تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۱
۰
plusresetminus
تبدیل اقتصاد مولد به اقتصاد وابسته با کشوری سالمند
در حال حاضر جمعیت ایران بیشتر در سن 65 سال و بیشتر از آن قرار دارند که اگر روند افزایش جمعیت در کشور به همین شکل ادامه پیدا کند در سال 1409 سهم جمعیت سالخورده بالای 65 سال از کل جمعیت کشور به بالای 10 درصد می رسد و این بدان معناست که جمعیت کشور سالمند شده است و کشور با چالش های جدید روبرو شده است.   به گزارش راه آرمان؛ هر کشوری برای رشد و پیشرفت اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و ... به نیروی جسمی و فکری قشر جوان خودش نیاز دارد. حالا فرض کنید سرزمینی را که اکثریت آن را افرادی مسن و غیر فعال تشکیل بدهند چنین کشوری روز به روز ضعیفتر و آسیب پذیرتر خواهد شد. در چند دهه اخیر وضعیت کمّی و کیفی جمعیّت ایران دچار تغییرات اساسی شده است؛ به‌دلیل کاهش نرخ فرزندآوری از اوایل دهه 70 تاکنون، جمعیّت افراد کمتر از 15 سال کاهش یافته و جمعیّت میانسال و سالمند کشور افزایش یافته است، این تغییرات به‌گونه‌ای بوده که جمعیّت کشور در حال حرکت به‌سمت سالخوردگی است. در حال حاضر جمعیت ایران بیشتر در سن 65 سال و بیشتر از آن قرار دارند که این میزان برای کشوری مثل ایران نوید دهنده خبر خوبی نیست. اگر روند افزایش جمعیت در کشور به همین شکل ادامه پیدا کند در سال 1409 سهم جمعیت سالخورده بالای 65 سال از کل جمعیت کشور به بالای 10 درصد می رسد و این بدان معناست که جمعیت کشور سالمند شده است و کشور با چالش های جدید روبرو شده است. با مراجعه به آمار متوجه می شویم که آهنگ رشد جمعیت سالمندان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه متفاوت است افزایش جمعیت سالمندان در کشورهای توسعه یافته طی 100 الی 200 سال اتفاق افتاده است در حالی که این روند در کشورهای در حال توسعه همچون ایران طی 30 الی 40 سال اتفاق می افتد و این مسئله موجب افزایش هزینه های کشور از یک سو و از سوی دیگر موجب کاهش تولید داخلی شده و این اتفاق برای یک کشور یعنی  تبدیل اقتصاد مولد به یک اقتصاد وابسته. داده‌های اندازه و سهم جمعیّت سالمندان ایران، مطابق با سرشماری‌های نفوس و مسکن ایران از سال 1335 تا 1395 در جدول 1 آمده است؛ مطابق با تعریف فوق و داده‌های جدول 1، معلوم می‌شود که جمعیت ایران از سال 1385 وارد بزرگسالی شده است و روند افزایشی جمعیت سالمند در ایران همچنان ادامه‌دار است.
کاهش جمعیت , فرزندآوری , سالمندان , مطابق داده‌های سازمان ملل متّحد مشخص می‌شود سهم جمعیّت سالمند +65 سال ایران از کل جمعیّت کشور در سال 1409، به بالای 10 درصد می‌رسد؛ این بدان معناست که جمعیّت کشور از سال 1409 وارد سالمندی خواهد شد. (جدول 2)
کاهش جمعیت , فرزندآوری , سالمندان , با مراجعه به جدول 1 می‌توان دریافت در سال‌های گذشته روند تغییرات اندازه و سهم جمعیّت سالمند کشور هرچند افزایشی بوده، امّا این تغییرات از یک سرعت آرام و قابل قبولی برخوردار بوده است؛ موضوعی که در آینده با چالش روبه‌رو خواهد بود! از جدول 2 پیداست که سرعت سالمندی جمعیت ایران در سال‌های پیشِ‌رو بسیار بالا خواهد بود؛ به‌عنوان مثال از سال 2020 تا 2050 طی 30 سال، سهم 6.6درصدی جمعیت سالمند +65 سال در ایران به 20.2 درصد خواهد رسید؛ این یعنی یک افزایش 3برابری در سهم جمعیت سالمندان از جمعیت کل کشور؛ در نمودار 1 به‌وضوح می‌توان دریافت که در سال‌های پیشِ‌رو سرعت افزایش جمعیت سالمندان در کشور بسیار بالاست.
  انتهای پیام/نامجو https://armanekerman.ir/vdcenn8zzjh8zei.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما