تاریخ انتشار :جمعه ۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۱
۰
plusresetminus
کمیته بین المللی المپیک همواره به دنبال فرار از سیاست بوده است تا در مقابل رخدادهای جهان خنثی عمل کند اما این نگاه هیچگاه پایدار نبوده است.
ناگفته هایی از سیاست در ژاپن / از ممنوعیت داشتن ارتش تا اخراج به دلیل انتقاد از هولوکاست
به گزارش راه آرمان، پس از تعویق یک ساله المپیک المپیک 2020 توکیو از امروز این گردهمایی برزگ ورزشی آغاز خواهد شد.
اما اعلام دو خبر در آستانه این بازی ها بازهم بحث داغ جدایی ورزش از سیاست را در محافل مختلف داغ کرد. خبر نخست اعلام ممنوعیت اجرای نماد جنبش جان سیاهان مهم است در زمان برگزاری مسابقه ورزشی و روی سکوی مدال ها بود. البته کمیته بین المللی المپیک در دستورالعملی تعدیل شده اعلام موضع در خصوص جنبش جان سیاهان مهم است در محدوده‌هایی مشخص همچون مراکز و سالن‌های برگزاری کنفرانس مطبوعاتی و سایر مناطق مرتبط، را مجاز شمرده است.
اما خبر دوم اخراج کارگردان مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک به دلیل شوخی با هولوکاست بود. "کنتارو کوبایاشی"، کارگردان برنامه‌های
هنری افتتاحیه و اختتامیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو، به دلیل انتشار یک ویدئویی قدیمی مربوط به حدود 20 سال پیش که در آن با هولوکاست شوخی می‌کند، اخراج شد. اعلام این خبر با استقبال مقامات غربی به خصوص آمریکا همراه شد. این در حالی است که آنها توهین به اسلام را به بهانه آزادی بیان به رسمیت می شناسند.
البته این ها تنها چالش های سیاسی المپیک 2020 نیستند. ژاپن پس از جنگ جهانی دوم با چالش های متعدد اجتماعی روبرو شد. روحیه مردم این کشور پس از اشغال توسط آمریکا، باز نویسی قانون اساسی این کشور توسط آمریکا، ممنوعیت داشتن ارتش و اجرای قانون کاپیتالاسیون همراه با ویرانی های جنگ به شدت ضربه دید. ژاپنی ها در سال 1964 تلاش کردند با برگزاری المپیک در داخل این کشور بار دیگر غرور و روح میهن پرستی را به مردمشان باز گردانند. از سوی دیگر وجهه بین المللی خود را که پس از جنایاتشان در شرق آسیا آسیب دیده بود را باز یابند.
حالا هم دولت ژاپن با اصرار فراوان تلاش دارد  المپیک توکیو را با یک سال تاخیر برگزار کند. فاجعه فوکوشیما در سال 2011، رکود و تنزل جایگاه اقتصادی ژاپن، تحقیر دولت آبه توسط ترامپ و دریافت هزینه های گزاف از مردم ژاپن بابت حضور در
شمال و جنوب این کشور، شکست در پروژه ساخت واکسن و تداوم بحران کرونا باعث شده است تا دولت ژاپن برای بازیابی وجهه خود در جهان و سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی به دنبال برگزاری مسابقات المپیک باشد. البته ژاپنی ها امیدوار بودند با بزرگنمایی تهدید کره شمالی از یک سو و از سوی دیگر به بهانه برقراری امنیت بازی های المپیک، از سوی آمریکایی ها اجازه یابند تا قانون اساسی را طبق خواسته خودشان تغییر دهند و ارتش واقعی داشته باشند. هر چند در رسیدن به این هدف هنوز ناکام مانده اند.
از سوی دیگر در داخل این کشور ناکارآمدی های اقتصادی و بحران کرونا موجب نارضایتی مردم ژاپن از برگزاری این مسابقات ورزشی شده است. تا آنجا که برخی از شرکت های ژاپنی که به عنوان حامی این مسابقات لگوی خود را از المپیک حذف کرده اند. شرکت تویوتا نیز اعلام کرده است تبلیغات تلویزیونی خود با محوریت المپیک توکیو را لغو می کند.
البته دولت ژاپن اولین کشوری نیست که با المپیک بازی می کند تا به اهداف سیاسی خود برسد. المپیک به ظاهر یک هم آورد ورزشی است اما سیاستمداران همیشه به دنبال بهره برداری های خود بوده اند. حضور مقامات کشورها در مراسم افتتاحیه و اختتامیه نشان بارز توجه سیاست به المپیک است.
المپیک برلین و بهره برداری هیتلر از آن، تحریم المپیک مسکو توسط بلوک غرب و تحریم المپیک لس آنجلس توسط بلوک شرق، محرومیت ورزشکاران افغانستان از حضور در المپیک در زمان طالبان و دهها رخداد سیاسی دیگر، نشان می دهد سیاستمداران از این رخداد بهره برداری می کنند.
انتهای پیام/

  https://armanekerman.ir/vdca6wn6i49nue1.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین