کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل سیاسی:

تحریم های آمریکا در ارتباط با شانگهای در حال ترک خوردن است/متاسفانه نگاه غربگرایانه روحانی و ظریف موجب از دست رفتن فرصت ها شد

29 شهريور 1400 ساعت 6:30

قدیری ابیانه گفت: به هر حال عضویت ایران در شانگهای تسهیلاتی در روابط با کشورهای دیگر فراهم خواهد کرد که شکاف مهمی روی دیوار تحریم های آمریکاست.


محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با راه آرمان در رابطه با عضویت دائم ایران در شانگهای اظهار کرد:  در دولت روحانی برداشت کشورهایی مثل روسیه و چین این بود که دولت ایران به شدت غربگرا است و اهمیت لازم به روابط با شرق را نمی دهد.
 
وی با اشاره به اینکه  با روی کار آمدن رئیسی از سیاست نگاه به شرق و گسترش روابط با شرق این دیدگاه تغییر کرد، گفت: دولت چین با ایران یک تفاهم نامه ای  ظرف 25مدت  سال با سرمایه گذاری 450 میلیارد دلار امضا کرد و در صورتی حاضر شد این کار را انجام دهد که تفاهم با نظام باشد نه دولت زیرا به دولت اعتمادی نداشت و اینجا بود که رئیس جمهور چین از مقام معظم رهبری خواستند نظام وارد این معامله شود.
 
دولت روحانی تمایلی به ارتباط با شرق نداشت
این کارشناس مسائل راهبردی افزود: متاسفانه دولت آقای روحانی نتوانست و نمی خواست امید واهی را نسبت به غرب بردارد و تمایلی هم نسبت به ارتباط با شرق نداشت.
 
قدیری ابیانه بیان کرد: سپس با توافق مقام معظم رهبری، چین وارد عرصه شد و آن توافق خیلی مهم یعنی 450 میلیارد دلار در عرض 25 سال تفاهم حاصل شد به هر حال عضویت ایران در شانگهای تسهیلاتی در روابط با کشورهای دیگر فراهم خواهد کرد که شکاف مهمی روی دیوار تحریم های آمریکاست.
 
تحریم های آمریکا با ارتباط با شانگهای در حال ترک خوردن است
وی عنوان کرد: تحریم های آمریکا به سرعت در حال ترک برداشتن است از جمله تفاهم نامه 25 ساله و اخیرا صادرات نفت ایران به لبنان که هر دو کشور تحت تحریم آمریکا بودند ترک دیگری بود که وارد شد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: صادرات ایران به ونزوئلا و همچنین باور دولت و تعهد دولت به اقتصاد  در آشکار نکردن وضعیت اقتصادی به برجام و روابط با غرب و امید نبستن به اروپا و بازگشت بایدن به برجام و توقع دولت برای خنثی سازی تحریم ها این ها همه شکافی به تحریم ها وارد کرد.
 
سقوط ابرقدرتی آمریکا نوید بخش بهبود وضعیت در آینده است
قدیری ابیانه ادامه داد: علاوه بر اینکه آمریکا به عنوان دشمن اصلی ایران که عملا از ابرقدرتی سقوط کرده  و و ضعیت وخیم اقتصادی و شکاف اجتماعی که در ملت آمریکا پیش آمده، بدهی های سنگین و کسری بودجه 4 میلیون دلاری که معادل 80 سال درآمد نفتی ایران است، کسری بودجه یکساله علیرغم اقتصاد بزرگ این همه نوید بخش بهبود وضعیت در آینده است.
 
وی تصریح کرد: البته این طور نیست که حال ما عضو شانگهای شدیم همه چیز  تمام شده است بهره مندی از عضویت و استفاده از این امکان بستگی به یکسری اصلاحات اقتصادی در کشور از یک طرف، مدیریت سالم که خوشبختانه در دولت رئیسی پیدا شده است و همچنین عملکرد مردم واصلاح سبک اقتصادی در استفاده از فرصت ها و تقویت اقتصادی کشور اهمیت فوق العاده ای دارد.
 
این کارشناس مسائل راهبردی اضافه کرد: فرهنگ و وجدان کاری، فرهنگ بهره وری و ساعت مفید کاری باید به شدت بهبود یابد همچنین باید از اتلاف سرمایه ها در مصرف بی رویه و اسراف جلوگیری کرد تا بتوان از سرمایه های ایجاد شده در بهبود کار و تولید در تقویت اقتصادی کشور اقدام کرد.
قدیری ابیانه گفت: اینگونه نیست که با عضویت در شانگهای زندگی ما خودبخود تغییر می یابد بلکه دری است که گشوده شده و نظام می تواند با دست پر از آن عبور کند.
 
متاسفانه نگاه غربگرایانه روحانی و ظریف موجب ضعف رفتن فرصت ها شد
وی ادامه داد: واقعیت این است که جهان به سمت چند قطبی شدن پیش می رود چین، روسیه و هند که عضو شانگهای هستند از نظر اقتصادی قطب های جدید جهان محسوب می شوند و این امر از مدت ها پیش مشخص بود و ما باید سال های قبل سیاست نگاه به شرق را بر می گزیدیم اما متاسفانه نگاه غربگرایانه روحانی و ظریف و اصلاح طلب ها موجب تاخیر در اصلاح نگاه و هدر رفتن فرصت ها شد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: به هر حال این عضویت بر ملت ایران مبارک است و معتقدم کارگزاران چه در وزارت خارجه چه در سایر دستگاه ها یا باید نگاه خود را با واقعیت امروز جهان تطبیق دهند و ملت خود را باور داشته باشند یا کنار روند.
 
انتهای پیام/نامجو
 
 


کد مطلب: 121489

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/121489/تحریم-های-آمریکا-ارتباط-شانگهای-حال-ترک-خوردن-متاسفانه-نگاه-غربگرایانه-روحانی-ظریف-موجب-دست-رفتن-فرصت

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir