تاریخ انتشار :جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۹
۰
plusresetminus
رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون تنها را مقابله با کووید-۱۹ است. واکسن‌های کووید-۱۹ با ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس کرونا باعث کاهش مرگ و میر بیماری می‌شوند.
کدام واکسن را بزنم / سه راهی برکت، سینوفارم، آسترازانکا
به گزارش راه آرمان، از بهمن 98 که ویروس کووید-19 یا همان بیماری کرونا در ایران شیوع پیدا کرد تاکنون تعداد زیادی از هموطنمان به آن دچار شده اند. هر چند داروی مشخصی برای این بیماری وجود ندارد اما تعداد بهبودیافتگان بالا است. البته خانواده های بسیاری نیز داغدار عزیزان خود شدند.
اما از بهمن ماه سال گذشته طرح واکسیناسیون کرونا در ایران آغاز شد. در کرمان نیز تعداد افرادی که واکسن دریافت کرده اند به نیم میلیون نفر رسیده است. در حال حاضر افراد بالای 43 سال و مشاغلی مانند پزشکان، معلمان، اساتید، رانندگان تاکسی و... هم واکسن دریافت می کنند.
اکنون بسیاری از افراد می توانند واکسن دریافت کنند اما برای واکسینه کردن خود دچار تردید هایی هستند. یکی از دلایل آن سردرگمی در انتخاب نوع واکسن است.
واکسن زدید پروتکل ها را هم رعایت کنید
بهترین روش برای مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ واکسیناسیون است. واکسن‌های کووید-۱۹ با ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس کرونا به طور قابل توجهی باعث کاهش ریسک پیشرفت بیماری کرونا و عواقب جدی ناشی از این بیماری
می‌شوند. در حال حاضر هدف اصلی واکسیناسیون کاهش تعداد مرگ و میر است.
به همین دلیل افرادی که واکسن دریافت کرده اند به مانند دیگر مردم باید پروتکل های بهداشتی به خصوص زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
واکسن های موجود کدام ها هستند
شرکت های زیادی بر روی ساخت واکسن برای کرونا تحقیق کرده اند. در حال حاضر 3 واکسن سینوفارم چینی، کووبرکت ایرانی و آستارازینکا کره جنوبی در مراکز واکسیناسیون عرضه می شود.
فاصله بین دز اول و دوم آسترازنکا سه ماه و برای کوو برکت و سینوفارم 4 هفته و نهایت 6 هفته است.
زنان در دوران بارداری و شیردهی، افراد مبتلا به سرطان، ایدز و بیماران هموفیلی حتما باید با مشورت پزشک واکسن دریافت کنند.
همچنین افراد دارای سابقه بیماری های حاد یا حساسیت نیز حتما در زمان دریافت واکسن، مرکز را مطلع نمایند.
سینوفارم اولین واکسن
چین نخستین کشوری بود که به ویروس کرونا مبتلا شد و پس از آن نیز اولین کشوری بودند که واکسن تهیه کردند. در حال حاضر چین به دلیل رعایت محدودیت های سختگیرانه و واکسیناسیون از لحاظ شیوع کرونا وضعیت مناسبی دارد. 
تاکنون عوارض شدید با این واکسن گزارش نشده است. شایع‌ترین عارضه، درد در محل تزریق بوده است که بالاتر از ۱۰ درصد گیرندگان واکسن این علایم را نشان داده‌اند و در کل بین یک تا ۱۰ درصد از گیرندگان واکسن نیز سایر علایم مانند تب
موقت، احساس ضعف، سردرد، اسهال، قرمزی، سفتی، تورم و خارش محل تزریق داشتند. راش جلدی در محل تزریق، تهوع و استفراغ، خارش در محل‌های غیر از تزریق، درد عضلانی، درد مفاصل، خواب آلودگی و گیجی از عوارض ناشایع بعد از تزریق واکسن بوده است که حدودا بین یک در هزار تا یک درصد گیرندگان واکسن را شامل شده است.
آسترازانکا عوارض بالا ایمنی بالا
واکسن آسترازانکا ساخت کره جنوبی است و به گفته برخی پزشکان دارای ایمنی بالایی است. هرچند عوارض آن نیز بسیار زیاد است.
تا سه روز پس از تزریق واکسن کرونا، علائم تب و لرز، درد محل تزریق، احساس سرماخوردگی، کسالت، اسهال و ... طبیعی است. در واکسن آسترازنکا به ازای هر یک میلیون دوز، ممکن است در 6 نفر از افراد لخته خون رخ دهد که به همین منظور بهتر است افرادی که این این واکسن را تزریق می‌کنند تا چهار هفته پس از تزریق، تحت نظر و پایش از نظر "ترمبوز" باشند.
درمجموع این واکسن برای افراد بالای 50 سال مناسب است.
کووبرکت و نبود آن
کووبرکت اولین واکسن ساخت ایران است که به تولید انبوه رسیده است. این واکسن بسیار پرطرفدار است و بسیاری از مردم منتظر آن هستند. البته به افراد با سن بالای 45 سال توصیه می شود منتظر آن نمانند و با توجه به گسترش سویه های جدید کرونا حتما از واکسن های دیگر استفاده کنند.
درد محل تزریق، بدن درد، سردرد، تب و ضعف شایع ترین عوارض این واکسن است.
انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdcd5z0fzyt0x96.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما