تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۴۵
۰
plusresetminus
وعده هایی که فقط روی کاغذ می ماند؛

سنگینی گره های ناگشوده بر تار و پود گلیم شیرکی پیچ

ثبت جهانی شهر و گلیم شیرکی پیچ سیرجان این صنایع دستی را پر آوازه کرده است، اما بی توجهی به نیازهای تولیدکنندگان و بافندگان و بازار گلیم و فقدان زیر ساخت های مناسب و متناسب با استاندارد جهانی، ورود واسطه های سود جو و غیره، می تواند گلیم سیرجان را به رتبه پایین تنزل بدهد.
سنگینی گره های ناگشوده بر تار و پود گلیم شیرکی پیچ
به گزارش راه آرمان؛ وجود اقوام و اقلیم‌ها، ارزشها، آداب و رسوم و اعتقادات متفاوت و متنوع، باعث شده تا دیار کریمان در حوزه صنایع دستی غنی و پربار باشد که شهرت برخی از این تولیدات مانند قالی، گلیم، پته و غیره جهانی است.

شهرستان سیرجان یکی از با سابقه‌ترین مناطق گلیم‌بافی در ایران به شمار می‌رود که بسیاری از زنان و دختران شهری، روستایی و عشایر منطقه به تولید این کالای با کیفیت و مرغوب مشغول هستند.

گلیم شیرکی پیچ یا سوزنی یکی از شاخص ترین دستبافته های عشایر و روستاییان استان کرمان محسوب می‌شود که با سابقه‌ای چند صد ساله در سنت‌های بافندگی عشایر کرمان به خصوص افشارها و بچاقچی ها ریشه داشته که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.

این گلیم به ندرت از روی نقشه بافته می‌شود و تقریباً می‌توان گفت که اغلب این دست‌بافته ها طبق عادات سنتی ذهنی بافی می‌شوند و منحصربه فرد هستند به گونه‌ای که شاید نتوان ۲ محصول کاملاً مشابه در میان آنها یافت.

ثبت جهانی شهر و گلیم شیرکی پیچ سیرجان این صنایع دستی را پر آوازه کرده است، اما بی توجهی به نیازهای تولیدکنندگان و بافندگان و بازار گلیم و فقدان زیر ساخت های مناسب و متناسب با استاندارد جهانی، ورود واسطه های سود جو و غیره، می تواند گلیم سیرجان را به رتبه پایین تنزل بدهد.

عمده مشکل تولید کنندگان گلیم در سیرجان تهیه مواد اولیه مرغوب است که باید از خارج استان تهیه شود که باعث افزایش هزینه‌ها برای فعالان گلیم می‌شود.

اگر گلیم صادر نشود، اقتصاد این صنعت دستباف دچار خلل خواهد شد و حضور واسطه‌ها نیز که اغلب افراد نا آشنای گلیم هستند به چرخه تولید و فروش آسیب زده است.

اخذ تسهیلات برای راه اندازی کارگاه و واحدهای تولیدی گلیم به سختی و کندی انجام می‌شود که برخلاف شعارهای حمایت از صنایع دستی و تولید است.

به علت قیمت بالای مواد اولیه مرغوب، گلیم‌ها افت کیفیت دارند و تولید کننده ها به سمت بافت گلیم‌های کوچک و ارزان رفته که این موضوع در آینده می‌تواند به وجهه جهانی صنعت گلیم بافی سیرجان لطمه بزند.

ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ سیرجان راه را برای ورود به بازارهای جهانی هموار کرد، اما به دلیل مشکلات متعدد تولید کننده ها توان یا رغبتی برای شرکت در این نمایشگاه‌ها ندارند.

متاسفانه گلیم شیرکی پیچ هنوز در سبد کالای مسئولین قرار نگرفته است

شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: با وعده وعید مسئولین در سیرجان خوشبختانه کارهای خوبی انجام شده است همانگونه که اخبار آن توسط رسانه ملی پخش شده است.

وی گفت: موزه میراث فرهنگی در شهرستان سیرجان به زودی تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هنر گلیم بافی پا فراتر از شهرستانهای بردسیر و سیرجان گذشته و هم اکنون در شهرستان های جنوب از جمله منوجان هنرجویان در حال آموزش این هنر ارزشمند هستند.

حسن پور تصریح کرد: این فرهنگ نه تنها در استان کرمان بلکه به سایر استانها نیز منتقل شده و  در بحث بازار فروش شیوع کرونا و تحریم ها را نبایستی نادیده بگیریم.

وی گفت: در شهرستان سیرجان مکان بزرگ و زیبایی توسط شهرداری و شورای شهر سیرجان آماده شده که در ابتدا قرار بود جمعه بازار باشد اما این امکان فراهم شد که هر روزه بازار شود.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرار است این بازار در طول هفته به یک صنف خاص اختصاص یابد که قطعا یک غرفه از آن در اختیار صنایع دستی با محوریت گلیم شیرکی پیچ  قرار گیرد.

حسن پورتصریح کرد: اخیرا در نمایشگاهی که در چین برگزار شد یکی از غرفه ها به بافندگان گلیم شیرکی پیچ سیرجان اختصاص یافت.

 وی با تاکید بر اینکه این هنر هنوز به آن شکل واقعی در استان کرمان فرهنگ سازی نشده است، اذعان کرد: متاسفانه گلیم شیرکی پیچ سیرجان به عنوان سفیر صلح و دوستی به عنوان هنر هنرمندان استان در سبد کالا و هدایای مسئولین استان قرار نگرفته است .

بیمه بافندگان در دستور کار قرار دارد

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه  من منکر کمی و کاستی در این هنر نیستم، تصریح کرد: مسئله بیمه بافندگان در دستور کار قرار دارد اما متاسفانه دولت در گذشته به دلیل صندوق ذخیره کوتاهی هایی داشته است.

حسن پور با بیان اینکه  امروز کمیته امداد یکی از نهادهایی است که برای آموزش مجددجویان خود از کارشناسان فرش استفاده می کند، اذعان کرد: کمیته امداد به مددجویان تحت پوشش جهت مشاغل خرد و خانگی مبلغ 100 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه تسهیلات پرداخت می کند.

وی ادامه داد: فرش یکی از بهترین و ارزشمندترین هنر در استان کرمان بوده و هست در گذشته فرش یکی از بهترین ارز آوری ها محسوب و اما امروزه این صنعت کم کم به فراموشی سپرده شده است.

معرفی 310 نفر از بافندگان گلیم به بانک رسالت 

حسین زاده معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: این افتخار است که شهرستان سیرجان به عنوان اولین شهر جهانی گلیم در شورای جهانی صنایع دستی از استان کرمان به ثبت رسیده است.

وی افزود: پیشنهادی در سال 94  جهت ثبت جهانی گلیم سیرجان به وزارت میراث داده  شد که در سال 96  این هنرارزشمند و زیبا ثبت جهانی شد و بعد از آن سعی شده  تا با حمایت شرایط شهرستان روز به روز رو به پیشرفت باشد.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان، پرداخت تسهیلات را از جمله حمایت های میراث برشمرد و افزود:  قرار بود امسال  12 هزار شغل  در حوزه مشاغل خرد و خانگی در استان ایجاد شود که بخشی در حوزه صنایع دستی تعریف و تاکنون روند خوبی داشته و ثبت نام ها در حال انجام است و در حال حاضر تعداد 310 نفر در این زمینه به بانک رسالت جهت دریافت تسهیلات معرفی شده اند.

حسین زاده عنوا کرد: در رابطه با بیمه تامین اجتماعی باید گفت قانون بیمه تامین اجتماعی بافندگان قالی سال 88 مصوب مجلس شده و تا سال 92 ادامه پیدا کرده  و متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی بودجه ای محقق نشده تا این که در سال 98 مجددا این مسئله از طریق مجلس پی گیری شد و در این راستا  و تعدادی هم توانستند بیمه شوند و این کار کماکان ادامه  و در حال شکل گیری است و امیدواریم که در سال جاری بتوانیم تعداد زیادی را تحت پوشش بیمه ای قرار دهیم.

وی بیان کرد: اما در کنار آن طبق تفاهم نامه ای که منعقد شده با بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر افرادی هستند که می توانند از این بیمه استفاده کرده و از مزایای آن برخوردار شوند.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان، گفت: در بخش نمایشگاهی نیز برنامه هایی در دست اقدام است که امید بعد از شرایط کرونایی به این امر پرداخته شود.
 
انتهای پیام/نامجو
  https://armanekerman.ir/vdcbw8b8arhb5wp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما