تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۷
۰
plusresetminus
رزمنده کرمانی حاضر در عملیات بیت‌المقدس:

تاریخچه مقاومت خرمشهر درس مهمی را به مسئولان می‌دهد

رزمنده کرمانی حاضر در عملیات بیت‌المقدس گفت: مقاومت اولیه جنگ و تاریخچه مقاومت خرمشهر بسیار زیباست و درس مهمی را به مسئولان می‌دهد؛ در این عملیات رزمندگان و مردم گفتند که ما پای کار هستیم و از کشور و حیثیت خود دفاع می‌کنیم.
تاریخچه مقاومت خرمشهر درس مهمی را به مسئولان می‌دهد
سردار محمدرضا حسنی‌سعدی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«راه آرمان»؛ ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱، عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر اجرا شد که گفتنی است این عملیات چهار مرحله داشت و ۲۳ روز طول کشید.

این رزمنده کرمانی حاضر در عملیات بیت‌المقدس ادامه داد: شهید صیاد شیرازی با صراحت در خصوص این عملیات گفتند که ما تصویری از آزادسازی خرمشهر در ذهنمان نبود و می‌گفتیم که حداقل محدوده را محاصره می‌کنیم؛ چرا که دشمن ۱۹ ماه و به تعبیری ۲۱ ماه خرمشهر را در چنگال خود داشت و استحکامات و موانع زیادی را ایجاد کرده و نیروهای خود را بسیار قوی چیده و امکانات زیادی وارد کرده بود.

وی بیان کرد: عملیات ساعت ۰۰:۳۰ دقیقه بامداد با رمز یا علی‌ابن‌ابی‌طالب آغاز شد، لشکر ۴۱ ثارالله در آن زمان سازمان رزمش تیپ و دارای پنج گردان بود؛ به خاطر می‌آورم نماز مغرب و عشا پشت سر محروم آیت‌الله حقیقی نماز جماعت خواندیم و دوستانی که حضور داشتند عنوان کردند که بعد از این‌که نیروها به سمت دشمن حرکت کردند آیت‌الله حقیقی محاسن خود را در خاک‌ها و جای پای رزمندگان می‌گذاشتند و گریه و دعا می‌کردند.

حسنی‌سعدی با اشاره به این‌که این عملیات در چهار مرحله و ۲۳ روز طول کشید، ابراز کرد: بخش مهمی از تاریخ قهرمانی‌های خرمشهر، مقاومت چند روزه خرمشهر در ابتدای جنگ است و دشمن متوجه شد که ملت ایران در طول تاریخ هیچ‌گاه اشغال کشور خود را تحمل نکرده‌اند.

این رزمنده کرمانی حاضر در عملیات بیت‌المقدس عنوان کرد: مقاومت اولیه جنگ و تاریخچه مقاومت خرمشهر بسیار زیباست و درس مهمی را به مسئولان می‌دهد؛ در این عملیات رزمندگان و مردم گفتند که ما پای کار هستیم و از کشور و حیثیت خود دفاع می‌کنیم و به دشمن نیز این درس داده شد که ما با کسی شوخی نداریم.

وی اظهار کرد: در مرحله اول عملیات بیت‌المقدس، تیپ ثارالله مأموریت داشت تا مقابل حمیدیه مکانی را حدود ۴۴ کیلومتر مربع به عرض ۱۱ کیلومتر و عمق چهار کیلومتر از دشمن پس بگیرد، دشمن را درگیر و خسته کند تا سقوط و محاصره خرمشهر راحت انجام شود تا دشمن نتواند به نیروهای دیگرش کمک‌رسانی کندکه در این زمینه تیپ ثارالله با تیپ نور اهواز و تیپ بیت‌المقدس مازندران همراه بود.

حسنی‌سعدی گفت: تنها تیپی که اهداف مدنظر خود را گرفت و مستقر شد، تیپ ثارالله بود و با توجه به اینکه جناحین تیپ موفق نبودند، به ناچار تعدادی از نیروهای تیپ ثارالله برگشتند و تعدادی دیگر از آنان به اسارت دشمن درآمدند که آن ۲۳ نفر، ۱۸ نفرشان از همین منطقه به اسارت دشمن درآمدند.

این رزمنده کرمانی حاضر در عملیات بیت‌المقدس ابراز کرد: شهید صیاد شیرازی در خصوص عملیات بیت‌المقدس بسیار زیبا تعریف می‌کنند و می‌گویند بعد از بیش از ۲۰ روز خسته بودم و نای راه رفتن نداشتم که شهید خرازی تماس گرفتند و گفتند که ما ۷۵۰ نفر نیرو آماده کرده‌ایم، شما اجازه می‌دهید به سمت خرمشهر برویم، شهید صیاد شیرازی عنوان کردند که در آن لحظه جرقه الهی در ذهن من زده شد و گفتم بروید و لحظاتی بعد تماس گرفتند و با کد رمز گفتند که تا چشم کار می‌کند دشمن دارد اسیر می ‌شود.

وی تصریح کرد: شهید صیاد شیرازی عنوان کرده بودند که من به خلبان هوانیروز گفتم پرواز کن، اوج بگیر تا ببینم چه خبر است و خلبان بالا رفته بود و هیجان زده به من گفت تا آنجایی که چشم کار می‌کند نیروهای دشمن دارند اسیر می‌شوند؛ شهید صیاد شیرازی گفته بود طول صف اسرای دشمن در عملیات آزادسازی خرمشهر به ۲۰ کیلومتر می‌رسید.

حسنی‌سعدی با بیان این‌که عملیات آزادسازی خرمشهر یکی از زیباترین عملیات‌های دوران هشت سال دفاع مقدس بود، خاطرنشان کرد: فرمانده وقت لشکر ۲۱ حمزه گفته بود آماری که ما گرفتیم ۱۹ هزار نفر از نیروهای دشمن را تحویل پادگان‌های ارتش دادیم.

انتهای خبر/م https://armanekerman.ir/vdch6knz623nx-d.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین