تاریخ انتشار :شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۵:۴۰
۰
plusresetminus
امیر غلامعلیان گفت: عملیات های مشترک بزرگی با محوریت ارتش، سپاه و بسیج  صورت گرفت  که از آن جمله می توان به عملیات های فتح المبین، بیت المقدس و ثامن  الائمه  که  باعث شد یک به یک عملیات آفندی موفقیت آمیز توسط ارتش و سپاه و بسیج در سرتاسر خطوط عملیاتی از خوزستان،  شمال غرب و غرب کشور شکل گیرد.
شکل گیری قرارگاه های مشترک؛ اقدام موفق ارتش و سپاه در عملیات های آفندی/ تقویت خودباوری در جوانان از دستاوردهای عظیم دوران دفاع مقدس است
امیر غلامعلیان فرمانده قرارگاه منطقه ای جنوبشرق ارتش در گفتگو با راه آرمان به مناسبت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر هندسه جهانی قدرت که نظام دو قطبی دنیا را تغییر داد و قطب سومی به عنوان قطب «نظام جمهوری اسلامی» با فعل و انفعالات زیادی که رخ داد شکل گرفت؛ به همین دلیل در سال 59  جنگ تحمیلی  درشرایط خاصی جهت سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
 
وی گفت:  ارتش از ابتدای سال 57  بطور کامل درگیر بحران های داخلی  بود که نظام جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار داد؛ فتنه هایی که در کردستان، خوزستان، آذربایجان و گلستان و سایر مناطق مختلف ایجاد شده بود که توان رزمی ارتش برای سرکوب این اتفاقات و این بحران ها معطوف شده بود.

در ابتدای جنگ ارتش از نظر توان رزمی در وضعیت مناسبی نبود
 
 فرمانده قرارگاه منطقه ای جنوبشرق ارتش افزود: با توجه به شرایط انقلاب با تعدادی از فرماندهان تسویه حساب شده بود و ارتش از نظر توان رزمی در وضعیت مناسبی نبود و در این شرایط جنگ به کشور تحمیل شد.
 
امیر غلامعلیان ادامه داد: ابتدایی ترین کاری که ارتش می توانست انجام دهد با توان نیروی زمینی ارتش توانست اولین یگان منسجمی که در اختیار داشت از جمله تیپ دانشجویان دانشگاه افسری را وارد منطقه عملیاتی کند و به عنوان نیروهای  تحت آموزش  در مناطق عملیاتی انجام وظیفه کنند.
 
 
فرمانده قرارگاه منطقه ای جنوبشرق ارتش خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آذر ماه سال 59 یعنی به  فاصله سه ماه بعد از شروع جنگ تحمیلی نیروی هوایی عراق را کاملا از صحنه روزگار محو کرد بصورتی که تا خاتمه جنگ اثری از نیروی دریایی عراق در 8 سال جنگ تحمیلی  دیده نشد.
 
تحمیل برتری نیروهای هوایی و  دریایی ارتش جمهوری اسلامی  به عراق پرمدعا

امیر غلامعلیان بیان کرد: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از همان روزاول مهر ماه سال 59 یک روز بعد از شروع جنگ در عملیات کمان 99 نزدیک به 160 هواپیمای جنگی خود را از انواع مختلف پرواز داد و تمام مناطق سوق الجیشی، استراتژیکی و اقتصادی عراق را مورد انهدام قرار دادند یعنی در همان هفته اول جنگ برتری هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عراق تحمیل شد، عراقی که مدعی فتح سه روزه جنگ و فتح چهار روزه کشور بود.
 
وی ادامه داد: اولین عملیات  آفندی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران  در دوم مهر ماه 59 یعنی در منطقه پایگاه سنگی در منطقه گنجوان میمک انجام شد این نشان دهنده اوج آمادگی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران علیرغم تضعیفی که در بدنه آن شکل گرفته بود وارد عملیات شدند و از پیشروی نیروهای عراقی به داخل خاک جمهوری اسلامی ایران ممانعت کردند.
 
شکل گیری قرارگاه های مشترک موفقیت آمیز ارتش و سپاه در عملیات های آفندی

فرمانده قرارگاه منطقه ای جنوبشرق ارتش در ادامه افزود: بعد از پشت سر گذاشتن شرایط بحرانی سال اول جنگ که سال سرنوشت سازی بود کم کم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شکل گرفتند.

امیر غلامعلیان با بیان اینکه قرارگاه های مشترکی بین ارتش و سپاه شکل گرفت، اذعان کرد:  عملیات های مشترک بزرگی با محوریت ارتش، سپاه و بسیج  صورت گرفت  که از آن جمله می توان به عملیات های فتح المبین، بیت المقدس و ثامن  الائمه  که  باعث شد یک به یک عملیات آفندی موفقیت آمیز توسط ارتش و سپاه و بسیج در سرتاسر خطوط عملیاتی از خوزستان،  شمال غرب و غرب کشور شکل گیرد.

 فرمانده قرارگاه منطقه ای جنوبشرق ارتش عنوان کرد: امروز وقتی به تاریخ جنگ نگاه کنیم  می بینیم  تنها زمانی از تاریخ کشور که یک وجب از خاک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توسط بیگانگان اشغال نشد؛ دوران 8 ساله دفاع مقدس بود.
 
وی یادآور شد: در جنگ جهانی اول انگلیسی ها ظرف 48 ساعت کشور ایران را اشغال کردند و دشمن در دوران جنگ جهانی دوم از جنوب وارد کشور شده و کشور را اشغال کرد، اما در طول 8 سال دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک نظام مقدس جمهوری اسلامی را نگذاشتیم به تصرف کسی در آید.
 
دفاع مقدس گنجینه ارزشمندی است که نباید به فراموشی سپرده شود

فرمانده قرارگاه منطقه ای جنوبشرق ارتش با تاکید بر اینکه فرهنگ دوران دفاع مقدس فرهنگ ارزشمندی است، اذعان کرد: اگر دو رویداد تاثیرگذار را در کشور جمهوری اسلامی و تاریخ انقلاب بخواهیم اسم ببریم قطعا اگر دوران دفاع مقدس و جنگ 8 ساله  اولین تاریخ مقدس نباشد به طور حتم دومین رویداد بزرگ می باشد.
 
امیر غلامعلیان، دفاع مقدس را یک گنجینه ارزشمندی از سال های پرافتخار برشمرد که  نباید بگذاریم به فراموشی سپرده شود.

لزوم انتقال فرهنگ دفاع مقدس به طلایه داران گام دوم انقلاب
 
وی همچنین با تاکید بر اینکه باید ارتباط نسلی که در دوران جنگ تحمیلی در جبهه ها بودند و حماسه ها آفریدند با نسل فعلی حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: گنجینه ها و اسرار جنگ تحمیلی که در دل اینها مدفون است باید رسانه ای و مکتوب شوند و به جوانان که طلایه داران گام دوم انقلاب اسلامی هستند منتقل کنیم که این یکی از بزرگترین شرح وظایف و دغدغه همیشگی ما است که خوشبختانه در حال حاضر ساز و کار آن نیز فراهم است.

فرمانده قرارگاه منطقه ای جنوبشرق ارتش ادامه داد: در مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفظ و نشر آثار و ارزشهای دفاع مقدس و هیئت معارف جنگ وجود دارد که هر کدام در حیطه شرح وظایف خود تلاش می کنند و فعالیت آنها نیز در این راستا است که گسسته نسلی اتفاق نیفتد و تجارب جنگ تحمیلی به نسل جوان انتقال یابد و امید در طراحی های رزمی مورد استفاد قرار گیرد.
 
تقویت توان خودباوری در جوانان از دستاوردهای عظیم دوران دفاع مقدس

امیر غلامعلیان ، حفظ روحیه خودباوری و تقویت توان خود باوری در جوانان کشور اسلامی را از دستاوردهای عظیم دوران دفاع مقدس برشمرد و گفت: ما جنگ تحمیلی را در شرایطی شروع کردیم که کشور ما از هر نظر تحریم بود سلاح و سیم خاردار به ما نمی دادند اما ما در طول 8 سال جنگ روی پای خود ایستادیم.
 
وی با بیان اینکه این فرهنگ و این تجربه مقدس هم اکنون می بایست مورد استفاده سیاسیون قرار گیرد، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس یک انگیزه معنوی برای ما داشت ما  برخلاف نیروهای دشمن که از 28 کشور دنیا تجهیز شده بودند و سلاح در اختیارشان بود، مزدور استخدام کرده و حقوق و جیره می گرفتند؛ و ما تنها به توان خود متکی بودیم.
 
فرمانده قرارگاه منطقه ای جنوبشرق ارتش بیان کرد: اما آنچه که به نبرد ما در 8 سال دفاع مقدس قوام داد انگیزه معنوی رزمندگان و دم مسیحایی حضرت امام (ره) بود که به عنوان فرمانده کل قوا در دوران جنگ، جنگ  را مدیریت کردند و رهنمود می دادند و رزمندگان ما به پشتوانه وجود امام (ره) وارد جبهه های جنگ می شدند و دوشادوش نیروهای ارتش به عملیات می پرداختند.

اتحاد و همبستگی بین نیروهای مسلح یکی از اسناد پرافتخار دوران دفاع مقدس است

امیرغلامعلیان تصریح کرد: یکی از اسناد پر افتخار دوران دفاع مقدس اتحاد و همبستگی همه نیروهای مسلح در دوران جنگ تحمیلی بود این تجربه مقدس امروز هم میتواند مورد استفاده قرار گیرد و تجربه نشان داده هر گاه نیروهای مسلح امام در اوج اتحاد و توانمندی باشند کشور دچار یک بازدارندگی راهبردی می شود.
 
وی عنوان کرد: یکی از دلایلی که کسی جرأت نمی کند به منافع امنیتی و مرزها نزدیک شود همین اتحاد و همدلی بین نیروهای مسلح همچون ارتش، سپاه و نیروی انتظامی است و امید این اتحاد تا زمانی که ما بتوانیم پرچم مقدس جمهوری اسلامی را به دست صاحب اصلی خود حضرت ولی عصر (عج) تقدیم کنیم وجود داشته باشد.
 
 
بالاترین شهدای ارتش کشور متعلق به استان کرمان است

فرمانده قرارگاه منطقه ای جنوبشرق ارتش  افزود: ارتش جمهوری اسلامی در استان کرمان بالاترین آمار شهدا را در کشور دارد زمانی این عدد خود را نشان میدهد که در طول جنگ در کرمان یگان رزمی نداشتیم اما بالاترین آمار شهدا را داریم .
 
امیر غلامعلیان ادامه داد: در حال حاضر از مجموع شهدای استان کرمان یک هزار و 28 شهید، شهید ارتشی هستند که از اقصی نقاط شهرستانهای استان به شمار می روند.
 
آمادگی نیروهای ارتش در مناطق مرزی

فرمانده قرارگاه منطقه ای جنوبشرق ارتش عنوان کرد: همین امروز قرار گاه جنوبشرق این افتخار را دارد که در سرتاسر خطوط مرزی با کشور افغانستان به طول 283 کیلومتر در صفر مرزی مستقر هستیم و با توجه به فعل و انفعالاتی که در کشور افغانستان پیش آمد و شکل گیری دولتی که از طرف طالبان صورت گرفت مرزهای جنوبشرق ما آبستن حوادث است و هر لحظه امکان دارد تحرکاتی در مرز اتفاق افتد و می طلبد که نیروهای ما در مرز آمادگی کامل را داشته باشند.
 
وی گفت: خوشبختانه امروز نیروهای زمینی ارتش با محوریت قرارگاه جنوبشرق با آمادگی کامل در نوار مرزی مستقر است، تهدیدات با قدرت رصد می شود و این آمادگی را داریم که در کمترین فاصله زمانی در صورت وقوع هر گونه تهدیدی آن را سرکوب کرده و اجازه ورود هیچ عنصر نامطلوبی را به داخل مرزهای جمهوری اسلامی را ندهیم و این را مدیون آمادگی ها و تجاربی است که  در دوران دفاع مقدس بدست آورده ایم.
 
در تمام بحرانها  در کنار مردم هستیم

فرمانده قرارگاه منطقه ای جنوبشرق ارتش افزود: همچنین امروز در کنار ماموریتهای رزمی در تمام بحرانها در کنار مردم هستیم به طور مثال زمان سیل و زلزله اولین یگانی که در صحنه حضور پیدا می کند ارتش است.
 
امیر غلامعلیان به فرمایشات حضرت آقا اشاره کرد و افزود: ایشان می فرمایند در سیل گلستان ارتش حتی زودتر از ستاد بحران استان وارد منطقه شد که جمله ارزشمند و بزرگی است ، امروز ارتش جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه «اشداء علی الکفار و رحما بینهم است» ما در کنار اینکه با دشمن هر دشمنی که باشد به شدت برخورد می کنیم با مردم خود بسیار مهربان ورئوف هستیم و در کنار مردم و کمک آنها هستیم و به این کمک بدون منت و ادعا افتخار می کنیم و این معنای واقعی کلمه ارتش فدای ملت است.
 
وی تاکید کرد:  تا زمانی که در این کسوت و  لباس هستیم به این شعاری که از ابتدای انقلاب «ارتش فدای ملت» راهبرد ما بود پایبند هستیم و به آن افتخار می کنیم.


انتهای پیام/نامجو https://armanekerman.ir/vdcjvvevvuqe8mz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما