تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۱
۰
plusresetminus
مهدی بماندشتی گفت: دام‌های سبک شهرستان فهرج تا پایان شهریور ماه علیه بیماری بروسلوز واکسینه می‌شوند.
مایه کوبی دام‌های سبک فهرج علیه بیماری بروسلوز
به گزارش راه آرمان؛ مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بروسلوز (تب مالت) بیماری واگیردار مشترک بین انسان و دام است که احتمال شیوع این بیماری در فصل تابستان به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی بیشتر می‌شود.

وی افزود: از علائم این بیماری در انسان می‌توان به تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل اشاره کرد.

بماندشتی تصریح کرد: بیماری بروسلوز به دلیل ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و از دست دادن ارزش اقتصادی دام دارای اهمیت است و علاوه بر بعد اقتصادی از لحاظ مشترک بودن این بیماری بین انسان و دام، اهمیت ویژه‌ای دارد.

 رئیس شبکه دامپزشکی فهرج از دامداران درخواست کرد، به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب مالت، دام‌ها را علیه این بیماری واکسینه کنند تا از ابتلا و سرایت این بیماری به انسان‌ها جلوگیری شود.

وی همچنین با اشاره به رعایت نکاتی در این فصل گفت: دامداران در صورت وجود خراش یا زخم بر روی دست از شیردوشی اجتناب کنند و دام تلف شده، سقط شده و ترشحات رحمی دام‌های آلوده را سوزانده یا به مقدار کافی بر روی آن‌ها مواد ضدعفونی کننده ریخته و به طور بهداشتی دفن کنند یا بسوزانند.

بماندشای اضافه کرد: خودداری از مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه، مصرف نکردن گوشت فاقد مهر و لیبل بهداشتی، استفاده از تجهیزات حفاظتی همچون دستکش و ماسک در ارتباط با دام از جمله اقدامات مهم در پیشگیری از بروز بیماری تب مالت است.

 رئیس شبکه دامپزشکی فهرج در پایان خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام ها، شناسایی و حذف دام‌های آلوده و آموزش افراد جامعه و دامداران از مهمترین راه‌های کاهش بیماری در جمعیت حیوانی و انسانی است.

انتهای پیام/فهرج https://armanekerman.ir/vdcdjf0foyt0xz6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما