تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۲
۰
plusresetminus
علی زینی وند راه‌اندازی مرکز قنات را اتفاق خوب و به یاد ماندنی در استان تمدن‌ساز و کهن کرمان دانست و گفت: به ساختارها و مراکزی که تمدن گذشته و امروز را برای آینده روایت می‌کنند باید به چشم تکریم نگریست.
مرکز قنات، اتفاق به یاد ماندنی در استان تمدن‌ساز و کهن کرمان است
به گزارش "راه آرمان" مراسم آغاز به کار مرکز قنات استان کرمان صبح امروز ۲۴ شهریور ماه با حضور  زینی‌وند استاندار کرمان و دیگر مسئولان در شهر جوپار برگزار گردید.

زینی وند افزود: کرمان قطعه مهمی از تمدن ایران است و آثار مهم تمدن کرمان در حوزه‌های مختلف تاریخ ایران مشاهده می‌شود.

استاندار کرمان، کم‌توجهی به مراکزی چون کرمانشناسی را به فراموشی سپردن میراث گذشته دانست و افزود: عدم توجه به آثار تمدنی ما را در آینده با نسل‌هایی مواجه می‌کند که شباهتی با هویت ایرانی اسلامی نداشته باشد‌.

وی خاطرشان کرد: در ثبت ساختارها و مراکزی که تمدن گذشته و امروز را برای آینده روایت می‌کنند باید به چشم تکریم نگریست.

استاندار کرمان ادامه داد: اگر به مراکز تمدن‌ساز، هویت‌ساز، فرهنگی و مورد توجه عقلای دنیا و جامعه کم اهمیت نگریسته شود، آن جامعه نشانه‌های افول خود را طی می‌کند.

زینی‌وند، قنات را به لحاظ تاریخی و میراثی و آثار تمدنی از مجموعه‌هایی دانست که باید مورد توجه قرار گیرند.

براساس این گزارش، برشان عضو هیات امنای مرکز قنات استان کرمان نیز در این آئین بیان کرد: کرمان هفتمین استان به لحاظ تعداد قنوات و سومین استان به لحاظ آبدهی قنات‌ است.

وی از ثبت جهانی سه قنات و ثبت ملی چهار قنات در استان کرمان و تمدن‌های قناتی در بم، سیرجان، شهربابک و دیگر مناطق استان نام برد و ثبت جهانی قنات را برای مبارزه با خشکسالی و رونق گردشگری موثر عنوان کرد.

این پژوهشگر آب و قنات تاکید کرد: جایگاهی به نام قنوات زیرسطحی شهر کرمان در شهرداری باید ایجاد گردد که در ساخت و سازها با توجه به خشک شدن قنوات و فرونشست زمین مدیریت شوند. 



انتهای پیام/تاج الدینی https://armanekerman.ir/vdcdff0f5yt0xo6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما