تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۵
۰
plusresetminus
مدیر مسئول انتشارات امید کویر گفت: سال گذشته از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان پیشنهاد ایجاد مجمع ناشران کرمان مطرح شد؛ اما متأسفانه این مسئله به سرانجام نرسید.
پیشنهاد راه‌اندازی مجمع ناشران کرمان به سرانجام نرسید
محمدحسن میرزایی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری راه آرمان؛ با اشاره به این‌که فعالیت خود را در عرصه نشر و چاپ کتاب از سال ۸۷ آغاز کرده‌ام، گفت: شروع فعالیتم همزمان با نوشتن اولین کتابم بود که پس از کار در این عرصه نویسندگی، صفحه‌آرایی، طراحی و ویراستاری کتب را به صورت تخصص آغاز کردم.

وی با بیان این‌که در سال۹۲ موسسه امید کویر را راه‌اندازی کردیم و دو سال پس از آغاز فعالیت، در زمینه چاپ و نشر به صورت تخصصی ورود کردم، عنوان کرد: در سه سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا کردم و همچنین در تمامی نمایشگاه‌های سطح استان نیز شرکت کرده‌ام.

مدیر مسئول انتشارات امید کویر افزود: در سال‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، استقبال و خرید کتاب بیشتر بوده است؛ زیرا این نمایشگاه بزرگترین اتفاق فرهنگی کشور و فراگیرتر از نمایشگاه‌های سطح  استان‌ها است.

میرزایی در خصوص اثرات حضور ناشرانی استانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ابراز کرد: قیمت اقلام متعدد عرصه چاپ اعم از زینک، چاپ، کاغذ و غیره در تهران مشخص می‌شود و قیمت چاپ و کاغذ در مرکز کشور نسبت به سایر استان‌ها پائین است و همچنین گفتنی است که مراکز توزیه کتب در تهران است.

وی ضمن اشاره به مطلب فوق بیان کرد: بنده چند سال است که در زمینه نشر و چاپ کتاب در حال فعالیت هستیم اما مرکز پخش کتاب نمی‌شناسم و این در حالی است که ناشران سطح استان آثار قابل تقدیر و فاخری دارند؛ بنابراین حضور در نمایشگاه‌ها علاوه بر توزیع و فروش کتب، موجب معرفی انتشارات و تعامل با چاپخانه‌ها و دیگر مراکز نشر می‌شود.

مدیر مسئول انتشارات امید کویر با اشاره به شیوع کرونا طی چند سال گذشته اظهار کرد: در زمان گسترش این بیماری در حالی که دفتر انتشارات تعطیل بود اما هزینه‌های ثابت متعدد پا برجا بود و در این زمینه وعده‌هایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد و دولت به عنوان تسهیلات حمایت از مشاغل فرهنگی آسیب دیده از بیماری کرونا مطرح شد که برخی از بانک‌ها در این زمینه همکاری نکردند و ما نتوانستیم تسهیلاتی دریافت کنیم.

میرزایی با اشاره به فروش کتاب انتشارات در ۱۳ سایت تصریح کرد: امسال موفق به حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشدیم اما همزمان با این نمایشگاه کتب خود را ۲۵ درصد تخفیف عرضه کرده‌ایم.

وی در خصوص عدم حضور انتشارات امید کویر در نمایشگاه کتاب امسال عنوان کرد: با توجه به این‌که اعتبار پروانه نشر ما تا پایان اردیبهشت ماه بود، امکان ثبت‌نام وجود نداشت و زمانی که با واحد صدور مجوز تماس گرفته شد، عنوان شد که بر اساس هماهنگی با دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی، تمامی اعتبار پروانه تمام ناشران تا پایان تیر ماه است؛ اما با این شرایط ما نتوانستیم برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کنیم.

مدیر مسئول انتشارات امید کویر در رابطه با قیمت کتاب ابراز کرد: به دلیل افزایش هزینه‌های چاپ، زینک و قیمت کاغذ نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است و این امر موجب شده تا خرید کتاب اولویت شهروندان نباشد و یا به سمت خرید کتب الکترونیکی سوق پیدا کرده‌اند.

میرزایی با بیان این‌که به منظور بهتر شدن شرایط نشر و مسائل مرتبط با کتاب مناسب است دولت برای زینک، کاغذ و چاپ کتاب یارانه به ناشران تخصیص دهد، اظهار کرد: طی چند سال گذشته سامانه توزیع کاغذ کتاب طراحی شده است اما کاغذی که در اختیار ناشران قرار می‌گیرد ناچیز است.

وی با اشاره به این‌که در دو سال گذشته بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌ایم، گفت: انتشار این کتب بدون حمایت دستگاه‌‌ها و صرفا با هزینه شخصی بوده است که در بین این کتب آثار ارزشمندی وجود دارد اما از آنها حمایت نشده است.

مدیر مسئول انتشارات امید کویر تصریح کرد: سال گذشته از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان پیشنهاد ایجاد مجمع ناشران کرمان مطرح شد تا به عنوان یک صنف، پیگیر مشکلات ناشرین در استان باشیم، مقرر شد از ناشرین پیشکسوت استان در این زمینه دعوت شود ما نیز قول همکاری در این زمینه دادیم اما متأسفانه این مسئله به سرانجام نرسید.

میرزایی خاطرنشان کرد: بیشتر کتبی که در سال گذشته چاپ کردیم در حوزه روان‌شناسی و دفاع مقدس بود و در این زمینه شرایطی را مهیا کردیم تا نویسندگان با هزینه کم بتوانند کتب خود را چاپ کنند؛ بنابراین کتب در حوزه دفاع مقدس را با شرایط و تخفیف چاپ می‌کنیم.


انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdchwknz623nxmd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین