تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۶
۰
plusresetminus
از بزرگترین تولیدکننده سلنیوم در خاورمیانه تا مدیریت تکنولوژی اروپایی توسط جوانان بومی
سومین تور «صنعت و رسانه» در شهرک صنعتی رفسنجان و با بازدید از چند کارخانه و واحد تولیدی برگزار شد.
به گزارش راه آرمان به نقل از خبرگزاری فارس از کرمان، سومین تور صنعت و  رسانه در رفسنجان همزمان با دهه مبارک فجر برگزار شد.
 بابک فارسی مدیرعامل انجمن کارآفرینان شهرستان رفسنجان در حاشیه برگزاری سومین تور صنعت و  رسانه شهرستان رفسنجان با تبریک میلاد حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت دهه مبارک فجر اظهار کرد: این تور به میمنت سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در دوران مختلف علی‌رغم اینکه جریان صنعت و اقتصاد جزو آسیب‌پذیرترین موارد در کشور بودند، اما پیشرفت‌هایی هم داشتیم به‌ویژه در رفسنجان، صنعت، از اوایل دهه 80 به سمت و سوی خاصی کشیده شده است.
مدیرعامل انجمن کارآفرینان شهرستان رفسنجان عنوان کرد: اکثر صنایع شهرستان سرپا هستند و اشتغال چندهزارنفری ایجاد کردند و حدود 15 تا 20 سال از عمر کاری‌شان می‌گذرد.
اما در بازدیدهای انجام‌شده در شهرک صنعتی از نیروگاه برق راهبران بازدید شد.
تأمین برق شهرک صنعتی توسط نیروگاه راهبران
محمدرضا شفیعی‌نیا مدیر نیروگاه راهبران در شهرک صنعتی اظهار کرد: دو نیروگاه کیهان و کهربا در این مجموعه وجود دارد که هر کدام 27 مگاوات برق تولید می‌کنند و مستقیم به شبکه متصل هستند. هر نیروگاه سه واحد جداگانه است که از مرداد 98 وارد مدار شده و برق تولید می‌کند.
وی عنوان کرد: سه واحد به پست شهرک متصل می‌شوند و بار تولیدی را به شبکه تزریق می‌کنند. از لحاظ مقایسه تولید، مصرف برق شهرک در اوج تابستان ۱۳ تا ۱۵ مگاوات است که دو واحد ما به تأمین بار شبکه کمک می‌کنند.
شفیعی‌نیا تصریح کرد: سوخت این واحدها گاز است و هر موتور دو هزار متر مکعب در ساعت مصرف گاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: از لحاظ  واردکردن قطعات یدکی و هم افزایش قیمت قطعات، شرایط سختی بر تولید حاکم است اما سرمایه‌گذاران با تلاش خود این مجموعه را سرپا نگه داشتند. علاوه بر آن با شرایطی که هست، واردات مواد اولیه روز به‌روز سخت‌تر شده است.
سیدقاسم احمدی سرمایه‌گذار این نیروگاه هم اظهار کرد: این مجموعه دارای دو نیروگاه مستقل است که هرکدام 27 مگاوات برق تولید می‌کند، در مجموع برای این مجموعه 25 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده که16 میلیون یورو تسهیلات دولتی گرفتیم و 9 میلیون یورو آورده خودمان بوده است.
وی ادامه داد: یکی از نیروگاه‌ها، به پست شهرک صنعتی و یک نیروگاه به پست فنی‌ وحرفه‌ای وصل می‌شود.
احمدی عنوان کرد: حدود 40 نفر نیرو مشغول به‌کار هستند و این نیروگاه در مساحتی در حدود دو هکتار واقع شده و دو هزار متر سوله و ساختمان جانبی دارد.
وی با اشاره به اینکه در کشور روند اخذ تسهیلات نیروگاه خیلی طولانی است، توضیح داد: سال 91 خواستیم کار را شروع کنیم که قیمت برق پایین بود و توجیه اقتصادی نداشت و کار را رها کردیم.
احمدی افزود: اما با افزایش قیمت برق از سال 94 مجدد به‌دنبال اخذ مجوزها رفتیم و با پروسه طولانی موفق شدیم مجوز بگیریم.
سیدمحمد احمدی مدیرعامل نیروگاه راهبران برق رفسنجان با تبریک میلاد حضرت فاطمه (س) اظهار کرد: از سال 94 قراداد با توانیر و برق منطقه‌ای امضا کردیم. شرایط تحریم به‌گونه‌ای بود که برای خرید دستگاه نتوانستیم وارد کنیم اما به هر سختی که بود توانستیم دستگاه‌ها را وارد کرده و کار را شروع کنیم.
عدم اعلام نرخ واقعی تورم به ما ضربه می‌زند
وی در توضیحاتی گفت: قرارداد خرید تضمینی، ضریب تعدیل دارد که در نرخ پایه ضرب می‌شود. متأسفانه قرارداد ما سال 94 امضا شده  ما همزمان با برنامه ششم توسعه شدیم که همه هزینه‌های ما از سال 96 به بعد اتفاق افتاده که نرخ آلفا، بیشتر تورم را لحاظ کرده تا تلرانس ارز.
 احمدی خاطرنشان کرد: ضربه‌ای که ما می‌خوریم به دلیل عدم اعلام نرخ واقعی تورم است. اما نرخ ارز محسوس است در کل جامعه تورم شکل گرفته همه قطعات و ...افزایش قیمت داشته به جز برق، با توجه به نبود ارز و مشکلات تحریمی و اقتصادی هیچ ارز و تخصیصی به مواد اولیه ما تعلق نمی‌گیرد.
وی با اشاره به این مطلب که هیچ برنامه‌ای برای این نیروگاه‌ها نیست و یک زمانی سه تا چهار سال بازگشت سرمایه بود، اضافه کرد: اما الان صادرات برق می‌تواند انجام شود و برق در بورس و انرژی واگذار شود اما هیچ زیرساختی برای اجراشدن آن نیست.
تولید الکل مورد نیاز مجتمع مس سرچشمه رفسنجان
حسام باقری  مدیر بازرگانی مجموعه بازیافت فلزات غیرآهنی اظهار کرد: دو مجموعه در این کارخانه فعال است که یک مجموعه بازیافت مس و یک مجموعه استخراج سلنیوم از لجن آندی مس سرچشمه است.
وی ادامه داد: یک مجموعه جهادی داریم که کار تولید الکل انجام می‌دهد، چون ما واحد صنعتی دانش‌بنیان هستیم ستاد ملی کرونا به ما مجوز تولید الکل را داده که بتوانیم الکل مورد نیاز شهرستان را تأمین کنیم و در حال حاضر بخش زیادی از الکل مورد نیاز مس سرچشمه را تأمین می‌کنیم.
باقری خاطرنشان کرد: در این دو مجموعه حدود 170 نفر مشغول به‌کار هستند که مجموعه اول شرکت فلزات نادر از سال 74 شروع به‌کار کرده و مجموعه دوم بازیافت فلزات غیرآهنی از سال 85 شروع به‌کار کرده است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر مساحت محوطه نزدیک به چهار هکتار و سرمایه گذاری حدود 40 تا 50 میلیارد تومان است.
مدیر بازرگانی مجموعه بازیافت فلزات غیرآهنی بیان داشت: سلنیوم ماده حیاتی داخل لجن مس است که برای صنایع شیشه، خوراک دام، موارد دارویی و..استفاده می‌شود که ما بزرگترین تولیدکننده سلنیوم در خاورمیانه و اولین تولیدکننده در ایران هستیم و همه دستگاه‌ها را خودمان می‌سازیم.
خبرهای خوب مدیرعامل اروندچرخ/شرکت‌های خارجی به ظرفیت ما احتیاج دارند
اما اروندچرخ مجموعه‌ بزرگی که طی این سال‌ها با تولیدات و اشتغالزایی که داشته توانسته در کشور و خاورمیانه حرف برای گفتن داشته باشد.
فارسی، در خصوص مجموعه اروندچرخ عنوان کرد: اروندچرخ جزو صنایع بی‌نظیر در کشور است که اوایل دهه 80 پایه‌ریزی شد و اردیبهشت 85 به تولید رسید که کار تولید رینگ‌های آلومینیومی استاندارد خودرو را انجام می‌دهد و اساس ایجاد این کارخانه برای تأمین قطعات مورد نیاز کارخانه‌های خودروسازی بوده است.
وی یادآور شد: اروندچرخ در طول دوره‌های مختلف فرازونشیب‌های زیادی داشته و هر موج تحریم روی آن تأثیر گذاشته است.
فارسی گفت: تمام تکنولوژی اروپایی در این مجموعه پیاده شده و توسط نیروهای 100 درصد بومی مدیریت می‌شود کارخانه‌ای که آلمان‌ها راه‌اندازی کردند، از همان ابتدا توسط بچه‌های رفسنجان به‌ویژه از روستاها فعالیت می‌کند و در حال حاضر 260 نفر مشغول به‌کار هستند؛ البته تا مرز 500 نیرو کارش را پیش برده که به‌دلیل مسائلی که ناشی از تحریم‌ها ایجاد شد، تعدیل نیرو داشته است.
علی احسان مدیرعامل شرکت اروندچرخ هم اظهار داشت: با تلاشی که داشتیم، تولید به 55 درصد رسیده و بیش از  200 نفر مشغول به‌کار کردیم. خسته هستیم اما از اینکه حرکت مثبتی در حال صورت‌گرفتن است، خوشحالیم و خستگی از تن ما خارج می‌شود.
وی بیان داشت: خبر خوشی که چند روز اخیر به‌دست ما رسیده این بوده که خودروسازهای خارجی که بعد از تحریم اول برگشتند، مقدمات ورودشان به ایران در حال مهیاشدن است یعنی قبل از اینکه ما به آنها نیاز داشته باشیم آنها به ظرفیت موجود ایران نیاز پیدا کردند و امیدواریم وضعیت تولید همه واحدهای صنعتی در کشور به وضعیت ماقبل تحریم دوران اول و دوم برگردد.
مدیرعامل شرکت اروندچرخ عنوان کرد: توانستیم ظرفیت تولید از 3 هزار حلقه رینگ به بالای 6 هزار حلقه برسانیم که دوباره با تحریم‌های دور دوم مواجه شدیم که خودروسازها برگشتند به کشورشان.
 وی افزود: کشور ایران به لحاظ تیراژ، دهمین خودروساز دنیاست و سابقه 50 ساله در صنعت خودرو داریم و نیروی انسانی بسیار خوب و انرژی ارزان و مشتری‌های خیلی خوب برای خودرو داریم و هر خودروسازی که به ایران ورود کند موفق خواهد بود.
احسان بیان کرد: واحد بازیافت کارخانه را راه‌اندازی کردیم که سود قابل توجهی نصیب کارخانه می‌شود اخیرا در حال راه‌اندازی واحد آلیاژسازی فاز دوم هستیم که ساخت و ساز شروع شده و کوره‌های آن خریداری شده و کار آغاز خواهد شد.
وی در پایان متذکر شد: کلیه قطعات و ماشین‌آلات ما داخل کشور تولید می‌شود. اگرچه در تحریم و مسائل خاص منحصربه‌فردی در ایران به‌سر می‌بردیم ما بیکار ننشستیم و توانستیم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم که این فرصت بسیار شکوفایی برای صنعت رینگ در کشور است.
خودکفایی رفسنجان در تولید نایلون و نایلکس
شرکت تولیدی نایلون و نایلکس هم آخرین مورد بازدید تور یکروزه رسانه و صنعت بود.
رضا حسینی مدیرعامل این شرکت عنوان کرد: روزانه یک تن تولید کارخانه است و مشتری‌های ما شهرستان‌های رفسنجان، کرمان و جیرفت هستند.
وی افزود: اشتغالزایی ایجادشده در این شرکت 10 نفر و سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد تومان در این مجموعه به‌کار رفته است.
انتهای پیام/ س
https://armanekerman.ir/vdcgzq9qzak9zu4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما