پنج نفر از پرسنل آتش‌نشانی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که برای یادآوری و تقدیر از رشادت‌های آنها، بنام روز ملی «آتش‌نشانی و خدمات ایمنی» در ایران نامگذاری شده است.
 
سابقه تأسیس سازمان آتش‌نشانی در ایران به سال ۱۲۲۱ در شهر تبریز باز می‌گردد و بعد از شهر تبریز، دومین و سومین واحد‌های آتش‌نشانی رسمی در جنوب کشور و در شهر‌های مسجدسلیمان و آبادان برای حفظ تأسیسات ایجاد شده در پالایشگاه آن شهر‌ها تأسیس شد. اولین پایگاه آتش‌نشانی در شهر تهران در سال ۱۳۰۳ تأسیس شد.
 
یوسف سالاری در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی «راه آرمان» درخصوص مراسم چهارشنبه‌سوری سال گذشته در جیرفت، گفت: مراسم چهارشنبه‌سوری جیرفت برای سومین سال متوالی، بدون خسارت برگزار شد.
 
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرستان جیرفت، اَهَم وظایف آتش‌نشانی را آموزش، پیشگیری و اطفای حریق معرفی کرد و افزود: پوشش برنامه‌های آموزشی، از ابتدایی تا دانشگاه و ادارات وجود دارد و در سال جاری، کلاس آموزشی برای دانش‌آموزان ده مدرسه برگزار شده است.
 
سالاری در مورد اقدامات پیشگیرانه سازمان آتش‌نشانی جیرفت، بیان کرد: آموزش‌های پیشگیرانه و اخطارهای لازم به مسئولان و پرسنل پمپ‌بنزین‌ها، اماکن تجاری، جوشکاری‌ها، نانوایی‌ها و اماکن حساس و مستعد حریق، داده شده است.


 
وی در رابطه با اطفای حریق که بحث ذاتی آتش‌نشانی است، اظهار کرد: متاسفانه بعلت کمبود اعتبارات، سازمان آتش‌نشانی جیرفت، تجهیزات متناسب با پیچیده‌تر شدن حوادث، میزان افزایش وسعت و جمعیت شهری را ندارد.
 
یوسف سالاری افزود: هرچند امکاناتی همچون خودروی نردبان‌دار و بالابر برای پوشش منازل چند طبقه، موجود نیست اما پرسنل فداکار آتش‌نشانی، در کوتاه‌ترین زمان، به محل وقوع حادثه رفته و نسبت به مهار حریق، اقدام می‌کنند تا از گسترش آن جلوگیری کنند.
 
وی ارزیابی عملکرد گذشته، جهت برنامه‌ریزی برای آینده‌ای بهتر را مهم ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته، یک‌هزار و ۲۵۲ مورد آتش‌سوزی و حریق در فضای‌سبز، خودرو، منازل مسکونی، اماکن تجاری، باغات و مزارع اتفاق افتاده است.
 
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی جیرفت، جهت تحلیل آمار حریق‌های سال گذشته، گفت: ۳۵ درصد آتش‌سوزی‌های سال قبل ناشی از عدم رعایت اصول ایمنی برای اتصالات برقی، ناشی از افت ولتاژ، اتصالات و سیم‌کشی ناایمن، خصوصاً در فصل گرما بوده است.
 
سالاری افزود: ۳۰ درصد از آتش‌سوزی‌های سال قبل هم مربوط عدم رعایت اصول ایمنی برای استفاده از وسایل گازسوز مانند اجاق گاز، پیک‌نیک و آبگرمکن بوده است.
 
یوسف سالاری درخصوص عملکرد اطفای حریق سازمان آتش‌نشانی جیرفت در سال جاری، بیان کرد: عملیات‌های اطفای حریق امسال شامل ۱۵ مورد منزل مسکونی، چهار مورد مغازه و املاک تجاری، دو مورد باغات، ۱۶ مورد خودرو و ۶ مورد آتش‌سوزی سطل زباله و لاستیک‌های ضایعاتی بوده است.
 
وی درخصوص آمار عملیات‌های امدادی در سال جاری، افزود: عملیات‌های امدادی سال جاری شامل چهار مورد زنده‌گیری مار و حیوانات خزنده، ۲۰ مورد رهاسازی مصدومان گرفتار در خودروهای حادثه‌دیده، دو مورد رهاسازی گیرکردن حلقه و انگشتر در دست افراد و ۲ مورد هم زنده‌گیری حیوانات وحشی مانند سگ و گربه بوده است.
 
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی جیرفت، حضور در مراسم‌های ملی و مذهبی را وظیفه آحاد مردم دانست و گفت: پرسنل فداکار آتش‌نشانی با تجهیزات کامل ایمنی، در تمامی مراسم‌های ملی و مذهبی، مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن، راهپیمایی نهم دی، روز قدس، لیالی قدر و جشن‌های ۱۳ روزه ایام نوروز حضور دارند و تنظیف گلزار شهدا، هر هفته ساعت ۶ صبح پنجشنبه، جهت تقرب و خدمتگزاری به شهدا انجام می‌شود.
 
انتهای خبر/ فاریابی
https://armanekerman.ir/vdcd5o0fnyt0sx6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما