تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۵
۰
plusresetminus
امام جمعه جیرفت گفت: ایام دهم تا هجدهم ذی‌الحجه دهه امامت و ولایت نامگذاری شده است و نزول آیه هَلْ أَتَیٰ در شان اهل بیت عصمت و طهارت (س) است.
روز مباهله، حقانیت اهل بیت عصمت و طهارت پیامبر (ص) را ثابت کرد
به گزارش آرمان کرمان؛ حضرت حجت الاسلام والمسلمین میثم تارم امام جمعه جیرفت در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: مباهله یک مسئله تاریخی و اعتقادی است.
وی به ماجرای این روز اشاره کرد و ادامه داد: مسیحیان نجران دعوت پیامبر اسلام (ص) را نپذیرفتند و یک روز هم برای مانور و فریب مسلمانان وارد مدینه شدند و با زیور آلات و شترهای تزئین کرده با هدف اینکه مسلمان‌ها فقیر هستند و به طرف آن‌ها جذب خواهند شد که در نهایت چنین اتفاقی نیفتاد و کسی به آن‌ها اعتنایی نکرد.

امام جمعه جیرفت بیان کرد: مسیحیان نجران از پیامبر اسلام (ص) تقاضای ملاقات کردند و پیامبر (ص) به آن‌ها وقت داد و به محضر ایشان شرف‌یاب شدند و با هم به صحبت پرداختند.

وی افزود: بزرگان دین مسیحیت سوالاتی را از پیامبر اسلام (ص) شروع کردند و چون آن‌ها قائل بودند که حضرت عیسی فرزند خداوند متعال است در رابطه با پدران برخی از پیامبران سوالاتی را پرسیدند و از این سوالات نتیجه گرفتند که انسان باید پدر داشته باشد و چون حضرت عیسی پدر انسی ندارد پس پدر ایشان هم باید خداوند تبارک و تعالی باشد.

حضرت حجت الاسلام والمسلمین تارم تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) براساس آن چه که خداوند تبارک و تعالی به او وحی کرد پاسخ داد: إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ فرمودند این مسئله مشکلی نیست و قبل از حضرت عیسی هم حضرت آدم بدون پدر و مادر خداوند او را آفریده است پس به طریق اَوَّلی نیز می‌تواند حضرت عیسی را بدون پدر و مادر خلق کند.

وی اظهار کرد: مسیحیان نجران سخنان حق الهی را نپذیرفتند و پیشنهاد مباهله دادند و مباهله یعنی یکدیگر را نفرین کردن و پیامر گرامی اسلام (ص) از طرف خداوند تبارک و تعالی مأمور به پذیرش دعوت به مباهله شد.
امام جمعه جیرفت گفت: مطابق آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران که خداوند باری‌تعالی می‌فرمایند: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ، که خداوند متعال به پیامبر اسلام (ص) اجازه مباهله را داد که در یک مکانی با هم بنشینند و یک دیگر را نفرین کنند یعنی هر کس حق نیست خداوند تبارک و تعالی آن‌ها را نفرین و نابود کند.

حجت الاسلام والمسلمین تارم ابراز کرد: زمان و مکان مباهله مشخص شد که امروزه مسجدی در مدینه ساختند مشهور به مسجد مباهله و یا مسجد اجابت که در ۵۰۰ متری ضلع شرقی مسجدالنبی است.

امام جمعه جیرفت بیان کرد: مسیحیان نجران در مکانی که قرار گذاشته شده بود حاضر شدند بعد از مدتی دیدند پیامبر با امام حسن و حسین (ع)، فاطمه زهرا (س) و امیرالمومنین (ع) می آید؛ به واقع  این همراهی نشان‌گر حقانیت پیامبر بود و معلوم می‌شد که هیچ گونه شک و تردیدی وجود ندارد و یقین و اعتقاد قوی دارند.

وی بیان کرد: مسیحیان متوجه شدند که پیامبر اسلام (ص) نزدیک‌ترین و عزیزترین خویشان خود را همراه آورده است و اگر مباهله‌ای صورت گیرد و پیامبر (ص) آنها را نفرین کنند تمام مسیحیت از بین می‌رود و تا روز قیامت یک مسیحی باقی نخواهد ماند، لذا مسیحیان پیشنهاد دادند که مباهله انجام نشود و در حکومت اسلامی زندگی کنند که در نهایت مباهله‌ای صورت نگرفت و منصرف شدند.

حجت الاسلام والمسلمین تارم افزود: از این آیه نتیجه می‌گیریم که خداوند می‌فرماید ای پیامبر (ص) به این‌ها بگو که ما فرزندان خود را می‌آوریم برای مباهله که همه این‌ها دلیل بر حقانیت اهل بیت عصمت و طهارت و حقانیت ولایت امیرالمومنین (ع) است.

امام جمعه جیرفت تصریح کرد: امروز ما باید از آیات قرآن مجید درس بگیریم و در دفاع از حق و ولایت همان طوری که نزدیکان پیامبر حاضر شدند در آن روز مباهله و نفرین شرکت کردند ما نیز باید برای امام المسلمین زمان خود حاضر به ایثار و فداکاری باشیم تا از اسلام عزیز و ارزش‌های اسلامی و ولایت و امامت دفاع کنیم.
انتهای پیام/
https://armanekerman.ir/vdcipuaz3t1arq2.cbct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما