تاریخ انتشار :جمعه ۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۹
۰
plusresetminus
المپیکی بدون کرمانی ها

جای خالی کرمان در توکیو

در حالی که پس از المپیک ریو و بازی های آسیای جاکارتا مسئولان اعلام کردند برنامه هایی برای افزایش حضور ورزشکاران کرمانی در المپیک توکیو دارند اما ورزش کرمان سهم اندکی در بزرگترین رخداد ورزشی جهان دارد.
جای خالی کرمان در توکیو
به گزارش راه آرمان، وقتی زهرا نعمتی به حسرت 24 ساله ورزش کرمان برای حضور در المپیک پایان داد و وقتی او پیشاپیش تمام ورزشکاران در استادیوم به پیش می رفت امید در دل کرمانی ها جوانه زد.
تجربه سپردن پرچمداری کاروان ورزشی ایران در مسابقات المپیک به یک کرمانی آنقدر شیرین بود که مردم کرمان از مسئولان می خواستند برای حمایت از ورزش گام بردارند. بازی های آسیای جاکارتا که فرا رسید مدال های رنگین بر سینه کرمانی ها درخشیدن گرفت تا توقعات بالا برود.
اما حالا و بعد از چهار سال از آن خاطره ها، هیچ کرمانی در ورزشگاه های المپیک توکیو قدم نخواهد زد. و اگر بازی های پارالمپیک هم نبود دیگر هیچ کرمانی در توکیو حاضر نمی شد.
انگار وعده های مسئولان در این چهار سال در حد حرف باقی ماند. در میان 66 ورزشکار مرد و زن ایرانی حاضر در المپیک نام هیچ بچه کرمانی دیده نمی شود. اما چرا اینگونه شد؟
کرمان در ورزش های مختلف سال هاست که در سطح یک حضور دارد اما باشگاه های کرمانی که عمدتا به شرکت های بزرگ صنعتی وابسته هستند در امر پرورش استعدادها چندان موفق نبودند. هر چند شرکت های بزرگ صنعتی از قهرمانان ورزشی حمایت کرده اند اما برای پشتوانه سازی آنها چندان کاری از پیش نبرده اند.
از سوی دیگر وضعیت همین تیم ها هم چندان پایدار نیست. به مسابقات امسال فوتبال که نگاه بکنیم تیم های مس رفسنجان و گل گهر سیرجان نتایج کاملا سینوسی داشته اند و در مقاطع مهم فصل باخت های بدی را تجربه کرده اند. مس کرمان هم در مقطعی از فصل با نتایج خوبش خود را برای صعود آماده می کرد ناگهان به چنان بحرانی دچار شد که حتی نتوانست به سهمیه هم نزدیک شود.
یا در ورزش های رزمی کرمان همیشه جز مدعیان بوده است و باشگاه های زیادی در این زمینه در استان فعال هستند اما هیچگاه کرمانی ها نتوانسته اند به حق خود برسند.
مدیریت ناپایدار و حاشیه ها دو عامل اساسی هستند که ورزش کرمان را به قهقرا برده اند. ورزشکاران کرمانی از لحاظ توانایی ها چیزی از دیگران کم ندارند اما هیچ سیستم استعدادیابی برای آنها آماده نشده است. آیا بعد از زهرا نعمتی یا پیمان نصیری هیچ پشتوانه ای برای آنها وجود دارد؟ آیا هیچ استعدادیابی در میان جوانان کرمانی حضور دارد تا آنها را به سمت پیشرفت سوق دهند؟
از سوی دیگر حاشیه ها در ورزش کرمان کم نیست. از دخالت افراد غیرمتخصص گرفته تا رسانه ها و ورزشکارانی که به دنبال سود خود هستند. هیچ سالی به پایان نمی رسد مگر آنکه جار و جنجال در یک هیئت ورزشی تیتر یک رسانه ها نباشد. یا مدیری به دلیل ضعف ها یا حاشیه ها برکنار نشده باشد.
جوانان کرمانی جز مستعد ترین ورزشکاران ایرانی هستند. اما یک مدیریت قوی و یک مربی دلسوز می تواند این استعدادها را شکوفا کند. امیدوارم چهارسال آینده دیگر شاهد چنین حسرت هایی نباشیم.
نویسنده: محمدنعیم رستمی
انتهای پیام/


انتهای پیام/
  https://armanekerman.ir/vdcb8gb8zrhb5fp.uiur.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما