تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۴
۰
plusresetminus
انتخاب افراد متخصص، توانمند و ریسک پذیر تنها راه نجات سهام عدالت
اکبری گفت: اگر سهام داران جزء بتوانند در انتخابات با وکالت یا شیوه های مختلف شرکت کنند و  افراد متخصص هم  بتوانند به عنوان داوطلب در هیئت مدیره که از سوابق عملی و کارشناسی اجرایی در سرمایه گذاری های بخش خصوصی که هم قدرت ریسک پذیری و قدرت مدیریت در اجرای سرمایه گذاری دارند انتخاب شوند خروجی خوبی در بر خواهد داشت.   به گزارش راه آرمان؛ این روزها مساله تعیین و تکلیف انتخابات مجامع استانی سهام عدالت بحث برانگیز شده است تا جایی که هم از طرف نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و هم از نظر کارشناسان اقتصادی انتقاداتی را در پی داشته است به همین منظور با حسین اکبری فرد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و رئیس تالار منطقه ای بورس کرمان گفت و گویی انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد؛   به عنوان اولین سئوال لطفا از نحوه آغاز واگذاری سهام عدالت بگویید ؟ ـ  بحث سهام عدالت بر می گردد به سال 1384 که در آن سال براساس سیاست های کلی نظام به منظور گسترش عدالت و تأمین اجتماعی و مشارکت مردم در اقتصاد، قرار شد که سهام عدالت به شش دهک درآمدی اختصاص پیدا کند که در هیجده مرحله درکل کشور تعداد 49 میلیون 226 هزار نفر سهام اختصاص پیدا کرد . که گروه های مشمول بیشتر گروه های دهک های پایین مانند: افراد تحت نظارت سازمان بهزیستی و کمیته امداد، روستاییان و عشایر، بازنشستگان کشوری و لشکری، کارکنان شاغل در دستگاه های اجرایی، ایثارگران و ... بر این اساس طی یک دوره ده ساله مسئله به مرحله ای رسید که این سهام توسط این گروه ها خریداری شد و از سال 1396 تا حدی سبد سهام هر شخص مشخص شد و واریز سود را در این چند سال به حساب این افراد داشتیم.  آزاد سازی این سهام چگونه شکل گرفت ؟ ـ بحث واگذاری و آزاد سازی سهام بر می گردد به سال 1399 که در اردیبهشت 99، قرار شد سهام عدالت آزاد سازی شود آن هم در راستای گسترش عدالت اجتماعی توانمند سازی خانوارهای کم درآمد که به دولت واگذار شد و دولت موظف شد ساز و کار عرضه این سهام را در بازار سرمایه فراهم کند . بر این اساس بحث واگذاری سهام به دو شیوه واگذاری مطرح شد ( روش مستقیم و غیر مستقیم ) در روش مستقیم، کسانی که دارای سهام عدالت از شرکت های مد نظر که 49 شرکت بوده که از این تعداد 36 شرکت در بورس و 13 شرکت خارج از بورس بوده اند، گروهی روش مستقیم را انتخاب کردند که این ها عمدتاً افرادی بودند تخصص و آشنایی اولیه راجع به بازار سرمایه داشتند و مالکیت و مدیریت سهام را خودشان به عهده گرفتند که در استان کرمان جمعاً یک میلیون و 926 هزار 233 نفر مشمولین بودند که حدود 530 هزار نفر روش مستقیم انتخاب کردند و تقریبا یک میلیون و 400 هزار نفر روش غیر مستقیم را انتخاب کردند. روش غیر مستقیم یعنی مدیریت این دارایی را این افراد ترجیح دادند دست دولت بدهند و دولت هم در ادامه این مسئله در استان ها قرار شد تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت های سهام عدالت ایجاد شوند که در استان کرمان شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت با نماد " و- سین –کرمان"  که و - نشان دهنده واسطه مالی در کرمان، سین - سهام عدالت و کرمان هم مربوط به استان کرمان می باشد. دارایی های ارزش سهام و تعداد سهام افراد متفاوت است بعضی ها تا سقف یک میلیون تومان برایشان تکمیل شد یا توسط خودشان یا توسط سازمان ها تحت پوشش، بعضی ها نسبت به تکمیل عدد سهام عدالت به ارزش یک میلیون تومان برای فرد و تا پنج میلیون برای هر خانواده را تکمیل نکردند مقادیر و ارزش دارایی ها متفاوت است. و افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند به عبارتی مالکیت و مدیریت این سهام را همچنان تریجیحاً به سازمان خصوصی سازی و تحت نظارت دولت باشد که بعضی از شرکت ها برای سود سال 98 مجمع تشکیل دادند و حدود 90 هزار تومان به این افراد اختصاص داده شده است و بعضی از شرکت ها مجمع در تاریخ متفاوتی برگزار می شود که آن ها بایستی سود سال 98 ،که در سال 99 مقادیر آن به دست آمده و مشخص شد باید به حساب با این افراد واریز شود. انتخابات مجامع استانی سهام عدالت بسیاربحث برانگیز شده است دلیل آن چیست ؟ ـ از آنجایی که شرکت سهام عدالت تاسیس شده و لازم است این شرکت تحت مدیریت افراد مشخصی در هر استان باشد برگزاری انتخابات در استان به روش الکترونیکی انجام شد سامانه ای بنام (دیما) که زیر نظر شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه بورس اوراق بهادار است سامانه ای طراحی شده و سهام دارند امکان حضور در این مجامع را دارند بر این اساس در استان کرمان قرار است انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود و از آنجایی که صدرصد سهام این شرکت سرمایه گذاری استانی شناور است و تعداد سهام داران زیاد است که هر کدام عدد کوچکی از سهام را دارند برگزاری مجامع الکترونیکی در سامانه دیما با ابهامات و اشکالات کارشناسی مواجه است که خیلی از آن به جا است زیرا بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان ارزش دارایی است که افراد در استان به روش غیر مستقیم انتخاب کردند لذا باید هیئت مدیره ای انتخاب شود که بتواند این عدد سرمایه بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان را مدیریت کند. چون عدد قابل توجه است و تعداد سهام داران بسیار زیاد است  هیئت مدیره ای که باید انتخاب شود کارش دشوار و بسیار مهم است، بنابراین باید افرادی ذیصلاح که تخصص در بحث واسطه های مالی داشته باشند، انتخاب شوند. لذا افراد منتخب باید آشنایی با سرمایه گذاری و تجربیات لازم را در این حوزه داشته باشند چون درصدی از عدد 17 هزار میلیارد تومان را تا سی درصد با طی مراحلی امکان اختصاص به سرمایه گذاری های سود آور که براساس تصمیمات هیئت مدیره انجام می شود وجود دارد و این افراد باید بر اساس تخصص های بالا و نظرات دقیق کارشناسی برخودار باشند تا بتوانند تصمیمات خوبی اتخاذ کنند و هم در توسعه استان و افزایش سود آوری شرکت و انتفاع آنها  موثر باشند و اگر  با عجله و بدون شرایط خوب و عدم دعوت از افراد کارشناس و عضویت در هیئت مدیره بخواهیم کار را انجام دهیم  ممکن است سرنوشت این سهامداران به دست افراد متخصص قرار نگیرد و با گذشت زمان هم امکان سودآوری وجود نداشته باشد و  هم اینکه نتوانیم از این ظرفیت  در توسعه استان و ارتقاء اوضاع معیشتی و اقتصادی این خانوارها کمک کنیم. پیشنهاد شما چیست؟ ـ بنده اعتقاد دارم اگر سهام داران جزء بتوانند در انتخابات با وکالت یا شیوه های مختلف شرکت کنند و  افراد متخصص هم  بتوانند به عنوان داوطلب در هیئت مدیره که از سوابق عملی و کارشناسی اجرایی در سرمایه گذاری های بخش خصوصی که هم قدرت ریسک پذیر و تصمیم گیری و هم قدرت مدیریت در اجرای سرمایه گذاری دارند انتخاب شوند که این کار زمانبری است امیدواریم این مراحل اولیه به خوبی با کارشناسی انجام شود که خروجی آن افراد توانمند باشد. افراد توانمند بتوانند پروژه های سودآور را تعریف و با مدیریتی که در اجرای پروژه دارند  این پروژه ها را به نتیجه سرمایه گذاری برسانند که هم استان بتواند به یک نتیجه بهتری برسد و هم سهامداران از عملکرد شرکت رضایت داشته باشند.   انتهای پیام/نامجو https://armanekerman.ir/vdcbafb8frhb85p.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما