کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاندار کرمان:

مرکز قنات، اتفاق به یاد ماندنی در استان تمدن‌ساز و کهن کرمان است

24 شهريور 1400 ساعت 16:22

علی زینی وند راه‌اندازی مرکز قنات را اتفاق خوب و به یاد ماندنی در استان تمدن‌ساز و کهن کرمان دانست و گفت: به ساختارها و مراکزی که تمدن گذشته و امروز را برای آینده روایت می‌کنند باید به چشم تکریم نگریست.


به گزارش "راه آرمان" مراسم آغاز به کار مرکز قنات استان کرمان صبح امروز ۲۴ شهریور ماه با حضور  زینی‌وند استاندار کرمان و دیگر مسئولان در شهر جوپار برگزار گردید.

زینی وند افزود: کرمان قطعه مهمی از تمدن ایران است و آثار مهم تمدن کرمان در حوزه‌های مختلف تاریخ ایران مشاهده می‌شود.

استاندار کرمان، کم‌توجهی به مراکزی چون کرمانشناسی را به فراموشی سپردن میراث گذشته دانست و افزود: عدم توجه به آثار تمدنی ما را در آینده با نسل‌هایی مواجه می‌کند که شباهتی با هویت ایرانی اسلامی نداشته باشد‌.

وی خاطرشان کرد: در ثبت ساختارها و مراکزی که تمدن گذشته و امروز را برای آینده روایت می‌کنند باید به چشم تکریم نگریست.

استاندار کرمان ادامه داد: اگر به مراکز تمدن‌ساز، هویت‌ساز، فرهنگی و مورد توجه عقلای دنیا و جامعه کم اهمیت نگریسته شود، آن جامعه نشانه‌های افول خود را طی می‌کند.

زینی‌وند، قنات را به لحاظ تاریخی و میراثی و آثار تمدنی از مجموعه‌هایی دانست که باید مورد توجه قرار گیرند.

براساس این گزارش، برشان عضو هیات امنای مرکز قنات استان کرمان نیز در این آئین بیان کرد: کرمان هفتمین استان به لحاظ تعداد قنوات و سومین استان به لحاظ آبدهی قنات‌ است.

وی از ثبت جهانی سه قنات و ثبت ملی چهار قنات در استان کرمان و تمدن‌های قناتی در بم، سیرجان، شهربابک و دیگر مناطق استان نام برد و ثبت جهانی قنات را برای مبارزه با خشکسالی و رونق گردشگری موثر عنوان کرد.

این پژوهشگر آب و قنات تاکید کرد: جایگاهی به نام قنوات زیرسطحی شهر کرمان در شهرداری باید ایجاد گردد که در ساخت و سازها با توجه به خشک شدن قنوات و فرونشست زمین مدیریت شوند. 



انتهای پیام/تاج الدینی


کد مطلب: 121417

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/121417/مرکز-قنات-اتفاق-یاد-ماندنی-استان-تمدن-ساز-کهن-کرمان

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir