تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۶
۰
plusresetminus
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر:

پوست سبز گردو؛ گونه گیاهی مغفول مانده در رابر

ایمان کریم قاسمی گفت: هنگام برداشت گردو فقط میوه این گونه گیاهی مورد استفاده قرار گرفته این در حالی است که پوست سبزگردو سرشار از تانن است که در صنایع رنگ سازی دارو سازی مواد آرایشی و چرم سازی کاربرد فراوان دارد.
پوست سبز گردو؛ گونه گیاهی مغفول مانده در رابر
به گزارش " راه آرمان "؛ کار برداشت گردو در شهرستان رابر از اوایل شهریورماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
به گفته ایمان کریم قاسمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر بیش از ۴هزار و ۵۰۰هکتار ازسطح باغات شهرستان رابر به گردو اختصاص دارد و گردوی مناطق کوهستانی رابر از نظر کیفیت و مزه در حد عالی و شناخته شده است،اما متاسفانه در هنگام برداشت گردو فقط میوه این گونه گیاهی مورد استفاده قرار گرفته این در حالی که حدوداً سالانه چندین هزار تن پوست سبز گردو نیز تولید می شود که به عنوان پسماند روی دست باغداران و کشاورزان رابری انباشته و گاه دردسر ساز و یا در زباله های شهرداری دور ریخته می شود.
وی ادامه داد: غافل از آنکه همین مواد زائد ارزش اقتصادی فراوان دارد. به گفته گیاه شناس و پژوهشگر کشاورزی، پوست سبزگردو سرشار از تانن است که در صنایع رنگ سازی دارو سازی مواد آرایشی و چرم سازی کاربرد فراوان دارد و از فرآوری پسماند گردو می شود سالی ۲۰ هزارتن تانن تولید کرد که در حال حاضر تانن در ازای خروج ارز فراوان به کشور وارد می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر عنوان کرد:پوست سبز گردو سرشار از آنتی اکسیدان است که در ساخت دارو، رنگ مو و مواد آرایشی کاربرد فراوان دارد.
قاسمی توضیح داد: همچنین در برخی کشور‌ها برای ضد عفونی کردن محصولات کشاورزی مثل برنج و حبوبات و همچنین تولید سموم دفع آفات نباتات از عصاره پوست سبز گردو استفاده می کنند.
وی افزود: خمیر پوست سبز گردو جرم گیر قویی است که به خصوص جرم لثه‌ها را براحتی پاک و دندان‌ها را براق می‌کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رابر اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا همه پوست سبز گردوی تولیدی شهرستان رابر دور ریز می‌شود. فقط بخش ناچیزی از این ماده باارزش آن هم به صورت سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قاسمی افزود: در گذشته البته میزان مصرف بیشتر بوده و در رنگرزی استفاده زیادی از آن می‌شد و با استفاده ازپوست سبز گردو رنگ مورد نیاز کارگاه رنگ سازیش را تامین می‌ کردند و با جمع آوری و خشک کردن و پودرکردن این ماده به ظاهر زائد، رنگ طبیعی تولید و با آن کلاف‌های خام بند هایش را رنگ و این رنگ حاصله از پوست گردو کاملا طبیعی با دوام و ماندگار در مقایسه با رنگ‌های شیمیایی از اصالت، شادابی و ثبات بالایی برخوردار است.
وی در پیان گفت: سرمایه گذاراران میتواند با سرمایه گذاری در این گونه گیاهی گامی مهم در اقتصاد این شهرستان بردارند.
انتهای پیام/
  https://armanekerman.ir/vdcc4sqsm2bqie8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما