تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۳۴
۰
plusresetminus
مهرابی گفت: برای اینکه سرمایه گذاری به طور موثرتری در اقتصاد استان انجام شود نیاز به ایجاد زیرساختهای جدید است که خوشبختانه در حال حاضر برای افق 10 ساله در حال برنامه ریزی برای زیرساختهای موجود بویژه تامین برق، ایجاد جاده ها و تامین گاز هستیم.
نیاز جدی استان کرمان به جذب سرمایه گذار در بخش خدمات/ تکمیل پنجره واحد الکترونیکی در آینده ای نزدیک
حسین مهرابی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در گفتگو با راه آرمان در رابطه با اینکه آیا سرمایه گذاری در استان در امسال نسبت به سال های قبل رشد داشته است، اظهار کرد: استان کرمان ظرفیت های زیاد در حوزه معدنی، کشاورزی، اقلیم، جاذبه های گردشگری دارد و همچنین محدودیتهایی در حوزه سرمایه گذاری دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به مسئله آب اشاره کرد و موارد دیگر که مربوط زیرساختهای تامین گاز و برق می باشد.
 
وی گفت: برخی از این محدویتها قابل رفع شدن است  که از آن جمله می توان به  زیرساختهای جاده ای، دسترسی جاذبه های گردشگری،  نیروگاه های خورشیدی اشاره کرد.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان افزود: با توجه به اینکه استان کرمان به بهشت معادن معروف است  این به تنهایی کافی نیست باید زنجیره ارزش این محصولات کامل شود که در استان کرمان کامل و یا در حال کامل شدن است.
 
مهرابی بیان کرد: کرمانی های زیادی هستند که در اقصی نقاط ایران و جهان زندگی می کنند و به خاطر حس وطن پرستی و کرمان دوستی که در آنها هست  دوست دارند در استان کرمان سرمایه گذاری کنند.
 
وی عنوان کرد: سرمایه گذاری معمولا به تفاوت نرخ های مالیات برای سرمایه گذاران خارجی و تفاوت نرخ بهره و تامین مالی و مهم تر از همه ریسک و اطمینانی که در سرمایه گذاری است منجر شود بنابراین باید مقداری فضا را آماده کرد تا براساس آن ما بتوانیم سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری بیشتر جذب کنیم.
 
 ایجاد سرمایه گذاری موثر در اقتصاد استان نیاز به زیرساختهای جدید است
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان خاطرنشان کرد: اگر کسانی هستند که موانعی بر سر راه سرمایه گذاریشان  وجود دارد که می تواند مانعی برای ورود آنان به سرمایه گذاری و اخذ مراقبت های صدور مجوزها و پروانه های بهره برداری و نهایتا راه اندازی کسب و کارها شود می توانند به استانداری کرمان مراجعه کنند که حتما به این مسئله رسیدگی خواهد شد.

مهرابی با تاکید بر اینکه اعلام آمادگی می کنیم که اگر موانعی باشد آن را برطرف کنیم  و اگر حمایت هایی نیاز باشد آن را انجام خواهیم داد، اذعان کرد: برای اینکه سرمایه گذاری به طور موثرتری در اقتصاد استان انجام شود نیاز به ایجاد زیرساختهای جدید است که خوشبختانه در حال حاضر برای افق 10 ساله در حال برنامه ریزی برای زیرساختهای موجود بویژه تامین برق، ایجاد جاده ها و تامین گاز هستیم.
 
وی به بحث آب شرب و صنعتی نیز اشاره و تصریح کرد: آب مسئله مهمی است که بخشی از طرف انتقال خلیج فارس انجام شده و از دریای عمان طرح آن در حال بررسی است.
 
فاز دوم انتقال آب از خلیج فارس به کرمان کلید خورد
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان افزود: فاز دوم انتقال آب از خلیج فارس کلید خورد که بزودی به کرمان خواهد رسید که بخشی از آن در شرب و بخشی در صنایع مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
مهرابی گفت: بنابراین تمام کسانی که تمایل دارند چه کرمانی و  کرمانی های مقیم استان های دیگر و خارج از کشورمی توانند جهت  سرمایه گذاری اقدام کنند که ما از آنها استقبال خواهیم کرد.
 
وی ادامه داد: در آینده نزدیک پنجره واحد الکترونیکی که راه اندازی شده  تکمیل خواهد شد و افراد بجای مراجعه به تک تک دستگاه ها برای گرفتن مجوز می توانند از طریق همین پنجره واحد الکترونیکی اقدام کنند.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان عنوان کرد: بخشی از این فضا به نااطمینانی ها و ریسک هایی در کشور به دلیل بی ثباتی در اقتصاد به جود آمده پیش آمده است.
 
مهرابی خاطرنشان کرد: عدم پیش بینی نرخ ارز، عدم پیش بینی سیاستهای خارجی متکی بر واردات و صادرات و برخی از تصمیماتی که به دلایلی اخذ می شوند که افراد را با ریسک هایی در مسیر سرمایه گذاری مواجه می کند فکر می کنیم ثبات اقتصاد کلان ایجاد شود که برخی از آن به ثبات سیاسی و اقتدار نظام در زمینه های مختلف بر می گردد.
 
 استان کرمان در بخش خدمات نیاز به سرمایه گذاری جدی تری دارد
وی با اشاره به اینکه  ما می توانیم امیدوار باشیم جریان خوبی از سرمایه گذاری ها در کرمان انجام شود، ابراز کرد: در استان کرمان در بخش خدمات نیاز به سرمایه گذاری های جدی تری است برای اینکه سرمایه بخش خدمات در استان کرمان به اندازه متوسط کشور نیست و این امر نیازمند ایجاد زیرساختهای توسعه بخش خدمات است که این هم از طریق گسترش شرکتهای دانش بنیاد و یا تجارت های الکترونیکی و ریلی اتفاق خواهد افتاد.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: اگر بخواهیم در یک جمع بندی کوتاه مسائل مربوط  به سرمایه گذاری را در استان کرمان ارائه کنیم استان کرمان ویژگی های خاص خود را دارد که باید نگاه بلند مدت تری نسبت به این زیرساختها به سمت سرمایه گذاری موثر و ایجاد توازن بخشی در استان بین مناطق و شهرستانهای مختلف و همینطور توازن بخشی بین بخش های مختلف اقتصادی و حرکت به سمت یک بهره وری اجتماعی باشد.
 
مهرابی عنوان کرد: از سوی دیگر در استان کرمان کسانی که سرمایه گذاری کردند از جمله شرکت های متوسط و کوچک شاید به نوعی دچار میانه گمشده شده باشند زیرا چند شرکت بزرگ در استان کرمان وجود دارد که  بر روی فضای سرمایه گذاری سایه انداختند.
 
سرمایه گذاری برای کسب و کارهای در حال رشد
وی ادامه داد: اما می شود  به سمت بنگاه های کوچک و متوسط حرکت کرد تا میانه گم شده پر شود و این نیازمند تفکر جدی در مورد مشاغل خانگی، مشاغل خرد و بنگاه های کوچک دارد، که این بنگاه ها باید دارای یک فرایند زنجیره ای باشند که بازار محصولاتشان تامین می شود و از طرف دیگر دارای مزیت نسبی در اقتصاد باشند در کسب و کارهایی سرمایه گذاری شوند که در حال رشد هستند.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان به کسب و کارها در اقتصاد اشاره و بیان کرد: براساس تقسیم بندی که کسب و کارها در اقتصاد می شوند کسب و کارها در دوران مختلف رو به نزول و نابودی هستند و یکسری از کسب و کارها به صورت متوسط حرکت می کنند و نزول و صعود خیلی زیادی تجربه خواهند کرد.
 
 مهرابی عنوان کرد: یکسری کسب و کارها رو به رشد و ترقی و برخی نوپا و نو پدید هستند که بیشتر در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی قرار می گیرند که در این زمینه باید فضاسازی خیلی خوبی انجام شود.
 
تولید دانش؛ سنگ بنای اولیه در حرکت به سمت سرمایه گذاری در گام های دانش بنیان
وی افزود: خوشبختانه زیرساختهای دانشی در استان کرمان آماده شده است و به عبارتی دیگر دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به اندازه کافی انسان های تحصیل کرده و با دانش تولید کرده اند اما این تولید دانش به عنوان یک سنگ بنای اولیه در حرکت به سمت سرمایه گذاری در گام های دانش بنیان مطرح می شود.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان تصریح کرد: در گام دوم مباحثی همچون استارتاپ ها به عنوان مراکز پیش رشد مطرح  و باعث رشد شرکت های دانش بنیان می شوند که اگر این اتفاق رخ دهد سیل عظیمی از فارغ التحصیلان که دانش خوبی از لحاظ مبانی نظری و تئوری در ذهن خود دارند می توانند آنها را به ایده و سپس به محصول تبدیل کنند.
 
مهرابی گفت: معمولا  کسانی که در این مسیر قرار می گیرند ممکن است دارای یکسری ریسک هایی باشند که ممکن است تعدادی از آنها به نتیجه نرسد و توجیه اقتصادی نداشته باشد و احتمال دارد از نظر فنی امکان پذیر نباشند و بعضی از آنها ممکن است پذیرش فرهنگی و اجتماعی نداشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: در نتیجه بخشی ازآن ممکن است به کندی حرکت کند و یا در حین حرکت سرعت بالایی داشته باشد که محور و کار اصلی اقتصاد باید بر مبنای دانش بنیان گذاشته شود. که می تواند بخشی از آن در بهره وری و بخشی در تکنولوژی خود را نشان دهد نهایتا منجر به رشد اقتصادی خواهد شد.
 
انتهای پیام/نامجو
 
  https://armanekerman.ir/vdcb88b85rhb5zp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین