تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۵
۰
plusresetminus
عباس سعیدی گفت: با توجه به ادامه روند خشکسالی در استان و ضرورت اصلاح الگوی کاشت محصولات باغی با محوریت بهینه سازی مصرف آب، حذف گونه­ های آب بر محصولات کشاورزی و جایگزینی آن با گونه های کم آب بر در برنامه اصلاح الگوی کاشت قرار گرفته است.
گیاهان دارویی جایگزین کشت گونه های آب بر کشاورزی با تداوم خشکسالی/ تولید زعفران و گل محمدی مشاغل خرد روستایی استان کرمان را گسترش داده است
عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اظهار کرد: با توجه به ادامه روند خشکسالی در استان و ضرورت اصلاح الگوی کاشت محصولات باغی با محوریت بهینه سازی مصرف آب، حذف گونه­ های آب بر محصولات کشاورزی و جایگزینی آن با گونه های کم آب بر در برنامه اصلاح الگوی کاشت قرار گرفته است.

وی افزود: در این راستا محصولاتی مانند زعفران، گل محمدی و سایر گیاهان دارویی و انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به فضای بسته (کشت­ های گلخانه­ ای) در تدوین برنامه مدون مدنظر و به مرحله اجرا درآمده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان بیان کرد: به طور کلی در دو سال گذشته کشت 483 هکتار زعفران، 755 هکتار گل­محمدی، 834/5 هکتار سایر گیاهان داروئی و 95 هکتار گلخانه سبزی و صیفی توسعه یافته است.

سعیدی ابراز کرد: با این میزان توسعه، بالغ بر 8550000 مترمکعب آب در توسعه گلخانه با تولید 12-10 برابر در مقایسه با فضای باز و 4145000 مترمکعب آب در توسعه مجموعه گیاهان داروئی صرفه جوئی شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر نیز سطح زیرکشت گیاهان داروئی استان 7874/5 هکتار و گلخانه­ های استان 240 هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان ابراز کرد: یکی از این گیاهان داروئی گل­ محمدی است که با توجه به شرایط برخی از مناطق استان کاشت این گیاه در مناطق مستعد صورت پذیرفته و شهرستان بردسیر بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده است.

وی متذکر شد: با کاشت این گیاه در استان، کارگاه­ ها و کارخانه­ های فرآوری این محصول در سطح استان احداث شده که نسبت به تولید گلاب و اسانس با کیفیت بالا فعالیت می کنند، به طوریکه نقش بسزائی در اقتصاد مناطق کوهپایه­ ای داشته است.

سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر گل محمدی در استان کرمان تولید زعفران در سطوح خرد نیز تولید می شود که در حال حاضر مزارع تولید زعفران در سطح بالاتر از 20 هکتار مجهز به سیستم­ های آبیاری تحت فشار احداث شده که خود نقش بسزائی در گسترش اشتغال مناطق روستائی دارد. 

انتهای پیام/ س
 
  https://armanekerman.ir/vdcgxq9qqak9xx4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین