تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۸
۰
plusresetminus
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان:

عملیات آبخیزداری در زمان خشکسالی و ترسالی چگونه عمل می‌کند

شجاعی با بیان اینکه آبخیزداری، علم و هنر مدیریت آب و خاک در شرایط کم ‌آبی و پرآبی است، اظهار داشت: آبخیزداری، کنترل روان‌آب‌ها و نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی است و در زمینه خاک نیز کنترل فرسایش و رسوب را بر عهده دارد.
عملیات آبخیزداری در زمان خشکسالی و ترسالی چگونه عمل می‌کند
به گزارش "راه آرمان" حسین شجاعی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان با بیان اینکه انواع عملیات آبخیزداری شامل بیولوژیک و بیومکانیک به‌صورت مستقیم با تقویت پوشش گیاهی در ارتباط هستند، یادآور شد: دیگر عملیات آبخیزداری، عملیات سازه‌ای بوده و شامل بندهای خاکی، تورکینست، سنگی-ملاتی خشکه چین و توری- سنگی که نقش ذخیره آب، کنترل رسوب و فرسایش را انجام می‌دهد.

وی افزود: در سال‌هایی که کم‌آبی حاکم است، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری می‌تواند آب را به سمت سفره‌های زیرزمینی هدایت کند و این عملیات در شرایط پرآبی نیز، کنترل روان‌آب‌ و کنترل فرسایش و رسوب خاک را بر عهده دارد.

شجاعی در خصوص تاثیر انواع عملیات آبخیزداری در کنترل سیلاب، تصریح کرد: از آن‌جایی که اکثر حوزه های آبخیزاستان کوهستانی بوده و شیب بالایی دارد، سیلاب‌های شدیدی رخ می‌دهد، بنابراین اجرای عملیات آبخیزداری به‌نحوی در استان کمک‌کننده است، این عملیات‌ها می‌تواند از وقوع سیلاب‌های مخرب پیشگیری کرده و تخریب ناشی از سیل را به حداقل ممکن برساند، آمارها نشان می‌دهد که خسارات سیل به کمک عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری تا ۷۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری، روان‌آب را کنترل می‌کند، خاطرنشان کرد: مکان‌هایی که عملیات آبخیزداری انجام می‌شود، سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه می‌شود و به‌همین دلیل در پایین‌دست عملیات، دبی قنات‌ها و چشمه‌ها به‌طور متوسط بین یک و نیم تا سه برابر افزایش پیدا کرده و حجم سیلاب‌ها نیز تا ۷۰ درصد به‌واسطه کنترل سیلابها توسط سازه های آبخیزداری کاهش پیدا می‌کند.
 
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اثرات اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در ارتباط با  کنترل آبهای سطحی به میزان 300 میلیون متر مکعب سالیانه با 3 نوبت آبگیری سازه های آبخیزداری یا ۵۳۰ متر مکعب در سال در هر هکتار و نفوذ سالیانه آب ۱۰۰۰ متر مکعب در هر هکتار  است، به‌علاوه کنترل رسوب به میزان 7 تن در هکتار در سال از دیگر مزایای این اقدام است، همچنین کنترل فرسایش خاک به میزان 4 تن در هکتار در سال، توسط اجرای عملیات آبخیزداری صورت می‌گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه نسبت سود به هزینه عملیات آبخیزداری، به‌طور متوسط پنج است، تصریح کرد: یعنی به ازای هر ریال هزینه برای اجرای عملیات آبخوان‌داری، پنج برابر سوددهی در پی خواهد داشت.
 
شجاعی در پایان با بیان اینکه طی سنوات گذشته به میزان 1240 هزار هکتار از حوزه های آبخیز تحت پوشش عملیات مهندسی آبخیزداری قرار گرفته است.
وی یادآور شد: مطالعات ارزیابی در پنج شهرستان باسطح 176427 هکتارصورت گرفته و نتایج ارزیابی این پنج حوزه نشان داده که عملیات آبخیزداری، اثر مثبتی در کنترل روان‌آب، کاهش قدرت تخریب سیلاب، افزایش فرصت نفوذ روان‌آب به سفره‌های آب زیزمینی و کنترل فرسایش و رسوب داشته است.


انتهای پیام/تاج الدینی https://armanekerman.ir/vdcfyydyvw6d0ea.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما