تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۷
۰
plusresetminus
خبرنگاران برای نشان دادن مشکلات مردم و کشف حقیقت تلاش می‌کنند، اما خودشان همیشه جزو فراموش‌شده‌ها هستند.این شغل مصائب و مشکلات بسیاری دارد اما راوی برای بیان آن وجود ندارد.
سناریوی ناتمام دردهای کهنه خبرنگاران
به گزارش راه آرمان، ۱۷ مرداد که فرا می رسد موج انبوهی از پیام هایی تبریک در فضای مجازی و حقیقی به سوی قشر زحمت کش خبرنگار سرازیر می شود و هرکس به یک شیوه و قلم این روز را تبریک می گوید.

۱۷ مرداد که می رسد همه به پای درد دل خبرنگاران می نشینند و خبرنگاران هم با امید از دغدغه هایشان می گویند و چشمان پر امیدی که انتظار دارند این دغدغه ها روزی به فرجام برسد.

خبرنگاران برای نشان دادن مشکلات مردم و کشف حقیقت تلاش می‌کنند، اما خودشان همیشه جزو فراموش‌شده‌ها هستند.این شغل مصائب و مشکلات بسیاری دارد اما راوی برای بیان آن وجود ندارد.

بیش از یک سال است  با شیوع کرونا خبرنگاران زیادی بیکار شدند.بیکاری مشاغل دیگر در رسانه ها بازتاب داشت اما بیکاری و دغدغه معیشت خبرنگاران هیچ جا بیان نشد.

شیوع پرسرعت ویروس کرونا در جهان و درگیر شدن دولت‌ها و ملت‌ها با این پدیده نوظهور و تمام تلخی‌ها و ناامیدی‌هایی که به دنبال داشت، جریان عجیبی بود که شاید درک آن برای راویان آن از همه بیشترچشیده شد,  راویان خستگی‌ناپذیری که در این چند ماه هم تلاش کردند با وجود تمام محدودیت‌ها و سختی‌ها، در صحنه حضور داشته باشند.نه صرفاً‌درصحنه بیمارستان و غسالخانه و بهشت زهرا. بلکه راویانی که تلاش کردند در بخش های مختلف به صورت جدی خبرهای  نیاز جامعه را انعکاس دهند.
 
این روزها فقط بهانه ای می شود تا پای درد دل این مردان وزنان میدان عرصه خبر بنشینیم تا شاید آلام دهنده گوشه ای از رنج هایشان باشیم.
 فاطمه افضلی خبرنگار پرتلاش خبرگزاری ایسنا در این رابطه می گوید: خبرنگاران همیشه در همه صحنه های خوب و بد رسالت اطلاع رسانی خود را انجام می‌دهند اما انصافا مطابق نقش مهم و کار سختی که به عهده دارند تقریباً از مزیت مادی و معنوی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: من معتقدم تا فردی عاشق کارش نباشد در این حرفه دوام نمی آورد زیرا اصلاً مسائل مادی در مقابل زحمت هایی که در عرصه خبر کشیده می‌شود، قابل مقایسه و موجب ماندگاری نیست.

افضلی خاطرنشان کرد: عرصه خبرنگاری در کرمان رها شده است و این رها شدگی را می‌توان هم مربوط به اداره متولی این حوزه و هم تشکل مربوطه دانست زیرا متاسفانه در طول سال شاهد رفتار برخی افراد به نام خبرنگار هستیم که نه تنها در شان خودشان نیست بلکه شخصیت دیگر همکاران فعال در این حوزه را نیز زیر سوال می برند و کسی نیست به این افراد تذکر داده و یک پالایش را انجام بدهد.

خبرنگار خبرگزاری ایسنا صریح کرد: همچنین در بخش مسائل رفاهی و کارهایی که یک تشکل فعال باید برای اعضایش انجام بدهد مساله قابل توجهی مشاهده نمی کنیم.

وی بیان کرد:در حوزه حقوق و دستمزد و همچنین بیمه خبرنگاران نیز اوضاع نابسامانی وجود دارد و بعضا افرادی هستند که با سابقه چندین ساله در این عرصه، دریافتی بسیار ناچیزی دارند.
 
اسما مسلمی مهنی خبرنگار نشریه سرای وطن گفت: شغل خبرنگاری شریف ، مقدس و تاثیرگذار بر فرهنگ ، اجتماع ، اقتصاد ، اعتقاد ، مذهب هر حکومت بوده و هست.
وی افزود: معمولا هر حکومت برای رسیدن به اهداف ایده ال آرمانی خود راهی ندارد که به دغدغه های شغلی خبر نگار توجه کند شاید تعریفات گوناگونی چون : خبرنگار تلاشگر و هدایتگری است که خود امنیت شغلی ندارد و حداقل معیشت زندگیش تامین نمی شود را در مجلات ، مطبوعات و رسانه ها از زبان مسوولان هر ساله می شنویم ولی هرگز به آن عمل نشده است.

مسملی خاطرنشان کرد: خبر نگار برای اینکه مستقل فکر کند و دغدغه مردم را داشته باشد باید دغدغه فکری خود را شغل و تنگ دستی خود نداند، متاسفانه هنوز خبرنگار و روز خبر نگار در تعریفات کلامی گم است و کسی به امنیت شغلی آن توجه نکرده است.

وی بیان کرد: برای ساخت جامعه ای سالم و فکری کم دغدغه نمی توانیم خبرنگاری را شغل مقدس و مهم بشماریم ولی به معیشت آن توجه نکنیم، زیرا شغل خبرنگاری تنها شغلی است که ضمانت و امنیت شغلی ندارد و هنوز در زمره شغل های مهم تعریف نشده است.

خبرنگار نشریه سرای وطن ادامه داد: بیاییم حمایت ازخبرنگاری را از تعریف به عمل ارتقا دهیم و امنیت شغلی آن را تضمین کنیم، این روزها خبرنگاری علاقه شخصی گروهی است که برای دلشان کار می کنند اما بدون امنیت شغلی.....
 
رجبی خبرنگار خبرگزاری ایرنا افزود: خبرنگاری شغل پر مشغله، سخت اما شریفی است که افراد برای ورود و ادامه آن، نیاز به توان و آگاهی فراتر از حد معمول دارند.

وی گفت: خبرنگاران به عنوان نخبگان جامعه به مثابه گوش و چشم، مسائل و مشکلات را می شنوند و می بینند و می نویسند و به زبان می آورند تا به سهم خود آلام و دردها را التیام یا کاهش دهند، اما نکته ای که اینجا حائز اهمیت است خود جامعه خبر و خبرنگاری دارای مشکلاتی هستتد که کمتر به چشم می آید و گفته می شود.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا بیان کرد: شاید مهمترین مشکل خبرنگاری کم ارج بودن و بها ندادن به این قشر فرهیخته است، بسیاری از مسئولان و متولیان نگاه صمیمانه ای به حوزه خبر و خبرنگاری ندارند و آنها را با دیده منفی ارزیابی می کنند، هر چند تعداد اندکی نیز هستند که اهمیت جایگاه خبر را به خوبی درک می کنند.

رجبی تصریح کرد: مشکلات صنفی و معیشتی نیز بویژه برای خبرنگاران غیر رسمی وجود دارد، و این در حالیست که کمترین دستمزد را دریافت می کنند و به همین دلیل بسیاری از خبرنگاران یا به امور دیگر مشغول شده اند و یا دنبال اخبار سفارشی هستند.

وی ادامه داد: به هر حال خبرنگاری در ایران  در شرایط فعلی بیماری کرونا ریسک بالایی پیدا کرده است، اما سربازان عرصه اطلاعات و آگاهی بخشی جامعه پا پس نکشیده اند و همچنان در میدان هستند.

رجبی خاطرنشان کرد: در پایان باید  مسئولان کشوری و استانی برای خبرنگاران در حوزه معنوی و مادی سیاست گذاری طولانی و مطمئنی برای حمایت و پشتیبانی اصحاب رسانه داشته باشند.

 
مهین نامجو خبرنگار پایگاه خبری راه آرمان در این رابطه گفت: خبرنگاری کار بسیار پرمشغله ای است که به ظاهر چنین مشخص نیست اما وقتی به عمق کار مراجعه می کنیم می بینیم یکی از شغل های بسیار سخت اما کم درآمد است.

وی ادامه داد: خبرنگاران بویژه خبرنگاران شهرستانی اقشار مظلومی هستند که هیچگاه مورد توجه مسئولان و علی الخصوص نمایندگان مجلس قرار نگرفته اند.

خبرنگار راه آرمان، تصریح کرد: نظام های کارامد، کارامدی خویش را مرهون و مدیون خبرنگاران آگاه و جسور و منتقد است و این انتظار می رود همانگونه که خبرنگاران به دنبال بیان مشکلات مردم می پردازند مسئولان نیز به دغدغه اصحاب رسانه توجه بیشتری داشته باشند.

نامجو بیان کرد: متأسفانه این پل ارتباطی میان مسئولان و مردم  گاهی با نقد هایی از عملکرد مسئولان از سوی خبرنگاران قطع شده و اگر تمجیدی از مدیر یا مسئولی به عمل نیاید خبرنگار به شدت نکوهش می شود!

وی ادامه داد: برای رسیدن به قله حقیقت و صداقت باید بسوزیم تا از خاکستر ما حق گویان دیگری برخواسته و راه ما را ادامه دهند و این جز باشجاعت و حق گویی رخ نخواهد داد و مصلحت اندیشی تنها راه انحراف از این وظیفه و آرمان است.

خبرنگار راه آرمان همچنین به بیمه خبرنگاران اشاره کرد و افزود: متاسفانه مدیران مسئول و کارفرمایان بیمه خبرنگاران را به اسم بیمه خبرنگاری رد نمی کنند و این سبب می شود تا آنها در زمره خبرنگار به حساب نیایند و سابقه ای در این زمینه برای آنان ثبت نشود که این امر  آینده ای برای خبرنگار ندارد.
 
انتهای پیام/نامجو
  https://armanekerman.ir/vdcee78zxjh8wfi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما