تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۵
۰
plusresetminus
کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی جیرفت:

جزء خوانی و تفسیر قرآن در بیش از صد مسجد برگزار شد

کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی جیرفت گفت: مراسم جزء خوانی و تفسیر قرآن کریم در ماه رمضان با محوریت کتاب «تبیین با تبیان» در بیش از صد مسجد انجام شد.
جزء خوانی و تفسیر قرآن در بیش از صد مسجد برگزار شد
به گزارش «راه آرمان» مطابق آموزه‌های دین مبین اسلام، ماه مبارک رمضان، ماه بندگی و مهمانی خداوند متعال، معرفی شده است و در دین مبین اسلام، از جایگاه والایی برخوردار بوده و همواره مورد توجه رهبران جامعه اسلامی از صدر اسلام، تاکنون بوده است.
 
ماه رمضان ماه نزول برکات و خیرات فراوان است؛ ازجمله اینکه نفس کشیدن روزه‌دار و حتی خوابیدن او در این ماه، عبادت محسوب می‌شود، ثواب اعمال چندین برابر شده و حتی خواندن یک آیه، برابر خواندن کل قرآن کریم در ماه‌های دیگر است.
 
همان‌طور که در قرآن کریم هم اشاره ‌شده است، کتاب‌های آسمانی برنامه زندگی انسان‌ها و وسیله هدایت و تربیت آنان است، بنابراین خداوند برنامه تربیت انسان‌ها را در این ماه، تعبیه نموده است.
 
امامین انقلاب اسلامی ایران هم برای قرآن در ماه مبارک رمضان، تاکید ویژه‌ای کرده‌اند، امام راحل در جلد سیزدهم کتاب صحیفه فرمودند که «ضیافت خدا در ماه رمضان یک شعبه‏‌اش روزه است، ... و یک امر مهمش که مائده غیبی و آسمانی است قرآن است.»
 
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هم در ابتدای ماه مبارک رمضان سال جاری در دیدار با قاریان قرآن، فرمودند که «باید همه مساجد به پایگاه‌های رواج تلاوت و استماع قرآن و ارائه تفسیر آیاتِ قرائت‌شده تبدیل شوند.»
 
 در چندین سخنرانی فرمودند که تلاوت قرآن جزو برنامه‌های هر روزشان بوده که نشان از اهمیت و جایگاه قرائت و تدبر در قرآن برای حضرت‌شان بوده تا راهنمای مسیر حرکت روزانه امت اسلامی برای رسیدن به قرب الهی و دوری از شیطان باشد.
 
محاسبه ثواب تلاوت هر آیه از قرآن در ماه رمضان، به اندازه ثواب ختم قرآن در ماه‌های دیگر، گواه ارزش و اهمیت تلاوت قرآن کریم در ماه رمضان بوده و در شرایط فعلی جامعه و جنگ هیبریدی دشمن علیه ایران اسلامی، چنگ زدن به دامان قرآن کریم برای مقابله و عبور از فتنه‌های دشمن را دوچندان می‌کند.

همین سخنان مقام معظم رهبری سبب شد تا با کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی جیرفت به سخن بنشینیم.
 
هوشمند رئیسی در گفتگو با  سرویس مذهبی «راه آرمان» از جیرفت، بشر را در زندگی دنیایی، نیازمند داشتن قانون و دستورالعمل زندگی، معرفی کرد و گفت: دستورالعمل جامع زندگی بشر، کلام خداوند متعال، قرآن است.
 
کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت افزود: قرآن در واقع دفترچه راهنمای همراه بشر هست تا زندگی‌اش را به سمت و سویی که خدا دستور می‌دهد، سامان بدهد.
 
رئیسی با اشاره به در یک راستا بودن قرآن، تورات، انجیل و زبور، بعنوان کتاب‌های آسمانی، بیان کرد: اندازه و حجم هرکدام از کتاب‌های آسمانی قبل از قرآن، متناسب با میزان فهم بشریت در آن زمان بوده است و نهایتاً قرآن کریم، بالاترین مقطع زندگی بشر را مدنظر قرار داده است.
 
وی ضمن اشاره به ابعاد زندگی بشر در دنیا اظهار کرد: قرآن کریم درواقع دستورالعمل جامع بشر، برای زندگی در همین دنیا هست که برای زندگی شخصی، اجتماعی، ارتباط با محیط اطراف و طبیعت برنامه دارد و آنها را تنظیم می‌کند.
 
هوشمند رئیسی درخصوص عملکرد اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت، برای عملی کردن فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی برای قرائت قرآن در همه مسجدها گفت: اداره تبلیغات اسلامی، مجری فعالیت‌های قرآنی نیست، بلکه نهادی هست که نقش شناسایی، ساماندهی و هدایت‌گری تشکل‌های دینیِ مردمی در کشور را دارد.
 
وی در خصوص تشکل‌های قرآنی فعال در سطح شهرستان جیرفت، افزود: در سطح شهرستان جیرفت، پنج موسسه قرآنی، پنج خانه قرآنی شهری و ۲۹ خانه قرآنی روستایی مجوز دار، درحال فعالیت قرآنی هستند.
 
رئیسی درمورد تفاوت بین موسسه قرآنی و خانه قرآنی، خاطرنشان کرد: مطابق بهای ابلاغی، موسسه قرآنی، مجوز برگزاری دوره‌های گسترده‌ قرآنی را دارد و فضای فیزیکی، متناسب با حجم فعالیت‌هایش را هم نیاز دارد ولی خانه‌های قرآنی، دوره‌های عمومی مانند قرائت سطح یک تا سه و مفاهیم یک و دو را برگزار می‌کنند.
 
وی بیان کرد: موسسه قرآنی، مجوز برگزاری دوره‌های تخصصی قرآن مانند قرائت سطح چهار و تربیت معلم را علاوه بر دوره‌های عمومی دارد و صدور مجوز راه‌اندازی موسسه قرآنی، علاوه بر تایید اداره تبلیغات اسلامی شهرستانی و استانی، نیاز به ثبت در مرکز ثبت شرکت‌های اداره ثبت اسناد را هم دارد.
 
کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت، درمورد جلسه‌های قرائت قرآن خانگی گفت: یکصد و یازده جلسه قرآن خانگیِ مردمی مجوزدار در شهرستان جیرفت در حال فعالیت هستند که به صورت هفتگی، جلسات ثابت یا سیاری را دارند که در زمینه‌های قرائت، حفظ، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، فعال هستند.
 
وی در مورد وظیفه هدایت‌گری اداره تبلیغات اسلامی، اظهار کرد: اداره تبلیغات اسلامی، درخصوص وظیفه هدایت‌گری، دوره‌های تدوین شده‌ای را برای موسسه‌ها و خانه‌های قرآنی تعریف می‌کند که موسسه‌ها و خانه‌های قرآنی، طبق آن دوره‌های تدوین شده، نسبت به آموزش قرآن آموزان، اقدام خواهند کرد و در پایان دوره، گواهی پایان دوره‌ ممهور به مُهر اداره تبلیغات اسلامی، به قرآن آموزان تحویل خواهد شد.
 
هوشمند رئیسی درخصوص سومین وظیفه اداره تبلیغات اسلامی که شامل برنامه‌های جنبی، تبلیغی و ترویجی هست، گفت: برنامه‌های جنبی، تبلیغی و ترویجی همچون محافل انس با قرآن، توسط اداره تبلیغات اسلامی در ایام خاص اجرا می‌شوند.
 
وی افزود: برنامه «محفل» که از شبکه سه سیما در ماه رمضان سال جاری پخش شد با هدایت سازمان دارالقرآن شکل گرفت و به دلیل ویژگی‌های شاخصی که داشت، خلأ بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما را پُر کرد.
 
هوشمند رئیس با اشاره به اجرای طرح سراسری «تفسیر سوره محمد (ص)» در ماه رمضان سال جاری، اظهار کرد: باتوجه به امیدآفرین بودن آیات این سوره و نوشته شدن تفسیر جامعی بنام «آینده روشن» برای این سوره، جهت شرکت مردم در این طرح سراسری، این تفسیر در اختیار موسسات، خانه‌های قرآنی و روحانیون قرار گرفت.
 
وی درخصوص برگزار شدن پویش «حال خوب با قرآن» در کانال روبیکای سازمان دارالقرآن گفت: افراد شرکت کننده در این پویش، بایستی با توجه تاثیری که از تفسیر قرآن در زندگی‌شان ایجاد می‌شود، کلیپی را تهیه کرده و در این کلیپ تهیه شده، درمورد تاثیر قرآن در زندگی‌شان صحبت می‌کنند و کلیپ حال خوب خودشان را برای کانال دارالقرآن ارسال می‌کنند.
 
رئیسی افزود: پویش «حال خوب با قرآن» در سه مقطع کودکان زیر ۹ سال، نوجوانان ۹ تا ۱۸ سال و جوانان و بزرگسالان با روش‌های شماره‌گیری کد USSD *۳۱۳# و مراجعه به سایت «پویش تلاوت» در طول ماه مبارک رمضان سال جاری برگزار شد.
 
مسئول امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان جیرفت، ضمن اشاره به اجرای موفق طرح «محله هم دل» بیان کرد: در این طرح، افراد ساکن در هر محله، بجای انتظار از دیگران برطرف کردن کمبودها و مشکلات مردم محله، افراد محله بعد از شناسایی مشکل، برای حل و برطرف کردن آن مشکل، برنامه‌ریزی و اقدام می‌کردند که در قالب اجرای این طرح، قرآن‌های مازاد در خانه ساکنان محله، جمع‌آوری شده و به افرادی که در منزل قرآن ندارند، هدیه داده می‌شود.
 
وی درخصوص طرح جزء خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: طرح جزء خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، در بیش از صد مسجد با استفاده از ظرفیت روحانیون اعزامی، مستقر، موسسات قرآنی و خانه‌های قرآنی برگزار شد.
 
هوشمند رئیسی با اشاره به اهمیت تفسیر قرآن کریم، بیان کرد: در ماه مبارک رمضان سال جاری، بسته تفسیری قرآن کریم با محوریت کتاب سه جلدی «تبیین با تبیان» نوشته حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی که حاوی نکات تفسیری تبیینی خاص هر جزء قرآن کریم هست، تهیه شد که فایل پی‌دی‌اف آن جهت بهره‌برداری در اختیار روحانیون و مشتاقان علوم قرآنی قرار گرفت.
 
انتهای خبر/ فاریابی
https://armanekerman.ir/vdcj8xevouqetxz.fsfu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما