تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۲
۱
plusresetminus
میری گفت: بعضاً کالاهای قاچاق بی‌کیفیت و یا از کیفیت پایینی برخوردار هستند اما چون قیمت آنها مناسب‌تر است و قدرت خرید مردم پایین است، مردم به این سمت تمایل دارند.
قدرت خرید پایین مردم دلیل رونق بازار لوازم خانگی قاچاق/ گرانی لوازم خانگی باید از کارخانه بررسی شود
ارسلان میری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان در گفتگو با راه آرمان در رابطه با افزایش قیمت و نظارت بر آن اظهار کرد: قیمت لوازم خانگی بالا است به دلیل اینکه قیمت تمام شده و همچنین مواد اولیه ای که در لوازم خانگی استفاده می شود از خارج تهیه می شود و افزایش قیمت دارد.
 
وی گفت: بخشی از آن نیز مربوط به تحریم و بخشی مربوط به اقتصاد کشور از جمله فولاد، آلومینیوم وسایر اقلامی که در ساخت و ساز لوازم خانگی استفاده می شود و در رابطه با تامین مواد اولیه باید مسئولان مربوطه پاسخگو باشند.
 
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان افزود: اما در بحث نظارت تعزیرات حکومتی مسئول رسیدگی صدور رای و اجرای حکم است اما بدین معنا نیست که ما وظیفه ای بر کنترل و نظارت بر قیمت ها نداشته باشیم.
 
گرانی لوازم خانگی باید از منشأ بررسی شود
میری ادامه داد: بایستی ضوابط قیمت گذاری توسط دستگاه مربوطه که بازرسان صنعت و معدن و تجارت تحت سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان شناخته می شود بررسی شود که آیا این کارخانه تولیدی که لوازم خانگی داخلی تولید می کند، ضوابط قیمت گذاری را رعایت کرده و قیمت تمام شده ای که روی کالا و محصول نهایی درج می کند آیا واقعیت دارد یا خلاف واقع است و یا یکسری هزینه های اضافه بر مردم تحمیل کرده است.
 
وی با بیان اینکه گفته می شود قیمت ها به صورت روزانه افزایش می یابد اذعان کرد: شاید منشأ تهیه و تامین کالا یا مواد اولیه برای تولید لوازم خانگی احتمال می رود که هر روزه قیمت ها متزلزل باشد و تغییراتی داشته باشد حال اگر فردی امروز مواد اولیه خریده است نباید همین فردا در افزایش قیمت تاثیر بگذارد باید در تولید ماه بعد تاثیر داشته باشد.
 
شهروندان برای ثبت شکایات خود به سایت تعزیرات مراجعه کنند
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان خاطرنشان کرد: اگر مردم با موارد متخلفی از جمله افزایش قیمت به صورت روزانه روبرو شدند می تواند تا وقت اداری با شماره تماس135 تعزیرات حکومتی تماس حاصل کرده و کارشناسان پاسخگو خواهند بود  و در وقت غیر اداری نیز شهروندان می توانند به صورت اینترنتی وارد سایت .gov.ir tazirat  شده و در قسمت تعزیرات حکومتی  شکایات خود را ثبت کنند که به کارشناسان مربوطه ارجاع و پس بررسی به آنها پاسخ داده خواهد شد و در صورت تخلف پرونده ای صادر و مجددا به تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی و صدور رأی ارجاع داده می شود.
 
میری در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا نظارت در ایام نوروز بیشتر از زمان دیگر است، بیان کرد: در برخی از زمانها و موقعیت ها به دلیل اینکه مراجعات به فروشگاه ها زیاد می شود بر همان اساس نظارت هم شدیدتر می گردد و اما در روزهای عادی کمتر خواهد بود.
 
وی عنوان کرد: با متخلفین براساس قوانین برخورد خواهدشد  و ما نمی توانیم فراتر از قانون اقدام کنیم مثلا فردی گرانفروشی کرده باشد و یا جنس تقلبی عرضه کرده باشد براساس مراتب، تعزیر شده و جریمه هایی برای آن در نظر گرفته می شود و این مصوبه مجلس شورای اسلامی است.
 
جریمه ها باید هر ساله تصویب شوند نه سه سال یکبار
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان گفت: اگر فروشنده ای بر روی کالای خود قیمت را درج نکرده باشد براساس مقرراتی که توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده  96 هزار تومان جریمه خواهد شد البته این از نظر ما بازدارنده نیست باید هر ساله جریمه ها تصویب شوند، اگر چه در قانون مصوب شده هر سه سال یکبار، اما اعتقاد ما بر این است که براساس نرخ تورم و براساس بازدارندگی مرتب این موارد بازنگری شود.
 
میری با تاکید بر اینکه همچنان نظارتها وجود دارد، اذعان کرد: البته این نظارتها باید از منشا که کارخانه وجود دارد صورت گیرد باید ابتدا ببینیم این نرخ هایی که کارخانه بر روی کالای تولید شده خود درج کرده واقع بینانه و کارشناسی شده است یا نه زیرا چند نوع قیمت وجود دارد از جمله قیمت مصوب، ارشادی و متعارف که قیمت مصوب در اقلام ضروری مردم وجود دارد که توسط کارگروه تنظیم بازار کشور تعیین و اعلام می شود.
 
وی همچنین افزود: البته در قیمت ارشادی، خود کارخانه ها براساس قیمت مواد اولیه و هزینه های تمام شده و حاشیه سوخت قیمت در نظر گرفته و روی کالای خود درج می کنند.
 
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان بیان کرد: البته واقعیت این است که برای نظارت و جلوگیری از گرانفروشی و قاچاق بایستی همه دستگاه هایی که به نحوی در مباحث اقتصادی سهیم هستند پای کار باشند و مربوط به یکدستگاه خاص نمی شود.
 
دولت باید جهت قدرت خرید مردم راهکاری بیندیشد
میری تصریح کرد: در حال حاضر مردم قدرت خرید ندارند و بایستی راه کارهایی در این زمینه توسط مسئولان زیربط اندیشیده شود.
 
وی گفت: پیشنهاد ما این است که در بحث مواد اولیه ، سرمایه در گردش، تحریک تقاضا و افزایش قدرت خرید مردم دولت باید از راه کارهای مناسبی که وجود دارد استفاده کند تا مردم بتوانند کالای مورد نیاز خود را تامین کنند.
 
قدرت خرید پایین مردم به رونق بازار لوازم خانگی قاچاق دامن زده است
مدیرکل تعزیرات حکومتی همچنین به بحث قاچاق کالا علی الخصوص کالای لوازم خانگی اشاره کرد و افزود: نیروی انتظامی، ضابطین تعزیرات حکومتی و ضابطین دادگستری اقدامات خوبی انجام در این راستا انجام می دهند اما حجم کالای قاچاق علی الخصوص در بخش لوازم خانگی زیاد است و بعضا کالاهایی که از کیفیت کم برخوردار و از قیمت مناسبی برخوردار هستند  ومردم مشتاق خرید چنین کالاهایی هستند.
 
میری تاکید کرد: با کسانی که لوازم خانگی را قاچاق کنند قطعا برخورد خواهد شد.
 
انتهای پیام/نامجو
  https://armanekerman.ir/vdcbw8b89rhb5fp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین