کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سفیر پیشین ایران در مکزیک:

رئیسی می‌تواند اعتماد و امید بین مردم را احیا کند

20 شهريور 1400 ساعت 11:53

قدیری ابیانه گفت: تمام امید دولت روحانی برای حل مشکلات همان اتکاء به غرب بود، اما خوشبختانه دولت آیت الله رئیسی، همان دولت سالمی است که می تواند اعتماد مردم را دوباره بازگرداند.


به گزارش راه آرمان؛ محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا در گفتگو با صبح زاگرس؛ درخصوص نحوه اعتمادسازی در دولت آیت‌الله رئیسی گفت: برای موفقیت در اموری که به کل کشور مربوط می‌شود، علاوه بر اینکه باید مدیریت سالمی داشته باشیم مشارکت مردم هم در کلیه امور ضروری است.

وی افزود: بنابراین مشارکت مردم و دولت است که به توسعه و پیشبرد اهداف کشور کمک می‌کند، هر چند برای هر فردی از اجتماع در کنار دولتمردان نیز وظیفه و مسئولیتی تعریف شده که لازمه تحقق این مشارکت همان بحث اعتماد سازی است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: با این حال نیز هم مردم باید به دولت اعتماد داشته باشند و هم دولت به مردم ، که  این دو مهم در دولت گذشته وجود نداشت به گونه‌ای که ما یک دولت نسبتا فاسد داشتیم که از برادر رئیس جمهور، برادر معاون اول و سایر نزدیکانشان گرفته تا عروس، داماد و فرزندان وزرا، بعضا در این امر سهیم بودند.

 دیپلمات ارشد سابق ادامه داد: با این وجود نیز شخص رئیس جمهور خیلی دروغ می گفت که همین مسئله در کنار فساد و ویژه‌خواری دولتمردان به نوعی موجب بی‌اعتمادی در جامعه شد در حالی که مردم اصلا به دولت اعتماد و باور نداشتند، دولت و شخص روحانی نیز اعتمادی به توانایی‌ها و ظرفیت‌های بزرگ ملت نداشتند. توهین های که رئیس جمهور به مردم می کرد خودش گویای این مطلب است.

 وی افزود: بنابراین تمام امید دولت قبل برای حل مشکلات همان اتکاء به غرب بود، اما خوشبختانه دولت آیت الله رئیسی، همان دولت سالمی است که می تواند اعتماد مردم را دوباره احیا کند کما اینکه مردم به این دولت اعتماد و در انتخابات نیز به او رای دادند.

قدیری ابیانه تصریح کرد: دولت جدید آیت الله رئیسی، دشمن‌شناس است و به ملت و توان داخلی اعتماد دارد که این مهم نیز یکی از کلیدهای حل مشکلات کشور است، برای مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف کشور علاوه بر اعتماد، آگاهی و امید به آینده لازم است.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در ادامه نیز اظهار کرد: باید توجه کرد که سه عنصر اعتماد متقابل دولت و مردم، آگاهی و امید به آینده، سازنده مشارکت هستند و این مشارکت حلال مشکلات است، لذا هر جایی که مردم مشارکت کردند و دولتمردان هم سیاست درستی اتخاذ کردند موفقیت‌های خوبی بدست آوردیم و حتی پیروزی انقلاب اگر هدایت‌های صحیح امام (ره) و مشارکت و جانفشانی مردم نبود، هرگز هم محقق نمی‌شد.

وی ادامه داد: به هرحال مشارکت مردم لازمه موفقیت است و در این مشارکت باید آگاهی، اعتماد متقابل، امید به آینده و خودباوری هم در مردم و هم در دولتمردان وجود داشته باشد چرا که اگر این عوامل باشند حرکت موثر صورت خواهد گرفت که رسانه‌ها باید این موضوعات را تقویت کنند.

دیپلمات ارشد سابق گفت: مثال مملکت همچون یک کشتی پارویی است که حکومت و مدیریت به نوعی کاپیتان این کشتی است و مردم همه پارور زن آن. اگر مدیریت سالم نباشد نمی‌تواند کشتی را در این دریای طوفانی به مقصد برساند و برعکس این موضوع نیز صادق است، یعنی اگر مردم وظیفه خود را به خوبی ایفا نکنند به مقصد نخواهیم رسید. پس لازمه موفقیت تلاش دولت و همراهی و همکاری مردم را می‌طلبد.

قدیری ابیانه افزود: به همین دلیل رسانه های بیگانه در دشمنی با ملت ایران، اولا سعی می‌کنند با نفوذ در ذهن مسئولین اعتماد آنها نسبت به خود و ملت‌شان را از بین ببرند، چون در این صورت است که دولتی راه‌حل عبور از مشکلات را تنها تکیه بر بیگانگان می‌داند و نیز فرصتی برای دشمن می‌شود که اعمال نفوذ کنند و زهر خودشان را بریزند.

تحلیلگر سایت خارجی تصریح کرد: دشمنان با تبلیغات گسترده سعی می‌کنند تا آگاهی، اعتماد و امید به آینده را از مردم بگیرند، و یکی از راه‌های آن نیز افزایش مطالبات فراتر از توان اقتصادی کشور است. لذا توقعات باید در حد مقدورات کشور باشد ولی متاسفانه اینگونه نیست.

وی افزود: به عنوان مثل خیلی‌ها رفاهیات ایران را با کشورهای نفت‌خیز حوزه خلیج فارس مقایسه می‌کنند بدون در نظر گرفتن اینکه با توجه به جمعیت بومی و میزان صادرات نفت خام در این کشورها و مقایسه آن با صادرات نفت خام در ایران و جمعیت بومی، آن هم در شرایط قبل از تحریم، مشخص می‌شود یک سال صادرات نفت در امارات متحده عربی به ازای هر تبعه آن کشور معادل حدود ۵۰ سال صادرات به ازای هر ایرانی در شرایط صادرات قبل از تحریم است. یعنی میزان صادرات نفت در شرایط نرمال یک ایرانی در طول عمرش به اندازه دو سال صادرات نفت یک اماراتی نیست.

قدیری ابیانه ادامه داد: این در حالی است که صادرات نفت یک قطری در یک سال معادل ۱۳۵ سال صادرات نفت یک ایرانی است، حال آنکه افراد و بخصوص در شبکه‌های اجتماعی دائم به مقایسه رفاهیات می‌پردازند و بر توقعات می‌افزایند. باید اندازه اقتصاد کشور برای مردم تشریح شود و راه بهبود آن هم به ویژه در مورد نقش عملکرد خود مردم در این بهبود تشریح شود که خوشبختانه زمینه برای اعتمادسازی و امید به آینده در دولت جدید وجود دارد و مردم هم در انتخابات، انتخاب خوبی کردند چرا که دولت آیت‌الله رئیسی در تلاش است که زمینه بروز فساد را از بین ببرد که اینجا هم مردم باید با آگاهی مشارکت کنند.

وی افزود: بنابراین این سوال وجود دارد که آیا این مشارکت ها در همه مسائل است وجود دارد؟ که معتقدم همه مردم از تحریم بیزار هستند اما راه پیشرفت کشور کار و تلاش آحاد مردم است که متاسفانه فرهنگ کار و بهره‌وری در کشورمان ضعیف و ساعت مفید کاری متوسط هم بسیار پایین است که یکی از موانع پیشرفت کشور به شمار می‌رود.

قدیری ابیانه گفت: همه می‌دانند اسراف سرمایه ها را از بین می برد و متاسفانه سرانه مصرف ما نسبت به سایر ملت‌ها خیلی بالاست. ما در سوخت، آب، برق، گاز و در انواع خوراکی های غیر مفید مثل نوشابه‌ها و نیز در مصرف بی‌رویه داروها جزو مسرف‌ترین ملت‌های جهانیم. اگر جلوی اسراف چه در دستگاه‌های حکومتی چه در بین عموم مردم گرفته نشود به تبع آن جلوی پیشرفت کشور هم گرفته می شود.

وی افزود: نگاه ما برای پیشرفت اقتصادی باید به توان داخلی کشور باشد یعنی هم درون‌زا و هم برون‌گرا، به گونه‌ای که از توان و سرمایه داخلی استفاده کنیم و تولیدات را بالا ببریم و در ادامه نیز به دنبال جذب بازارهای بین‌المللی برای تولیدات‌مان باشیم که در این صورت مشکل اشتغال نیز مرتفع می شود و سرانه درآمد بالا می‌رود و اقتصادمان نیز می‌تواند به تعادل برسد که ما در هر دو زمینه هم دچار مشکل هستیم و تحریم‌ها هم مزید علت شده است.

دیپلمات ارشد سابق تصریح کرد: البته مشکل اصلی ما ضعف داخلی است، حالا کلیدهای پیشرفت کدام هستند؟ همان شعارهایی که مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال مطرح کردند کلیدهای رفع مشکلات و عامل پیشرفت کشور هستند به شرطی که همه خود را مخاطب این پیام ها بدانند و برای تحقق آن همه تلاش کنند. در این صورت اقتصاد کشور از روند نزولی به صعودی تغییر خواهد کرد که البته خیلی از مردم خیال می‌کنند که مخاطب این شعارها فقط مدیران هستند درحالی که مردم معمولا خودشان را مخاطب فرض نمی‌کنند.

وی افزود: بنابراین رسانه‌ها برای افزایش آگاهی عمومی در این زمینه تلاش کنند، معتقدم که برخی رسانه ها هم گاهی عکس این موضوعات عمل می‌کنند و کارشان نتیجه و جهت‌گیری عکس دارد، هرچند در کشور مردم فکر می‌کنند که حکومت باید همه نیازهایشان را تامین کند در حالی که همه جای دنیا مردم می‌دانند باید نیازهای دولت و هزینه‌های دولت را تامین کنند و این موضوع یکی از معظلات بزرگ فرهنگی کشورمان است که این نوع نگاه باید اصلاح شود.


کد مطلب: 121302

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/121302/رئیسی-می-تواند-اعتماد-امید-بین-مردم-احیا-کند

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir